پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۱۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در غرب کارون، که در سال ۱۳۹۱ کشف شده‌اند را می‌توان جوان‌ترین میدان‌های نفتی ایران دانست که با شروع به‌کار دولت سیزدهم استفاده حداکثری از ساخت داخل در توسعه آن، اولویت قرار گرفت. در همین راستا و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و پشتوانه تجارب پیشین توسعه میادین نفت و گاز کشور، قراردادی در قالب قرارداد‌های جدید بالادستی نفت و گاز موسوم به IPC بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایرانی گسترش انرژی پاسارگاد منعقد و عملیات اجرایی توسعه این میدان پس از اخذ مجوز‌های لازم آغاز شروع شد. میزان سرمایه گذاری این طرح ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد و میزان نفت قابل استحصال تا پایان قرارداد ۵۴۰ میلیون بشکه پیش بینی شده است. تعداد چاه‌ها تا انتهای مدت قرارداد (۲۰ سال) ۱۳۰ حلقه چاه و میزان تولید بیشینه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز تعیین شده است. در حال حاضر ظرفیت تولید در این میدان‌ها ۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که با پشتوانه بومی سازی تجهیزات “تکمیل چاه” با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار محقق شد. انتظار می‌رود با شروع فرایند تولید از این میادین جدید (Green) و ادامه سرمایه گذاری شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در فعالیت‌های توسعه میادین گام مهمی در جهت افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته شود.

شعارسال: مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر و جفیر روز چهارشنبه در نشست با رسانه‌های استان در محل میدان نفتی جفیر اظهار کرد: هدف نهایی ما تجمیع ۵۴۰ میلیون بشکه نفت در مدت زمان ۲۰ سال است که در مدت زمانی که فعالیت خود را در این میدان‌های نفتی آغاز کردیم پیشرفت قابل توجهی حاصل شد.

سپهر و جفیر جوان‌ترین میدان‌ نفتی ایران و داستان همت گسترش انرژی پاسارگاد

همایون کاظمینی افزود: در حال حاضر در فاز اول میدان‌های سپهر و جفیر ۳۶ هزار بشکه در روز تولید می‌شود و در فاز دو با برنامه ریزی‌های انجام شده به ۱۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در این میدان‌های نفتی با هشت حلقه چاه به تولید ۳۶ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت در روز دست یافتیم که یکی از اقدامات ارزشمند محسوب می‌شود، زیرا این میزان تولید با ۲۰ حلقه چاه پیش‌بینی شده بود.

کاظمینی بیان کرد: درحال حاضر حفاری ۱۲ حلقه چاه به پایان رسیده که از این تعداد هشت حلقه چاه وارد مدار تولید شده است. وی یادآور شد: همچنین برای فاز دوم برنامه ریزی شده که چهار حلقه چاه نیز در مدار تولید قرار گیرد.

وی تحریم‌ها را در زمینه تولید بی‌تاثیر دانست و گفت: یکی از مهمترین دستاورد‌های ما این است که در این مجموعه تحریم‌ها خللی در تولید وارد نکرده و برای نخستین بار کمپرسور ۱۰ هزار تنی بومی‌سازی شد.

کاظمینی گفت: تاکنون با داشتن بالغ بر ۲۵ پیمانکار بومی، از نیرو‌های بومی زیادی بهره گرفته شده و در زمینه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر و جفیر افزود: فاز یک از نظر زمان‌بندی به پایان رسیده و از اسفندماه نیز فاز دوم آغاز شده است.

سپهر و جفیر جوان‌ترین میدان‌ نفتی ایران و داستان همت گسترش انرژی پاسارگاد

وی وجود هفت دکل اشاره کرد و ادامه داد: برای هر دکل بیش از یکصد نفر بکارگیری شدند و برای سایر بخش‌ها نیز پیش بینی می‌شود در سال آینده نیرو‌های بومی بیشتری جذب شود.

کاظمینی اضافه کرد: میدان‌های سپهر و جفیر در فاصله ۵۰ کیلومتری اهواز بین آزادگان و یادآوران قرار دارند که در منطقه از روش‌های نوین استفاده شده است و در فاز دوم نیز به زودی برای افزایش تولید از روش‌های به روز بیشتری استفاده می‌شود.

مجری طرح میدان‌های نفتی سپهر و جفیر بیان کرد: اکنون‌ای پی آی نفت میدان‌های سپهر و جفیر بین ۳۸ تا ۴۲ است که بالاترین کیفیت نفت است. میادین نفتی سپهر و جفیر از جمله میادین مستقل کشور هستند که در منطقه غرب کارون استان خوزستان و در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غرب شهر اهواز واقع شده و یکی از مهمترین ره‌آورد‌های آن ایجاد سه هزار فرصت شغلی مستقیم در دولت سیزدهم است.

در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت نفت، برای توسعه میادین نفتی و افزایش تولید نفت، برنامه جامع توسعه و تولید از میادین نفتی سپهر و جفیر طرح ریزی و مسولیت آن به شرکت مهندسی و توسعه نفت از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران واگذار شد.

در همین راستا و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و پشتوانه تجارب پیشین توسعه میادین نفت و گاز کشور، قراردادی در قالب قرارداد‌های جدید بالادستی نفت و گاز موسوم به IPC بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایرانی گسترش انرژی پاسارگاد منعقد و عملیات اجرایی توسعه این میدان پس از اخذ مجوز‌های لازم آغاز شروع شد.

میزان سرمایه گذاری این طرح ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد و میزان نفت قابل استحصال تا پایان قرارداد ۵۴۰ میلیون بشکه پیش بینی شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد چاه‌ها تا انتهای مدت قرارداد (۲۰ سال) ۱۳۰ حلقه چاه و میزان تولید بیشینه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز تعیین شده است.

در حال حاضر ظرفیت تولید در این میدان‌ها ۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که با پشتوانه بومی سازی تجهیزات “تکمیل چاه” با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار محقق شد.

باتوجه به فعالیت همزمان هفت دکل، نرخ حفاری ماهانه به میزان ۶ هزار و ۱۰۰متر در این طرح را شاهد هستیم. همچنین در این طرح تاکنون ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی نفت نصب، اجرا و تکمیل شده است. علاوه بر این نیز تاکنون ۳۲ کیلومتر جاده دسترسی نیز احداث شده است.

از مهمترین اهداف دولت سیزدهم در اجرای این طرح، ایجاد سه هزار فرصت شغلی اشتغال به صورت مستقیم در مراحل توسعه و تولید است. بومی‌سازی فن آوری‌های شکافت هیدرولیکی و حفاری افقی با دستگاه RSS در طول دوره توسعه این میادین نیز هدف گذاری شده است.

انتظار می‌رود با شروع فرایند تولید از این میادین جدید (Green) و ادامه سرمایه گذاری شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در فعالیت‌های توسعه میادین گام مهمی در جهت افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 16اسفند1402، کدخبر: 85409635، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین