پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۰۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
مشکلات و درگیری‌ها با شورای نگهبان یک طرف، حالا بحث لیست‌های انتخاباتی و شعبده‌ها و معجزه‌های بوقوع پیوسته در لیست ها. گویا بعضی‌ها قصد دارند به هر قیمتی شده، افرادی را در لیست‌ها جا کنند. شاید بگویید حق سیاسی هر فردی است که بتواند و بخواهد چنین فعلی را محقق کند. درست می‌فرمائید و حق با شماست. اما ورود بعضی از افراد، می‌تواند شائبه سوگیری‌ها را ایجاد کند و بهتر است از این حق خود گذشته و تحفظ پیشه کنند. ناگفته نماند که در این میدان نیرو، مقصر اصلی وفق آیه ۱۱ سوره رعد خود مردم هستند که برخی از دوستان را به رای دادن لیستی و کیلویی عادت داده اند. اگر اصلح گزینی در بین مردم جا می‌افتاد، بساط هرچه لیست سازی، لیست فروشی، سرلیستی و خیارشور در قوطی چپاندن، جمع می‌شد. واقعا آقایان از خود نمی‌پرسند که کشور نیاز به مجلس توسعه گرا و باورمند به تمدن سازی اسلامی- ایرانی با نمایندگان توانمند دارد یا مجلس محفل گرا و هیاتی متشکل از نمایندگانی قدکوتاه؟! توضیحات آقای حداد برای قضاوت شما تقدیم حضور شده است.

شعارسال: غلامعلی حداد عادل در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس گفت: روز ۱۱ اسفند فرصت دیگری برای ملت ایران است که جلوه‌ای از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارند. انقلاب اسلامی ایران از روز نخست مردمی بوده، به دست مردم و با فداکاری مردم به پیروزی رسید و طی ۴۵ سال گذشته هم با حضور و فداکاری و ایثارگری مردم پابرجا مانده است. امام عزیز فرمودند میزان رأی ملت است و ملتی که انقلاب را به وجود آورده آن را به دست خود حفظ خواهد کرد.

توضیحات حداد عادل درباره شعبده ها و معجزه های لیست های انتخاباتی در تهران

وی ادامه داد: ما بعنوان شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب فهرستی را به مردم عزیز عرضه کردیم، به این خاطر که معتقدیم در شهری مانند تهران و شهر‌های بزرگ و کوچک دیگر فرصت شناخت از کاندیدا‌ها برای مردم مهیا نیست و به همین دلیل نسبت به انشار لیست اقدام کردیم. ما برای بررسی کارشناسی و تدوین آیین نامه ۱۲۰۰ نفر مصاحبه کردیم، در گام بعدی ۱۵۰ نفر از این جمع درآمدند و که با آن‌ها مصاحبه کردیم و از این تعداد ۹۰ نفر باقی ماندند؛ که این افراد را به هیات انتخاب معرفی کردیم. در نهایت ما ۲۰ نفر را آخر هفته گذشته نهایی کردیم. تعدادی هم به دوستان پایداری سپرده بودیم که در این هفته به لیست نهایی منجر شد.

وی در ادامه تاکید کرد: خط قرمز ما در انتخاب افراد، یکی مخالف دولت نبودن است؛ یعنی ما دولت آقای رییسی را از خودمان می‌دانیم و پشتیبانی از این دولت را وظیفه خود می‌دانیم و می‌خواهیم مجلسی تشکیل شود که با دولت همکاری کند؛ در عین اینکه نقد و بررسی در لوایح وظیفه مجلس است، ولی مجلسی نمی‌خواهیم که نقطه مقابل دولت باشد و بلکه مجلسی می‌خواهیم که مددکار دولت باشد.

رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: خط قرمز دوم این است که مجلسی می‌خواهیم که بین نمایندگان آن وفاق و همدلی باشد و تضاد و مخالفتی با اصول کل مجلس وجود نداشته باشد. پاکدستی، ایمان، پرکار و متخصص بودن، دلسوزی و مردمی و طرفدار عدالت بودن شرط ماست. تفکر ما در شورای ائتلاف مبتنی بر سه اصل عقلانیت، معنویت و عدالت است. ما معیار‌های ارزیابی را بر همین اصول اصلی انقلاب قرار دادیم و ما انقلاب اسلامی را مبتنی بر این سه اصل می‌دانیم. البته در جهان امروز باید به‌دنبال این سه اصل در کشور‌ها بگردیم و امیدواریم این اصول را محقق کنیم.

حدادعادل در پاسخ به سوالی درخصوص نامه یزدی‌خواه در اعتراض به جایگزینی در سهمیه شهر ری، گفت: ما شهرری و اسلامشهر را به منزله دو شهرستان درنظر گرفتیم و همان سازوکار را نسبت به آنجا اعمال داشتیم، در شهرری به ما گزینه اولی معرفی شد که دو برابر آقای یزدی خواه رأی آورده بود. در ادامه کار نظر شورای نگهبان نسبت به نفر اول تغییر کرد و صلاحیت وی رد شد. خب آقای یزدی‌خواه نفر دوم بود، اما چون ما شرط کرده بودیم کسانی که در لیست شورای ائتلاف هستند در لیست‌های دیگر حضور نداشته باشند ما از آنجا خواستیم نفرات بعدی را به ما معرفی کنند که سه نفر بعدی معرفی شدند.

وی افزود: شورای ائتلاف در آنجا بعد از معرفی سه نفر بعدی به ما اعلام کردند که در بین این سه نفر سومین نفر معرفی شده مدنظر شورا است، اما چون ایشان با رییس شورای ائتلاف شهرری نسبت دارد خود ایشان خواسته‌اند که به این فرد رای داده نشود تا شبهه تعارض به وجود نیاید، در نتیجه تصمیم گرفته شد همان فردی که نظر شورا به وی بوده، اما به دلیل پیشگیری از شبهات به او رأی داده نشده بود، در لیست قرار گیرد.

رییس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در پاسخ به سوالی درخصوص حذف محسن دهنوی نماینده فعلی تهران، ابراز داشت: آقای دهنوی در فهرست ما بود، ما هم بنا نداشتیم که ایشان را تغییر دهیم؛ آقایان پایداری‌ها از ایشان خواسته بودند که برای رسیدن به وحدت میان ما و پایداری انصراف بدهند. آقایان پایداری‌ها نظرشان این بود که به جای آقای دهنوی، آقای نبویان در فهرست قرار گیرد و ما بعد از اینکه ایشان انصراف دادند و من هم مجدداً از ایشان تشکر می‌کنم، آقای نبویان جایگزین شدند.

وی درخصوص پیش‌بینی از میزان مشارکت در انتخابات، خاطرنشان کرد: درخصوص میزان مشارکت نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت، اما من به شخصه احتمال میدهم که میزان مشارکت قابل قبول باشد. البته متوجه هستم که به دلیل تحریم‌های طولانی کمرشکن توسط آمریکایی‌ها که ژاپنی‌ها بهتر از ما آن‌ها را می‌شناسند، مردم ما با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند و در نتیجه ممکن است بخشی از مردم متأثر از این نارضایتی در انتخابات مشارکت نکنند، اما فکر می‌کنم مشارکت قابل قبولی خواهیم داشت.

رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در پاسخ به سوالی درخصوص اعتراض محسن پیرهادی نسبت به جایگزینی نبویان با دهنوی و اینکه وی حضور در لیست را حق خود می‌داند، عنوان کرد: نظر جبهه پایداری این بود که هم نبویان باشد هم دهنوی انصراف بدهد. به همین خاطر ما جای خالی آقای دهنوی را دادیم به آقای نبویان؛ یعنی اگر می‌خواستیم به جای دهنوی که انصراف داد پیرهادی را بگذاریم باید برای قرار دادن نبویان در لیست، یک نفر دیگر نیز انصراف می‌داد.

وی تصریح کرد: آقای دهنوی انصراف نداد که نفر آخر وارد لیست شود. ایشان اصلا برای رسیدن به وحدت انصراف داد که شرط آن وارد شدن نبویان به لیست بود.

حدادعادل خاطرنشان کرد: پیرهادی در فهرست ما بود در شورای انتخاب به همراه یکی دیگر از افراد حاضر در لیست هر دو ۱۸ رای آوردند کار به قرعه کشی کشید، ولی قرعه به اسم پیرهادی نیفتاد. پیرهادی در مسیر قرار گرفتن قرار داشت اگر دستی که رفت و کاغذ را درآورد یک سانت به سمت دیگر رفته بود امروز شاهد صحبت‌های دیگری از جانب پیرهادی بودیم.

حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا بعد از مصاحبه با بیش از ۱۰۰۰ نفر نتیجه خروجی و لیست شما افرادی هستند که گفته می‌شود همگی بر اساس نسبت‌ها و ارتباطات خویشاوندی و سیاسی در لیست قرار گرفته‌اند، گفت: ما ۱۶ نفر داریم که نماینده بودند و هستند حتی با این ۱۶ نفر هم مصاحبه کردیم، برخی افراد مثلا نماینده هستند، اما به هر دلیلی قصد نداشتند در شهر خودشان کاندیدا شوند مانند آقای بحرینی یا آقای سلیمی که نمایندگان موثر و با کارنامه و توانمندی هستند لذا ما اسامی آن‌ها را در فهرست تهران قرار دادیم. در میان اعضای لیست افرادی که بدون نسبت فامیلی و خویشاوندی در فهرست قرار گرفته باشند هم هستند.

وی گفت: این از عجایب روزگار است که هرکسی اگر یک فامیل یا آشنایی در یک جایی یا منصبی از نظام دارد، همین یک مدرک جرم شده است و دیگر نباید به آن فرد میدان داده شود. این‌هایی که الان انتقاد می‌کنند و تبارنامه منتشر می‌کنند این‌ها فرزندان خودشان و اقوام‌شان قرار نیست به نظام خدمت کنند؟ نوبت خود این‌ها هم خواهد رسید. این شیوه خوبی نیست که بگردیم و نسبت‌ها را پیدا کنیم و هرکسی را به یک مقام یا شخصیتی بچسبانیم و مانع فرصت دادن به افراد شویم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 8اسفند1402، کدخبر: 1453021، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین