پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
بر اساس نظر کارشناسان حذف شبنم و ایران کد به نفع قاچاقچیان و جولان بیشتر قاچاق در کشور تمام شده است.
شعارسال: یکی از اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم، حذف طرحی بود که با هدف مقابله با قاچاق کالا صورت گرفت.

این طرح ها که ایران‌کد و شبنم نام داشتند، از سوی وزیر صنعت دولت یازدهم در راستای تسهیل و روان‌سازی فرایند ثبت سفارش و واردات کالا الزام به دریافت ایران کد و برچسب رهگیری شبنم در مرحله ثبت سفارش، حذف شد.(1)

با این وجود با گذشت چند ماه از حذف این طرح شرایط به گونه ای نمایان شده است که تبعات جبران با پذیری را برای اقتصاد کشور به دنبال داشته است.

این وضعیت به تدریج انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته است.

* حذف طرح شبنم و ایران کد به نفع قاچاقچیان بود

سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به اینکه طرح شبنم و ایران کد از پشتوانه کارشناسی قوی برخوردار بود، افزود: حذف این طرح به نفع قاچاقچیان و جولان بیشتر قاچاق در کشور بود.

وی اظهار داشت: کالاهایی که از طریق مبادی رسمی واردکشور می‌شوند باید دارای کد باشند تا بتوان از این طریق جلوی سیل کالاهای قاچاق در کشور را سد و با متخلفان برخورد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه دولت تاکنون طرح جایگزینی برای طرح شبنم و ایران کد ارائه نکرده است، گفت: جایگزینی طرح های مانند ایران کد و شبنم باید پیگیری و وضع کالاها در بازار مشخص شود.(2)

* خبری از طرح های جایگزین نیست

بابک افقهی رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در خصوص حذف طرح ایران‌کد و شبنم و ارائه نکردن جایگزین برای آن با وجود گذشت 3.5 سال اظهار کرد: هر طرحی که باعث افزایش شفافیت در تجارت شود به شرطی که مانعی در سهولت کسب و کار ایجاد نکند، حتما پسندیده و مورد قبول است.

وی افزود: اگر طرحهایی مثل ایران کد و شبنم با سال‌ها کار کارشناسی در خود بدنه دولت به مرحله اجرا رسیدند و دارای نقایصی بودند می‌شد با برطرف کردن آن نقایص طرحها را بهتر کرد.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: اگر اساسا نظیر دیگری برای این طرحها وجود دارد که شفافیت و افزایش کنترل را در مبادی خروج و ورودی عمل بیاورد حتما باید آنها را انتخاب می‌کردیم. این که ما طرح‌هایی را که به افزایش تسهیل در مراودات تجاری کشور کمک می‌کند را به طور ناگهانی کنار بگذاریم و هیچ جایگزینی را هم معرفی نکنیم، نتیجه و پیامدهای آن برای اقتصاد کشور خسارت بار خواهد بود.(3)

* اقتصاد به سبک دولت یازدهم

آنچه که از شواهد امر و همچنین نظر کارشناسان بر می آید این است که اقدام دولت در این زمینه به طور قطع تبعات خطرناکی برای اقتصاد به دنبال داشته است.

بر اساس نظر کارشناسان این وضعیت به نفع قاچاقچیان و جولان بیشتر قاچاق در کشور شده است و همین عاملی خواهد شد که مبارزه با قاچاق سخت تر صورت بگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی مرصاد نیوز، تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 مهر 1395، کدخبر: 281922 ، www.mersadnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین