شعارسال: استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت به دهه ۱۹۲۰ باز میگردد. اوج استفاده از آن مربوط به سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ است. چراکه در آن زمان بحران نفتی در جهان سایه افکنده بود.
فارغ از مسئله بحران نفت این سوخت زمانی که نگرانیهای ناشی از افزایش آلودگی هوا در کشورهای مختلف جهان مطرح شد نیز مورد توجه قرار گرفت.
ایتالیا به عنوان کشور پیشگام در استفاده از گاز سی ان جی شناخته میشود. کشورهایی نظیر چین، آلمان و هند نیز در راستای تنوعسازی سبد سوخت و کاهش آلودگی هوا از این سوخت برای استفاده وسیله نقلیه خود بهره میبرند.
توسعه این سوخت از چشم کشورهای آفریقایی نظیر مصر دور نماند و این کشورها با تکیه بر توسعه میادین گازی خود، نسبت به توسعه صنعت سی ان جی اقدام کردند. در آسیا نیز کشروهای همچن پاکستان، مشوقهای مختلفی را برای گسترش استفاده از گاز طبیعی در خودروها به کاربران ارائه کرده است.
پاک، ایمن و ارزان بودنسی ان جی سه ویژگی مهم این سوخت محسوب میشود. علاوه بر آن دولت میتواند با افزایش مصرف سیانجی تا میزان قابل توجهی هزینههای خود را در بخش سوخترسانی کاهش دهد.
*ویژگیهای مثبت استفاده از سی ان جی
میزان انتشار CO۲ وسایل نقلیه گاز سوز ۲۰ تا ۲۵ درصد در مقایسه با خودروهای بنزینی کمتر است. ارزیابیهای فنی نشان میدهد که تاکنون تنها خودروهای گازسوز توانستهاند استاندارد تدوینشده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا را به دست آورند.
همچنین به لحاظ ارزانی این سوخت مورد توجه است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده قیمت یک متر مکعب گاز طبیعی در نروژ، لهستان، روسیه، بلاروس، اتریش و آلمان به ترتیب ۲۷، ۴۱، ۴۶، ۴۹، ۶۳ و ۶۵ درصد قیمت یک لیتر گازوئیل است.
به لحاظ ایمنی نیز لازم به ذکر است که گاز طبیعی به علت سبک بودن بعد از خارج شدن از مخازن ذخیره به سرعت بالا میرود. این در حالی است که بنزین، زمانی که روی زمین بریزد بر روی آب قرار گرفته و تشکیل حوضچه میدهد؛ بنابراین دمای احتراق گاز طبیعی ۵۴۰ درجه بوده که تقریبا دو برابر دمای احتراق بنزین (۲۳۲ درجه سانتی گراد) است. این امر باعث کاهش چشمگیر خطر انفجار یا احتراق خودروهای گاز سوز میشود.
با این حساب مزایای استفاده از این سوخت قابل انکار نیست. با این حال در ایران استفاده از آن چندان مورد توجه نیست. در زمستان امسال با قطعی گاز در سرتاسر کشور، جایگاههای سوخت سی ان جی متحمل زیان گستردهای شدند. تا جاییکه حتی برخی از آنها ورشکست شدند.
محسن جوهری، رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی کشور، در این باره گفت: «وضعیت جایگاهها مناسب نیست. زیان جایگاهها از قطعی گاز تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود. بسیاری از جایگاه در اثر همین زیان تعطیل شدند.»
تعطیلی جایگاهها در زمستان امسال در حالی رخ داده است که تنها دو درصد از مصرف گاز کل کشور به جایگاههای سی ان جی اختصاص پیدا میکرد. در حالی که با توجه به این صنعت صرفهجویی در مصرف بنزین رخ میداد و باتوجه به اینکه سوخت پاکی به حساب میآید در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیرگذار بود.
در دهه ۸۰ حدود پنج میلیارد تومان برای احداث این جایگاهها هزینه شد، اما حالا با بیتوجهی به توسعه آن به نظر میرسد این سرمایه هدررفته است. از طرفی برخی قطعات مورد استفاده در جایگاهها باید از خارج تامین شود در حالیکه تحریمها مانع آن شد.
سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 10فروردین1402، کدخبر: -، tejaratnews.com