پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۱۳۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
امروز خبری به نقل از مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با تیتر "حذف دفترچه های بیمه کاغذی از هفته آینده در تهران" منتشر و به سرعت در فضای مجازی تکثیر شد که تعجب کارشناسان را برانگیخت.

شعار سال: بر اساس اظهارات نقل شده از جانب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، کارت الکترونیکی از هفته آینده به جای دفترچه های بیمه کاغذی در تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سیدتقی نوربخش در آیین افتتاح ساختمان اداره کل و مدیریت درمان تامین اجتماعی خوزستان که امروز (چهارشنبه ۳۰ تیرماه)‌ برگزار شد، گفت: "در خصوص ارایه خدمات در سازمان تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی اقدامات بسیاری انجام شده است؛ پس از تلاش‌های دو ساله از هفته آینده دفترچه‌های قدیمی تامین اجتماعی حذف و کارت الکترونیکی جایگزین به صورت آزمایشی در تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت."

وی در تابستان سال گذشته ( ۳ مرداد) نیز در همایش ملی سازمانهای مردم نهاد حوزه سلامت در سالن همایش های برج میلاد به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: "اقدام بسیار مهم و اساسی دیگر که به عنوان یک خبر خوش در این همایش اعلام می کنم این است که برای یکسان شدن خدمات بیمه پایه در کشور و رفع امکان هر گونه سوءاستفاده از شهریور امسال تمام دفترچه های بیمه پایه حذف می شود و کارتهای هوشمند الکترونیک سلامت جای آن را می گیرد."

وعده انجام این طرح در تابستان سال ۹۳ نیز از سوی نوربخش اعلام شده بود. وی در این سال هم از جايگزين شدن كارت هوشمند به جاي دفترچه‌هاي بيمه طي ۳‌ماه آينده خبر داده بود. اما پس از اجرایی نشدن این طرح و اعلام دوباره این خبر از سوی مدیر عامل تامین اجتماعی در تابستان سال بعد ( ۹۴) روابط عمومی مديركل روابط عمومي تأمين اجتماعي به روزنامه همشهري گفت: "حذف دفترچه‌هاي بيمه طرحي كه قرار بود بنا بر تأكيد قانون برنامه پنجم توسعه درباره الكترونيكي كردن فعاليت‌هاي بيمه‌اي از شهريور‌ماه اجرايي شود، با تأخير مجدد به‌دليل فراهم نبودن زيرساخت‌ها به زماني نامعلوم و احتمالا اواخر سال‌جاري موكول شد". وعده ای که باز هم عملی نشد تا تابستان امسال و اظهارات امروز نوربخش.

موضوع حذف دفترچه های درمانی کاغذی و جایگزینی آن ها با دفترچه بیمه الکترونیکی ۱۰ سالی است که به عنوان برنامه ای مهم در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است. از آنجا که برای انجام چنین کاری به زیر ساخت های زیادی نیاز است ،به گفته کارشناسان اجرای آن با مشکلات فنی روبرو خواهد بود که طبیعتا زمان زیادی می طلبد و به نظر نمی رسد "حذف" و "جایگزینی" این دفترچه ها از هفته آینده حتی در وسعت یک شهر (تهران) عملی باشد.پیشتر برخی از کارشناسان اجرای این طرح را در یک بازه زمانی یک یا دو دهه ممکن دانسته بودند. به عنوان مثال در مقطعی مديرعامل قبلي صندوق تأمين اجتماعي درخصوص كارت هوشمند درمان به صراحت اعلام كرد: پروژه كارت هوشمند درمان اين سازمان غيرقابل اجراست. وي گفت: اين طرح با صرف ميزان قابل توجهي اعتبار از صندوق تأمين اجتماعي شروع شده اما از نظر عملي كاملاً غيرقابل اجراست، بنابراين ادامه فعاليت اين پروژه متوقف شده است.

با این حال با نگاهی دقیقتر به اظهارات مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در می یابیم که آنچه مدیر عامل این سازمان امروز از آن سخن گفته اجرای " آزمایشی" این طرح در تهران است که طبیعتا شامل تعداد محدودی از شهروندان) احتمالا بیماران خاص) می شود که در نمونه مورد نظر برای اجرای آزمایشی انتخاب شده اند. به این ترتیب این خبر به هیچ وجه به معنای "حذف" دفترچه های کاغذی برای دیگر شهروندان تهرانی نیست و به نظر نمی رسد اظهارات مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به معنای حذف و جایگزینی دفترچه های بیمه درمانی این سازمان با کارت های الکترونیک سلامت در تهران باشد.

همین نکته در سال گذشته نیز در توضیح روابط عمومی این سازمان مورد توجه قرار گرفته بود. بر اساس اعلام روابط عمومی این سازمان در سال گذشته و پس از اظهارات رئیس سازمان، در مرحله نخست تنها دفترچه كاغذي بيماران خاص حذف مي‌شود چرا كه شمار بيماران خاص ۳۲۰هزار نفر است كه بيشترين هزينه‌ها و بيشترين تسهيلات را نياز دارند.

به نظر می رسد مصوبه سال گذشته شوراي‌عالي بيمه در این زمینه که بر اساس آن ۲ سازمان بيمه خدمات سلامت و تأمين اجتماعي موظفند با وحدت رويه عمل و براي يكسان شدن خدمات بيمه پايه در كشور و رفع امكان هرگونه سوءاستفاده از شهريور سال ۹۴ تمام دفترچه‌هاي بيمه پايه را حذف و كارت‌هاي هوشمند الكترونيك سلامت را جايگزین آن کنند برای سازمان تامین اجتماعی دردسرهای زیادی را به وجود آورده است و مدیران این سازمان بین عمل به قانون و واقعیات موجود برای اجرای این طرح گیر افتاده اند و ظاهرا چاره را هم در تکرار وعده های داغ تابستانی دیده اند. وعده ای که البته امسال واقع بینانه تر از سال های قبل اعلام شده و بر اجرای آزمایشی طرح آن هم در یک شهر تاکید شده اما باز هم به دلیل بی دقتی رسانه ها، و شاید عادت به اخبار سال های گذشته، به سیاق سال های گذشته در رسانه ها با تیتر " حذف دفترچه‌های کاغذی تامین‌اجتماعی از هفته آینده در تهران/ کارتهای الکترونیکی جایگزین می‌شوند" منتشر و در فضای مجازی دست به دست می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سلامت آنلاین، تاریخ انتشار 30 تیر 95، کد مطلب: 7862: www.salamatonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fight
United Arab Emirates
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
این کارتها جدا از کارت ملی هوشمند هستند یا قرار است همان یک کارت خدمات متفاوت را ارائه دهد؟
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین