پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
دولت تدبیر و امید بارها این وعده را داده که بخش خاصی از برنامه های دولت برای معتادان جامعه در نظر گرفته شده است و باید از طرق اقتصادی، حقوقی، امنیتی و فرهنگی اقداماتی در خصوص کاهش اعتیاد صورت گیرد و فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ جامعه اولین قدم است اما بعد از سال ها تازه اخبار اجرای طرح هایی به گوش می رسد که دم از توجه به این قشر می زند و باز هم پرسش از رئیس جمهور این است که چرا الان؟
شعارسال: در حالی که روزشمار سفر رئیس جمهور به استان البرز به آخر می رسد و بسیاری از تشکل های مردمی و احزاب مختلف در قالب ستادهای استقبال مردمی به فعالیت های جسته و گریخته پرداخته اند و هنوز هم به اتفاق نظر در خصوص چگونگی استقبال و بیان مطالبات خود نرسیده اند، بهتر است کمی به مشکلات فرهنگی و اجتماعی در البرز بپردازیم که مدت هاست عرصه را بر شهروندان محروم از توجه استان تنگ کرده، چرا که سایه ی سنگین پایتخت بر البرز مانند پرده ای تیره رنگ مانع از داشتن دیدی شفاف برای مسئولان شده است.

استان البرز مدت هاست رتبه های اول یا دوم طلاق، اعتیاد و بسیاری از معضلات دیگر را در کشور به خود اختصاص داده است. با توجه به مدت زمان کوتاهی که از تاسیس آن می گذرد، نشان از این دارد که کمبود زیرساخت های لازم برای فراهم آوردن بستری مناسب در این فضا به شدت احساس می شود و این در حالی است که رئیس جمهور دولت تدبیر و امید در وعده های انتخاباتی خود در ۱۶ خرداد ۹۲، به معضلات اجتماعی ایجاد شده در دولت پیشین اشاره کرده و گفته بود که همه آسیب های اجتماعی با بررسی هایی که ما انجام دادیم در سال های اخیر رو به افزایش بوده، زیرا مبنای فرهنگ صدمه دیده است. پرسش از آقای روحانی این است که آیا دولت شما چه کاری برای کاهش این آسیب ها انجام داده است و آیا انداختن تقصیر بر گردن دیگران، پاک کردن صورت مسئله نیست؟

قصد برجسته کردن مشکلات البرز را نداریم و ناقض پیشرفت های استان در عرصه های علمی نیستم اما مقوله فرهنگ به قدری حساس است که شاید بتوان آن را بستر اصلی مشکلات و معضلات دیگر حوزه ها دانست بنابراین هیچ قصوری در این خصوص جایز نیست.

روحانی در ۱۵ ام خرداد ۹۲ با اشاره به اینکه طلاق زمانی روز به روز افزایش می یابد که اخلاق در جامعه از بین برود و به تبع آن اعتماد عمومی نیز خدشه دار شود گفته بود که به این طریق آمار چک های بلا محل، اعتیاد، حاشیه نشین ها و بسیاری معضلات اجتماعی روز به روز بیش تر می شود. اکنون البرزی ها از رئیس جمهور این سوال را دارند که برای استان البرز که تنها پنج سال از تاسیس آن می گذرد چه اقدامی صورت گرفته که نه تنها مشکلات برطرف نشده بلکه بسیاری از آسیب های اجتماعی باید از این جا نشات بگیرد؟ چرا در تمام سال های فعالیت دولت، نیم نگاهی به معضلات فراوانی که البرز با آن ها دست به گریبان است، نشده؟

مهاجر پذیری البرز و قومیت های متنوع در آن سبب شده است که به گفته استاندار البرز بسیاری از افراد برای جاری شدن موضوع طلاق به دلیل اینکه در استان های خودشان این امر ناپسند است، به البرز مهاجرت کنند. این را بگذارید کنار زندان های البرز که بسیاری از مجرمان و خانواده های آن ها را اطراف خود جای داده و لانه ای برای ایجاد مشکلات بیشتر برای تحمیل به استان است و بعد از خود بپرسید که چرا این وضعیت هرگز تغییر نمی کند؟ البرزی ها از شنیدن شعار خسته شده اند.

زمانی که هنوز سازمان های مردم نهادی که در سطح استان فعالیت می کنند به درستی ساماندهی نشده اند نمی توان انتظار داشت وعده رئیس جمهور در خصوص فعال کردن نهادهای خیریه در بحث طلاق و مشارکت مردم عملی شود.

رشد بالای کودکان کار در استانی که رشد سه درصدی دانش آموزی را نیز تجربه می کند و کمبود زیرساخت های لازم در حوزه های فرهنگی و آموزشی که به صورت مستقیم با کودکان و نوجوانانی که ضمیر پاکشان در معرض بیشترین تاثیرگذاری های محیطی است، از جمله مشکلاتی است که استان البرز را به شدت آسیب پذیر کرده. سن اعتیاد به گفته مسئولان البرز به کمتر از ۲۱ سال رسیده و مصرف مواد مخدر صنعتی چنان افزایش یافته که مرز نگران کننده را نیز رده کرده است و این اتفاقات در سال های اخیر شدت گرفته است. آقای رئیس جمهور صورت مسئله را پاک نکنیم. بلکه برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی گام برداریم.

مردم البرز از رئیس جمهور انتظار دارند که به این مسائل پاسخ دهد که چرا استانی نزدیک به تهران به جای این که در مسائل مثبت مانند تهران دیده شود، تنها میراث دار بدترین های تهران شده است؛ از آمار طلاق و اعتیاد گرفته تا حاشیه نشینی و کودکان کار و تکدی گری و آسیب های فضای مجازی.

سکونتگاه های غیر رسمی روز به روز در البرز به دلیل بی اعتنایی به ساخت و ساز و روند طولانی اداری گسترش می یابد و غده سرطانی آسیب های اجتماعی را در سراسر استان پخش می کند و این موضوع را به ذهن متبادر می کند که چرا هیچ عزم ملی و جهادی در خصوص یاری رسانی به استان محروم و مغفول البرز وجود ندارد که این چنین مردمش به حاشیه رانده می شوند؟

دولت تدبیر و امید بارها این وعده را داده که بخش خاصی از برنامه های دولت برای معتادان جامعه در نظر گرفته شده است و باید از طرق اقتصادی، حقوقی، امنیتی و فرهنگی اقداماتی در خصوص کاهش اعتیاد صورت گیرد و فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ جامعه اولین قدم است اما بعد از سال ها تازه اخبار اجرای طرح هایی به گوش می رسد که دم از توجه به این قشر می زند و باز هم پرسش از رئیس جمهور این است که چرا الان؟

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی البرزبان، تاریخ انتشار: 7 آبان 1395، کدخبر: 69318، www.alborzban.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین