پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
مناظره صادق زیباکلام و علی علیزاده، از کارشناسان مسائل بین الملل با موضوع راهبرد ایران در قبال فلسطین و رژیم جعلی صهیونیستی به صورت اسکایپی و از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف و سفیر فیلم برگزار شد.زیباکلام گفت: آنچه که جمهوری اسلامی در مورد اسرائیل می‌گوید اساسا ربطی به واقعیت‌ها و تاریخ پیدا نمی‌کند، چون جمهوری اسلامی اینطور به مسئله نگاه می‌کند که اسرائیل به خاطر بغض و کینه نسبت به اسلام تشکیل شده و این عاری از واقعیت است. مسائلی که باید به آن‌ها باید پاسخ داد این است که از زمان تشکیل اسرائیل چه بین صهیونیست‌ها و اعراب چه گذشته و اینکه رویکرد ایران بعد از استقرار جمهوری اسلامی چه بوده بحث دیگری است. وی در ادامه بیان کرد: رهبران اسرائیل ظرف ۴۴ سال گذشته اعم از اینکه لیبرال، تندرو و چپ بوده اند هیچ کدام نگفته اند که می‌خواهند جمهوری اسلامی را نابود کنیم، ولی جمهوری اسلامی از ابتدا گفته ما می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم؛ البته اسرائیلی‌ها گفته اند ما برنامه هسته‌ای ایران را تحمل نمی‌کنیم.زیباکلام با بیان اینکه ایران تهدید بالقوه برای موجودیت اسرائیل است، افزود:به هر روی اگر آمریکا و اروپا با برنامه هسته‌ای ایران مخالفند به خاطر تهدید‌های ما علیه اسرائیل است.

شعار سال: مناظره صادق زیباکلام و علی علیزاده، از کارشناسان مسائل بین الملل با موضوع راهبرد ایران در قبال فلسطین و رژیم جعلی صهیونیستی به صورت اسکایپی و از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف و سفیر فیلم برگزار شد.

صادق زیباکلام کارشناس مسائل بین الملل، در مناظره راهبرد ایران در قبال فلسطین و رژیم جعلی صهیونیستی گفت: جمهوری اسلامی می‌گوید عده‌ای صهیونیست که دشمن اسلام بودند و برای اینکه از پشت به اسلام خنجر بزنند اسرائیل را به وجود آوردند و از ابتدا تاکنون کاری جز خشونت علیه فلسطینی‌ها انجام ندادند.

وی افزود: آنچه که جمهوری اسلامی در مورد اسرائیل می‌گوید اساسا ربطی به واقعیت‌ها و تاریخ پیدا نمی‌کند، چون جمهوری اسلامی اینطور به مسئله نگاه می‌کند که اسرائیل به خاطر بغض و کینه نسبت به اسلام تشکیل شده و این عاری از واقعیت است. مسائلی که باید به آن‌ها باید پاسخ داد این است که از زمان تشکیل اسرائیل چه بین صهیونیست‌ها و اعراب چه گذشته و اینکه رویکرد ایران بعد از استقرار جمهوری اسلامی چه بوده بحث دیگری است.

زیباکلام: ایران تهدید بالقوه برای موجودیت اسرائیل است!
در ادامه علیزاده، کارشناس مسائل بین الملل گفت: اسرائیل سال ۱۹۴۷ تشکیل شد و جمهوری اسلامی ۳۲ سال بعد تشکیل شده آیا در این ۳۲ سال اتفاقی نیفتاده و آیا فقط آخوند‌ها با اسرائیلی‌ها مشکل داشتند؟ آیا جمال عبدالناصر که مخاف اسلام سیاسی بود مخالف اسرائیل نبود و یا حافظ اسد هم که دشمن اخوان المسلمین بود دشمن اسرائیل نبود؟ واقعیت این است که لبنان که زنان آن با مینی ژوپ در خیابان راه می‌روند و هیچ ربطی هم با اسلام ندارند هم با اسرائیل مشکل داشتند. سوال من از آقای زیباکلام این است که آیا اسرائیل در منطقه تلاطم به وجود نیاورده و هر مشکلی است مربوط به اعراب جنگ طلب بوده و آخوند‌ها برای اینکه مشکلات خود را حل کنند برای خود دشمن می‌تراشند؟

زیباکلام، کارشناس مسائل بین الملل در ادامه بیان کرد: رهبران اسرائیل ظرف ۴۴ سال گذشته اعم از اینکه لیبرال، تندرو و چپ بوده اند هیچ کدام نگفته اند که می‌خواهند جمهوری اسلامی را نابود کنیم، ولی جمهوری اسلامی از ابتدا گفته ما می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم؛ البته اسرائیلی‌ها گفته اند ما برنامه هسته‌ای ایران را تحمل نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: خیلی از کشور‌ها فعالیت‌های هسته‌ای مشابه ایران را انجام می‌دهند، اما چرا اینقدر نسبت به برنامه هسته‌ای ایران موضع گیری و تحریم وضع می‌شود؟ دلیلش این است که مسئولان به جای گفتن حقیقت به مردم گفته اند فعالیت هسته‌ای موجب پیشرفت کشورمان می‌شود و زمینه ساز صنایع دیگر است. مضاف بر این ایران گفته می‌خواهد اسرائیل را از بین ببرد به همین دلیل با برنامه هسته‌ای ما مخالفت می‌شود؛ و این در حالی است که پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی نگفته می‌خواهد اسرائیل را از بین ببرد.

زیباکلام با بیان اینکه ایران تهدید بالقوه برای موجودیت اسرائیل است، افزود: وقتی داعش داشت از خاک عراق به مرز‌های ایران نزدیک می‌شد ایران اعلام کرد اگر داعش به ۶۰ کیلومتری مرز‌های ما برسد ما خود را مجاز به حمله می‌دانیم، چون داعش می‌خواست جمهوری اسلامی را از بین ببرد و ما همین را در مورد اسرائیل می‌گوییم. به هر روی اگر آمریکا و اروپا با برنامه هسته‌ای ایران مخالفند به خاطر تهدید‌های ما علیه اسرائیل است.

وی با بیان اینکه ادامه یافتن جنگ ربطی به اسرائیل ندارد بلکه به این خاطر بود که رهبر انقلاب گفتند راه آزادی قدس از کربلا می‌گذرد، تصریح کرد: طبق کتاب «تولد اسرائیل»، برای فهم نحوه شکل گیری صهیونیست‌ها باید به ۴۰۰۰ سال قبل برگشت. تا تاریخ ۴ هزار ساله یهود و خاورمیانه را ندانیم نمی‌توانیم بفهمیم اسرائیل چگونه شکل گرفته است. ما نمی‌توانیم تمام درماندگی‌ها و ناکارآمدی‌های خودمان را به اسرائیل حواله کنیم.

در ادامه علیزاده، کارشناس مسائل بین الملل گفت: من به جوانان توصیه می‌کنم تا زبان انگلیسی یاد بگیرند؛ چون با یادگیری زبان و دسترسی به گوگل خیلی از حرف‌های آقای زیبا کلام برای جوانان بی معنی می‌شود، چون حرف‌های او مربوط به زمان قبل از گوگل و زمانی است که ما به سرچ اینترنتی دسترسی نداشتیم. آقای زیباکلام می‌گوید ما گفته ایم اسرائیل می‌خواهد نابود شود یک جا به من نشان دهید که امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و احمدی نژاد گفته باشند ما اسرائیل نابود می‌کنیم. آن‌ها گفته اند اسرائیل نابود می‌شود همانطور که آپارتاید آفریقا نابود شد. در انگلیسی به رفتاری که آقای زیباکلام از خود بروز می‌دهد استدلال مرد پوشالی می‌گویند. زیبا کلام می‌گوید از نظر جمهوری اسلامی، چون اسرائیل دشمن اسلام است و اسلام و یهود از ابتدا با هم ضد بوده اند؛ پس باید با آن‌ها جنگ کنیم. با این اوصاف سوال من این است که کدام یک از مقامات رسمی ایران این‌ها را گفته است؟ البته شاید امام جمعه یک شهر کوچک این موضع را گرفته باشد که آقای زیباکلام هم پی این حرف را گرفته است.

وی تصریح کرد: تا وقتی آقای خامنه‌ای زنده است ایران سراغ بمب اتم نمی‌رود؛ ولی اسرائیل از سال ۱۹۶۶ با کمک فرانسوی‌ها به بمب اتم دست یافته است؛ از این رو آیا اسرائیل تهدید وجودی برای ما نیست؟ که زیبا کلام در پاسخ گفت خیر. چون اسرائیل نگفته ما می‌خواهیم ایران را نابود کنیم که علیزاده نیز در پاسخ به این ادعای زیباکلام مدعی شد نتانیاهو چند بار گفته می‌خواهیم نه جمهوری اسلامی بلکه ایران را نابود کنیم؛ که بازهم زیباکلام در پاسخ به علیزاده گفت: در میدان فلسطین یک تابلو وجود دارد که زمان نابودی اسرائیل روی آن نوشته شده بعدآقای علیزاده می‌گوید چه کسی گفته ایران می‌خواهد اسرائیل را نابود کند.

در ادامه علیزاده، کارشناس مسائل بین الملل به طرح یینون پلن اشاره کرد و گفت: یینون پلن یک استراتژی است که توسط یکی از مشاوران شارون تصویب شد. مطابق این طرح اسرائیل برای تامین امنیت خود باید باید تجزیه طلبی را تقویت کند تا منطقه گرفتار خودش شده و از سر اسرائیل دست بردارد. بر این اساس خیلی‌ها معتقدند اسرائیلی‌ها در آتش طولانی شدن جنگ ایران و عراق می‌دمیدند.

وی با بیان اینکه اسرائیل دوست نزدیک داعش در منطقه بود و سربازان داعش در اسرائیل مداوا می‌شدند، اظهار کرد: دلیل نزدیکی اسرائیلی‌ها به کرد‌ها هم به خاطر این بوده که اسرائیلی‌ها می‌دانستند کردستان می‌تواند اسرائیل دوم باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه استاکس نت می‌توانست فاجعه‌ای در حد چرنوبیل به وجود بیاورد، تصریح کرد: استارکس نت موجب شد تا سانتریفیوژ‌ها فرو بریزند و از طرفی صهیونیست‌ها دانشمندان ایرانی را ترور کردند؛ پس دشمنی اسرائیل با ایران واضح است. به زعم بنده اگر ایران صاحب قدرت هسته‌ای شود صاحب هژمون منطقه‌ای می‌شود و این را آمریکا نمی‌خواهد؛ البته در گذشته روس‌ها نیز این را نمی‌خواستند. به هر روی آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به ایران هسته‌ای که معدن لیتیوم نیز در آن کشف شده باج بدهند.

علیزاده بیان کرد: اروپا مسئله حل نشده خود را با یهودیت به منطقه صادر کرد و بخشی از اروپایی‌های یهودی را به خاورمیانه هول داد و اینگونه رژیم صهیونیستی شکل گرفت و این رژیم برای بقای خود جنگ دائم و ایجاد جنگ در منطقه را در پیش گرفت که با روی کار آمدن جمهوری اسلامی ما گفتیم قدس باید آزاد شود. با این اوصاف هر کس که آزادی فلسطین دستش باشد می‌تواند رهبر منطقه شود. آیا آقای زیبا کلام بدش می‌آید که ایران رهبر منطقه شود؟ زیباکلام چرا دوست دارد ایران در منطقه ذلیل باشد؟

تعداد بازدید : 2

وی اضافه کرد: سوال من از زیبا کلام این است که چرا دوست دارد ایران تجزیه شود و چرا می‌گوید ما حق غنی سازی نداریم؟ چرا از ملت، مردم و تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران منزجر هستید که زیبا کلام گفت چه دلیلی دارد من از ایران منزجر باشم که علیزاده گفت، چون نسخه‌های نابودی ایران را تجویز می‌کنید.

علیزاده بیان کرد: اسرائیل در مرز ایران، آذربایجان و کردستان چه غلطی می‌کند؟ که زیبا کلام در پاسخ به او گفت همان شکری که شما در سوریه و لبنان می‌خورید. چه فرقی می‌کند؟

وی خطاب به زیباکلام گفت: آقای زیباکلام شما روی جمله راه قدس از کربلا می‌گذرد مانور می‌دهید و اسکی می‌روید و این در حالی است در زمان جنگ تعدادی از سرباز‌ها می‌خواستند بروند سوریه بجنگند رهبر ایران این جمله را گفت برای اینکه برگردند و نروند.

زیبا کلام در ادامه افزود: من معتقدم اگر چند کانال بین ایران و کردستان بکنند کرد‌ها با ناخن‌های خود کانال‌ها را پر می‌کنند تا کردستان از ایران جدا نشود، ولی شما فقط سرکوب را در این ۴۴ سال در پیش گرفتید. همچنین مولوی عبدالحمید نمی‌خواهد بلوچستان از ایران جدا شود.

وی خطاب به علیزاده تصریح کرد: شما تا آنجایی که توانستید توپ و تیر و تفنگ و موشک و فشنگ به حزب الله و نیرو‌های مقاومت دادید بعد می‌گویید ما نگفتیم می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم.

در ادامه علیزاده، تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: هنر جمهوری اسلامی این است که مولوی عبدالحمید هفته‌ای یکبار نظام را می‌شورد و کسی با او کاری ندارد. مولوی عبدالحمید می‌توانست در سیستان امنیت و ثبات بیاورد، اما آقای زیباکلام شما او را به یک آدم اپوزیسیون تبدیل کردید که زیباکلام در پاسخ گفت عبدالحمید با حمایت خود از رئیسی یک سطل آب سرد روی سر من ریخت؛ البته او به امید اینکه فرجی شود و رئیسی برای مردم سیستان کاری کند از او حمایت کرد. چون هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد برای سیستان کاری نکردند. با این اوصاف وضع موجود موجب شد که عبدالحمید در این ۶ ماه مواضع خود را در خطبه‌های نماز جمعه بیان کند.

وی خطاب به زیبا کلام بیان کرد: آقای زیبا کلام سرانه نظامی ایران را با عربستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان، یمن و کویت مقایسه کنید. کشور‌ها موظفند از امنیت خودشان دفاع کنند و برای خودشان حق امنیت قائل اند. آقای زیبا کلام آیا شما برای ایران این امنیت و دفاع از مرز‌های خود را قائل هستید؟ آقای زیباکلام شما مسئول اتفاقات لیبی و عراق هستید. آمریکا لیبی را زیرپا له کرد و عراق بعد ۲۰ سال آب شرب ندارد. لیبی به آمریکا گفت چشم، ولی نابود شد. آقای زیباکلام امثال شما خرید و فروش برده در لیبی را درست کردید. آقای زیبا کلام شما مسئول این هستیسد که ایران هول شد و برجام را پذیرفت. جمهوری اسلامی می‌توانست ۹۰ درصد غنی سازی کند و آمریکا را پای مذاکره بیاورد و نه از سر بدبختی پای میز مذاکره بنشیند. آقای زیباکلام به قول رهبر و مرشدتان دنیا دنیای گفتمان‌هاست دنیای موشک‌ها نیست. یک عذرخواهی آقای زیباکلام را نزد مردم ایران عزیز می‌کند.

علیزاده تصریح کرد: از آقای زیباکلام می‌خواهم در سیاست خارجی کنار اسرائیل و آمریکا که منطقه را شخم زده اند قرار نگیرد و در کنار مردم بایستد که زیباکلام در پاسخ به علیزاده گفت: من از مردم ایران که در دهه ۶۰ بهای زیادی به آزادی، آزادی بیان، انتخابات آزاد و نابودی اوین بها ندادم عذرخواهی می‌کنم.

وی بیان کرد: تا هفته پیش در ایران می‌گفتند مرگ بر وهابیت، ولی اکنون ایران و عربستان با هم توافق کردند، زیرا موازنه قدرت مهم است.

زیباکلام تحلیلگر مسائل بین الملل نیز در ادامه گفت: آیا اسرائیل را می‌خواهیم نابود کنیم، آیا ادامه جنگ، آیا آمریکاستیزی، آیا تمام هستی ایران را فدای صنعت هسته‌ای کردن نظر مردم بود؟ هیچ کدام نظر مردم نبوده و نیست حکومتی که در مسائل خارجی هیچ توجهی به نظر مردم نمی‌کند در مسائل داخلی می‌خواهد توجه کند. این حکومت در سیاست خارجی و سیاست داخلی هیچ توجهی به نظر مردم ندارد. اگر مرگ بر آمریکا و نابودی اسرائیل و نظام سلطه نباشد، آقای رئیسی در میدان آزادی در مورد چه چیزی می‌خواهد صحبت کند؟ رهبران سوئیس با کسی دعوا ندارند برای همین مجبور هم نیستند دشمن اختراع کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:۲۷ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۰۷۰۲۷۴، snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین