پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
در حالی که شورای عالی استان‌ها که از آن به عنوان دومین پارلمان کشور پس از مجلس شورای اسلامی یاد می‌کنند به چهارمین سال از دوره چهارم وارد شده است و همه مسئولان بر لزوم بهره بیش از پیش از جایگاه این نهاد عمومی تاکید می‌کنند اما این شورا هنوز ساختمان ثابتی برای برگزاری اجلاس‌های عمومی و استقرار دبیرخانه خود ندارد.

شعارسال: تا چندی پیش و در دوره‌های دوم و سوم شورای عالی استان‌ها اجلاس‌های عمومی در برج میلاد تهران و وزارت کشور برگزار می شد و دبیرخانه این شورا نیز در واحد کوچکی در خیابان جویبار تهران مستقر شد در دوره چهارم اجلاس‌های عمومی این شورا به محل مجلس قدیم منتقل شد که در اینجا نیز به دلیل اینکه مدیریت و مالکیت این ساختمان قدیمی ر دست مجلس و دولت است مشکلات بسیاری از جمله ورود و خروج خبرنگاران روبرو است.

مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها در حاشیه سی و پنجمین اجلاس عمومی این شورا نیز در تشریح تلاش برای ایجاد مکانی ثابت برای استقرار دبیرخانه این شورا و برگزاری اجلاس‌های عمومی گفت: اجلاس‌های عمومی این شورا در محل قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. این در شرایطی است که فضای کافی برای دبیرخانه این شورا و برگزاری جلسات کمیسیون‌ها وجود ندارد. شورای عالی استان‌ها به عنوان دومین پارلمان کشور در حال حاضر جایگاه ثابتی ندارد و اجلاس‌های عمومی این شورا در محل قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. این در شرایطی است که فضای کافی برای دبیرخانه این شورا و برگزاری جلسات کمیسیون‌ها وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر شوراهای فرادست ما بودجه و اعتباری ندارند، به ویژه شوراهای روستاها؛ چرا که از محل بودجه شورای عالی استان‌ها با صرفه جویی سالانه به شوراهای شهرستان مبلغی داده می‌شود، اما شوراهای روستا هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند. بنابراین می‌توان با اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده خارج از محدوده و حریم شهرها به شوراهای روستا، برای آنها بودجه‌ای اختصاص داد.

چمران از ارسال پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی و دولت برای گرفتن محل قدیم مجلس شورای اسلامی جهت استقرار دبیرخانه شورای عالی استان‌ها و برگزاری اجلاس‌های عمومی و جلسات کمیسیون‌های این شورا خبر داد. محل قدیم مجلس شورای اسلامی توسط مجلس شورای اسلامی اداره می‌شود و مالکیت این محل برای دولت است. بر همین اساس برای گرفتن این محل برای شورای عالی استان‌ها پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی و دولت ارسال کرده‌ایم. شاید همین عدم قطعیت مالکیت این محل و عدم هماهنگی موجب شده که محل قدیم مجلس شورای اسلامی به شورای عالی استان‌ها واگذار نشود.

وی ادامه داد: محل قدیم مجلس شورای اسلامی فضایی کافی برای برگزاری جلسات کمیسیون‌ها و استقرار دبیرخانه این شورا را دارد و لذا می‌تواند جهت استقرار دائم شورای عالی استان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص پرداخت پول این فضا نیز گفت: می‌توانیم بودجه لازم برای این محل را از طریق گرفتن کمک از مجلس و دولت تامین کنیم. به هر ترتیب آماده‌ایم که حفظ و نگهداری محل قدیم مجلس شورای اسلامی را بر عهده بگیریم تا علاوه بر استقرار دائمی دبیرخانه این شورا، اجلاس‌های عمومی و جلسات کمیسیون‌ها نیز در همین محل برگزار شود.

در راستای تلاش شورای عالی استان ها برای گرفتن زمین و ساخت ساختمان برای این شورا در خرداد ماه سال جاری در دیدار اعضای شورای عالی استان ها و شهردار تهران این موضوع مطرح شد و قول تحویل زمین توسط شهردار تهران داده شد.

در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها محمدباقر قالیباف درباره تأمین زمین محل برگزاری اجلاس‌های شورای عالی استان‌ها گفت: شهرداری تهران این آمادگی را دارد که براساس قانون، زمین محل دائمی برگزاری اجلاس شورای عالی استان‌ها را تامین کند.

وی افزود: شورای عالی استان‌ها یک مرجع قانونی است که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است. متاسفانه به دلیل فراز و نشیب‌های بسیار، این نهاد محل استقرار دائمی در تهران ندارد، بر همین اساس شهرداری تهران آمادگی دارد زمین محل دائمی برگزاری اجلاس های این نهاد را تأمین کند. دولت نیز پول ساخت ساختمان شورای عالی استان‌ها را تا 50 درصد تقبل کرده است که امیدواریم با اختصاص زمین برای محل برگزاری شورای عالی استان‌ها بتواند محل استقرار دائمی در تهران داشته باشد.

اما با عدم تحقق این وعده و تامین منابع مالی برای ساخت ساختمان شورای عالی استان‌ها حال با توجه به مناسب بودن محل مجلس قدیم برای برگزاری اجلاس های عمومی و کمیسیون های این شورا ظاهرا اعضا به دنبال گرفتن این محل به عنوان مکان دائمی شورای عالی استان‌ها هستند که منوط به موافقت مجلس و دولت است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 26 دی 1395، کدمطلب: 95102616125 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین