پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آستانه روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت در پیامی تاکید کرد: تدوین بسته‌های خدمات توانبخشی در سطوح ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان و درمان‌های تخصصی برای معلولان در دستور کار این وزارتخانه است.

شعارسال: سید حسن قاضی زاده هاشمی در این پیام با تبریک فرا رسیدن دوازدهم آذرماه مصادف با 3 دسامبر 2016 میلادی، روز جهانی «افراد دارای ناتوانی و معلولیت» به جامعه معلولان و خانواده آنان، از آنان به عنوان هموطنانی یاد کرد که دارای استعداد و توانی بالقوه در بسیاری امورند ولی در برخی موارد از جمله بهداشت و درمان نیازمند توجه خاص هستند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: امروزه «توانبخشی» معنایی بسیار وسیع‌تر از گذشته یافته است و دیگر تنها به پیشگیری یا حتی درمان بیماری‌ها محدود نمی‌شود، بلکه به ابعاد روانی، اجتماعی و حرفه‌ای افراد دارای ناتوانی هم می‌پردازد.

وزیر بهداشت یادآور شد: در کشور ما نیز به دلیل تغییر سیمای بیماری ها، تحول در مفاهیم سلامتی، نیازهای درمانی جانبازان، آمار بالای تصادفات و معلولین به جامانده از بلایای طبیعی، افزایش جمعیت سالمندان و نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت از بیماران مبتلا به سکته مغزی، اسکلروز مولتیپل و .... توانبخشی به یکی از نیازهای مهم بخش بهداشت و درمان تبدیل شده است.

وی در این رابطه مفاد سیاست‌های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارایی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق بر نظام سطح ‌بندی و ارجاع و تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه افراد دارای معلولیت کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنان و همچنین پیش نویس جهانی برنامه عملیاتی ناتوانی از سوی سازمان جهانی بهداشت (2014 -2021) را یادآور شد.

وزیر بهداشت حذف موانع و بهبود دسترسی به خدمات وبرنامه های سلامتی، تقویت و گسترش توانبخشی، توانایی، فناوری‌های کمکی، خدمات، پشتیبانی و توانبخشی مبتنی بر جامعه،تقویت اطلاعات مرتبط و اطلاعات هم‌سطح بین المللی در مورد ناتوانی و حمایت از پژوهش‌های مربوط به معلولیت و خدمات مرتبط با اجرای طرح تحول نظام سلامت را مورد تاکید قرار داد.

وی در پیام خود افزود: در این رابطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی و اجرای برنامه‌های توانبخشی به روز و کارآمد در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس پیام وزیر بهداشت، تدوین بسته‌های خدمات توانبخشی در سطوح ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان و درمان‌های تخصصی، طراحی نظام ارجاع در سطوح مختلف ارائه خدمات توانبخشی، پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی از جمله برنامه های این وزارتخانه برای خدمت رسانی به افراد دارای ناتوانی و معلویت است.

قاضی زاده هاشمی با قدردانی از زحمات بی شائبه خادمان این عرصه و با توجه به ایجاد ساز و کارهای نوین در کشور ابراز امیدواری کرد فعالان بخش‌های دولتی و غیر دولتی به ویژه خیرین، بیش از پیش در ارائه خدمات مطلوب تلاش کنند تا با یاری پروردگار یکتا بتوانیم بخشی از دین خود به افراد دارای ناتوانی و معلولیت را ادا کنیم.

روز جهانی معلولان از سال 1992 که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در 12 آذر برابر با سوم دسامبر برگزار می‌شود.

هدف از تعیین این روز به نام معلولان، ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی ها نسبت به مشارکت این افراد در فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 11آذر1395، کدخبر: 82328295: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین