پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
اگرچه ناطق نوری به صورت مستقم در کابینه دولت تدبیر و امید حضور ندارد اما حضور باجناق های او در کابینه امتیاز چشم گیری است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. چرا که حضور دو باجناق ناطق در بدنه دولت یازدهم احتمالا اثر نقش او در تصمیم گیری ها را بیش از گذشته تضمین خواهد نمود. با این وجود به پایان رسیدن عمر ریاست جمهوری روحانی قطعا از نفوذ ناطق در تصمیم گیری های کلان کشور کم خواهد کرد. با این وجود حمایت های ناطق از دولت روحانی چندان هم غیر منتظره نخواهد بود و منطقی است که ناطق باید برای حسن روحانی سنگ تمام بگذارد.

شعار سال: «ناطق نوری در دفاع از حسن روحاني، سنگ تمام گذاشت» این جمله ای است که روزنامه اعتماد برای توصیف سخنان اخیر ناطق نوری انتخاب کرده است.

این روزها، زمانی است که خبر های ضد و نقیضی از درون اردوگاه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به گوش می رسد. یک روز از ظریف به عنوان گزینه احتمالی خود برای انتخابات نام می برند و روز دیگر از بی تمایلی روحانی برای شرکت در انتخابات خبر می دهند. در گوشه دیگر این جریان محمد رضا عارف قرار گرفته است. او که در سال 92 به نفع روحانی از عرصه انتخابات کناره‌گیری کرده بودولی نتوانسته بود سهمی از روحانی برای کابینه دریافت کند، حالا این روزها با صراحت بیشتری به انتقاد از روحانی پرداخته است. اما با این وجود ناطق نوری بی توجه به این پژواک ها، کمر همت بسته است که روحانی را در روزهای پیش رو تنها نگذارد.

درهمین راستا چندی پیش پیش نایب ریس جبهه اصلاح‌طلبان از دیدار جبهه متبوعش به همراه جبهه اعتدالگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری با ناطق خبر داده بود.او در این باره گفته بود: «کاندیداتوری واحد روحانی ریسک است». آذر باد با اشاره به این که در این دیدار مشکلات پیش رو و همچنین آسیب شناسی جدی در خصوص تنها در صحنه حضور داشتن آقای روحانی، بررسی شد تصریح کرد که ناطق نوری گفته است که «باید با نظر بزرگان در یافتن گزینه‌های دیگر فعال باشیم».

اما این سخنان بعد از گذشت ده روز بالاخره توسط ناطق تکذیب شد. او در مصاحبه ای که صبح امروز در روزنامه اصلاح طلب اعتماد منتشر شد گفته است: «من هم به ايشان ]حسن روحانی[ نظر موافق دارم و هم ايشان از دوستان من است و هم اينكه ايشان را موفق مي‌دانم و ان‌شاءالله آقاي روحاني در صحنه هستند و خواهند بود و من نيز گزينه‌اي غير از ايشان درنظر ندارم».


اما حمایت علی اکبر ناطق از روحانی محدود به امروز نیست. از همان روزهای که روحانی نامزد انتخابات شده بود، حمایت ناطق نوری از وی نیز به صورت عملی آشکار شد. سابقه رفاقت طولانی مدت، نائب رییسی روحانی در دوره ریاست مجلس ناطق و ... همچنین نزدیک تر بودن سن آنها سبب شده بود تا بسیاری معتقد باشند تاثیر ناطق نوری بر وی بسیار بیشتر از هاشمی است.

اگرچه در روزهای پس از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری دولت یازدهم خبرهایی از حضور او در دولت روحانی به گوش می رسید با این وجود او تصمیم گرفت که وارد کابینه روحانی نشود و از دور در شکل گیری کابینه روحانی نقش ایفا کند. تحلیلی که با معرفی عباس آخوندی باجناق ناطق برای وزارت راه شهرسازی دولت یازدهم قوت بیشتری پیدا کرد.

مساله ای که در جلسه رای اعتماد یکی از نمایندگان به آن اشاره و از آن انتقاد کرده بود. در همین خصوص بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیمجلس در آن مقطع وزرای پیشنهادی روحانی را به شرکت سهامی خاص تشبیه کرده بود. او در این باره گفته بود: «آخوندی سهم ناطق نوری است. پورمحمدی سهم آیت الله آملی است و مهندس حجتی سهم عبدالله نوری. این چه پیوندی است؟ این چه دولتی است؟ دولت باید شفاف و شیشه‌ای باشد. دولت روحانی دولت کارگزار شماره ۲ است.در دولت شما سهم نسل سوم وچهارم کجاست؟ سن متوسط دولت ۶۲ سال است و بیشتر به دولت سالمندان شبیه است».

اما این تنها سهمیه ناطق نوری در کابینه حسن روحانی نبود. سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی یکی دیگر از باجناق های ناطق نوری است که وارد دولت حسن روحانی شد. شهیدی محلاتی که در زمان انتخابات مسئول کمیته روحانیون ستاد انتخاباتی روحانی و مشاور وی در امور روحانیت بود، از سوی روحانی برای ریاست بنیاد شهید معرفی شد.

اگرچه ناطق نوری به صورت مستقم در کابینه دولت تدبیر و امید حضور ندارد اما حضور باجناق های او در کابینه امتیاز چشم گیری است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. چرا که حضور دو باجناق ناطق در بدنه دولت یازدهم احتمالا نقش او را در تصمیم گیری ها بیش از گذشته تضمین خواهد نمود. همین امر است که با به پایان رسیدن عمر ریاست جمهوری روحانی عاملی می شود تا از نفوذ ناطق در تصمیم گیری های کلان کشور کم کند. با این وجود حمایت های ناطق از دولت روحانی چندان هم غیر منتظره نخواهد بود و منطقی است که ناطق باید برای حسن روحانی سنگ تمام بگذارد.

اما از سوی دیگر اگرچه محمد رضا عارف این روزها معتقد است که توقع داشتن سهمیه در بدنه دولت یازدهم ندارد و گلایه هایی امروزش ربطی به بی بهره بودن از دولت ندارد، اما در اوایل آغاز به کار دولت یازدهم و بعد از اتمام انتخاب اعضای کابینه سخنانی متفاوتی را بر زبان آورده بود. او در آن ایام گفته بود که « انتظار داشتم روحانی در برخی از تصمیماتش با من مشورت کند». اما در مقابل عارف ناطق نوری است. ناطق از همان روزهای آغازین شروع به کار دولت تدبیر و امید پشت سر روحانی آمد و از او حمایت کرد. حمایتی که تا امروز ادامه داشته است. شاید به توان با دقت در این مسائل ارتباط منطقی میان حمایت ها و گلایه ها را با میزان سهمیه در دولت تدبیر و امید پیدا کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رجا نیوز، تاریخ 31 شهریور 95 ، کد مطلب: 255461: www.rajanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین