پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
دوازدهمین اجلاس وزیران حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تاشکند ازبکستان برگزار شد و در حاشیه این نشست، پروتکل کریدور حمل‌ونقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضای وزیران و نمایندگان کشورهای مذکور رسید . از آنجا که یکسان‌سازی تعرفه‌ها، رویه‌های حمل‌ونقلی و فرایندهای مرزی در چارچوب پروتکل امضا شده بین کشورها یکسان‌سازی و هماهنگ خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود بتوان سهم قابل توجهی از حجم ترانزیت چین به اروپا را به مسیر ترانزیت شرقی غربی ایران جذب کرد .

شعارسال: دوازدهمین اجلاس وزرای حمل ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو با حضور شهریار افندی زاده به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در شهر تاشکند ازبکستان در ۱۱ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد.

پروتکل کریدور حمل و نقلی چین به اروپا از مسیر ایران به امضا رسید

در این نشست که با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقلی سازمان همکاری اقتصادی برگزار شد، پیرامون افزایش راهکار‌های تقویت ارتباطات حمل و نقلی در منطقه اکو بحث و تبادل نظر شد.

ضرورت تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی منطقه اکو با مشارکت بانک توسعه آسیایی، تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی و جاده‌ای و همچنین راه‌های تجاری سازی و تقویت کریدور‌های منطقه‌ای، از جمله اسلام آباد تهران استانبول، آلماتی تهران استانبول و کریدور‌های شرقی غربی برای اتصال چین به اروپا و همچنین مسیر‌های دریایی خزر، از دیگر مواردی بود که نمایندگان کشور‌های عضو اکو پیرامون آن به گفتگو پرداختند و تصمیماتی در خصوص آن اتخاذ کردند.

ضرورت برقراری پایدار جریان حمل و نقل در شرایط بروز پاندمی‌ها و تغییرات ژئوپلتیکی از دیگر مواردی بود که وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقلی منطقه اکو بر ضرورت آن تأکید کردند.

در این نشست شهریار افندی زاده با تشریح ابتکار حمل و نقلی ایران-راه، به بیان جزئیات این ابتکار و اجزای آن پرداخت و تاکید نمود که با به کار گیری این ابتکار، کلیه کشور‌های منطقه خواهند توانست دسترسی امن و ارزانی را برای اتصال به جغرافیای پیرامونی از مسیر ایران بیابند.

پروتکل کریدور حمل و نقلی چین به اروپا از مسیر ایران به امضا رسید

در ادامه این اجلاس، بیانیه و تصمیمات وزرا برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت منطقه اکو قرائت شد.

در حاشیه این نشست، پروتکل کریدور حمل و نقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضای وزرا و نمایندگان کشور‌های مذکور رسید.

از آنجا که یکسان‌سازی تعرفه‌ها و رویه‌های حمل و نقلی و فرایند‌های مرزی در چارچوب پروتکل امضا شده میان کشور‌ها یکسان‌سازی و هماهنگ خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود بتوان سهم قابل توجهی از حجم ترانزیت چین به اروپا را به مسیر ترانزیت شرقی غربی ایران جذب کرد.

لازم به ذکر است که نشست سیزدهم وزرای حمل و نقل سازمان همکاری اقتصادی، سال آینده به میزبانی کشورمان در تهران برگزار خواهد شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 11آبان1402، کدخبر: 85278628، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین