شعارسال: محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در کلان پروژه نهضت ملی مسکن، سلامت اراضی از منظر مخاطرات فرو نشست و گسل توسط کارشناسان مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در بیش از ۱۵۰ نقطه مکانی پایش شده و براساس نظرات فنی الحاق به محدودهها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است گفت: ارزیابی سیستمها و فناوریهای نوین از منظر سرعت ساخت و مدیریت قیمت تمام شده در برنامه است همچنین تاکنون بیش از ۲۵ تاییده فنی به سیستمهای ساختمانی استفاده از فناوریهای نوین ارائه شده است که این پروژههای نهضت ملی مسکن هستند.
حیدری توضیح داد: تاکنون ۸۰۰ گواهی نامه فنی برای مصالح ساختمانی صادر شده است و به زودی بخش نامهای از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی صادر میشود که طبق آن بهره مندی از مصالح ساختمانی دارای گواهی نامه فنی الزامی محسوب خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ارزیابی ایمنی ساختمانهای بلند مرتبه در ۱۴۰۰ ساختمان شهر تهران انجام شده است و ۳هزار و ۳۰۰ ساختمان دیگر در برنامه سال آتی مرکز قرار دارد افزود: اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران نیازمند تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه است و تاکنون این تامین اعتبار انجام نشده است.
به گفته وی یکی از مهمترین اقداماتی که با حضور مهرداد بذرپاش در وزارت راه وشهرسازی انجام میشود راه اندازی شورای پژوهش و فناوری است که در مرکز تحقیقات تشکیل شده و برنامههای این شورا تبدیل به محورهای پژوهشی شده است.
حیدری راه اندازی سامانه پایش مصرف انرژی را از ضرورتهای بخش مسکن و ساختمان عنوان کرد وگفت: با توجه به آنکه راه اندازی این سامانه با معاونت علمی ریاست جمهوری در حال پیگیری است امیدواریم تا به زودی راه اندازی شود و مورد بهره برداری و استفاده قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۴۷ ایستگاه شتاب نگاری راه اندازی شد گفت: هم اکنون ایستگاههای شتاب نگاری کشور به یک هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است
رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تدوین ضوابط در حوزه راه، معماری و شهرسازی در مرکز در حال انجام است گفت: تدوین برنامه ایمنی حمل ونقل در حال انجام است که نتیجه آن در کمیسیون ایمنی حمل ونقل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی در خصوص راه و هزینه نگهداری از راههای موجود گفت: حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که هزینه نگهداری آنها ۲۵۰ همت میشود که این ارقام در توان سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای نیست و بنابراین تلاش کردیم تا با استفاده از فناوریهای نوین استفاده از آسفالت لایه نازک و دیگر موارد عمر و دوام روسازی در کشور را ارتقا دهیم.
او با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از مصرف انرژی در حوزه ساختمان است گفت: با استفاده و رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان میتوان بخشی از این ناترازی انرژی را جبران کرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ۱۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه در تهران از منظر تابآوری بررسی شد که بر اساس برآوردها ۱۵درصد (۲۱۰ ساختمان) از این ساختمانها باید تخریب شود.
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار: 15اسفند1402، کدخبر: 768609، www.entekhab.ir