پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
طالبان در بیانیه ای به امضای ریاست وزرای دولت اسلامی افغانستان به اظهارات حجت الاسلام رییسی درباره حق آبه ایران از رود هیرمند واکنش نشان داد. لحن بیانیه خطاب به رئیس جمهور ایران هتاکانه وتند است گروه طالبان خود را در موضوع حق آبه هیرمند، صاحب حق می داند و بر ادعاهای خود پافشاری می کند.

شعارسال: گروهک طالبان در بیانیه‌ای به امضای ریاست وزرای دولت اسلامی افغانستان به اظهارات حجت الاسلام رییسی درباره حق آبه ایران از رود هیرمند واکنش نشان داد.

بیانیه طالبان در پاسخ به اخطار رئیسی: چنین اظهاراتی تکرار نشود! + پاسخ وزارت امور خارجه

لحن بیانیه خطاب به رئیس جمهور ایران هتاکانه وتند است گروه طالبان خود را در موضوع حق آبه هیرمند، صاحب حق می‌داند و بر ادعا‌های خود پافشاری می‌کند.

طالبان در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌جمهور ایران درباره حقابه ایران از رود هیرمند بر ادعا‌های خود پافشاری کرده و مقام‌های ایرانی می‌خواهد ابتدا اطلاعات خود را در مورد آب این رود از طریق قانونی تکمیل کنند و سپس درخواست خود را مطرح کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت خودخوانده طالبان با انتشار اعلامیه‌ای گفت که این گروه متعهد به انجام تعهد‌های امضأشده در ۱۳۵۱ است.

او افزود که در سال‌های اخیر خشکسالی شدیدی در افغانستان و منطقه رخ داده و سطح آب کاهش یافته است و در چنین شرایطی درخواست مکرر طرف ایرانی برای آب و سپس یک سری اظهارات نامناسب در رسانه‌ها زیان‌آور است.

به گفته طالبان، فضای سیاسی میان مردم و کشور‌ها برای هیچ هدفی مفید نیست و نباید تکرار شود.

در اعلامیه نوشته است: «اما به شرطی که ذخایر آبی ما به حدی برسد که اگر آن را به ایران رها کنیم، صد‌ها کیلومتر را در رودخانه خشک هیرمند طی می‌کند و به ایران می‌رسد. در حال حاضر در سد کمال خان آبی وجود ندارد و اگر آب سد کجکی رها شود به آن‌جا نخواهد رسید؛ بنابراین مهم است که طرف ایرانی این حقایق را درک می‌کند.»

این در حالی‌ست که رییس‌جمهور ایران خطاب به طالبان اخطار داده است که «سخنان‌اش را در مورد «حقابه هیرمند» بسیار جدی بگیرید و بعدأ گلایه نکنید.»

سید ابراهیم رئیسی در سفر به استان سیستان و بلوچستان به طالبان اخطار داده و گفته که موضوع «حقابه هیرمند» را یک مسئله عادی تلقی نکنند.

بیانیه طالبان در پاسخ به اخطار رئیسی: چنین اظهاراتی تکرار نشود! + پاسخ وزارت امور خارجه

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در توییتی به بیانیه طالبان در مورد اظهارات ابراهیم رئیسی پیرامون حقابه ایران از هیرمند پاسخ داده است.

امیرعبداللهیان نوشته است: در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیات‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.

او افزوده است: سیستان از خشکسالی رنج می‌برد. ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.

 روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان گفت: حقابه‌ای که مردم سیستان از هیرمند دارند، را نمی‌شود مشمول مرور زمان کرد. این حق مردم سیستان و بلوچستان است. مال الان هم نیست. در معاهدات و قرارداد‌ها هم هست. می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم این مطلب ما را عادی تلقی نکنند. بسیار جدی بگیرند. رئیسی ادامه داد: دارم اخطار می‌کنم به حاکمان افغانستان که حق مردم سیستان را هر چه سریعتر بدهند. او افزود: برخی می‌گویند که سد آب آنچنانی ندارد یا بخشی از آن لجنی است. باید سریع اجازه بدهند که کارشناسان ما بروند و ببینند. اگر کارشناسان ما تایید کردند، بسیار خب، در نبودن آب که ما بحثی نداریم. اما اگر آب وجود دارد، حق مردم باید داده شود و اجازه نمی‌دهیم که ضایع شود.

در واکنش به این اظهارات، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای با این ادعا که مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هیرمند تکمیل نمایند، از ایران خواسته درخواستش را با الفاظ به زعم آن‌ها مناسب مطرح کند. در ادامه این بیانیه ادعا شده است که اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشور‌های دو ملت مسلمان را آسیب بزند که با نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد. در بخش دیگری این بیانیه آمده است که امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظرداشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما این اقدام را به این شرط دانسته که ذخایر آب آن‌ها به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازند و در دریای خشک هلمند صد‌ها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صاحب خبران، تاریخ انتشار: 28اردیبهشت1402، کدخبر: 60260287، sahebkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین