پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور این سازمان را بر آن داشت تا طرح پیشگیری از معلولیت را به طور جدی در دستور کار قرار دهد.
شعارسال: انوشیروان محسنی بندپی چهارشنبه شب در نشست کارگروه اجتماعی سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و مسئولان دستگاههای دست اندرکار در سرسرای استانداری این استان اظهار داشت: در قالب این طرح در میان ۳۱ استان کشور یک شهر پایلوت انتخاب شد و در گام نخست با همکاری شبکه بهداشت یک پرسشنامه در اختیار ۴۰ هزار زوج قرار گرفت که در نتیجه ۷۰درصد آنان نیاز به هیچ اقدامی نداشته اما ۳۰ درصد نیازمند مشاوره بودند.

وی گفت: تغییر در رشد شهرنشینی سبب برخی تحولات از جمله رشد آسیب های اجتماعی در کشور شده به گونه ای که رشد طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی از جمله مسایلی هستند که دغدغه رهبری را به همراه داشته است و سبب شده رهبر معظم انقلاب امسال چهار بار مسئولان را در زمینه آسیب های اجتماعی به حضور پذیرش کنند.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: از آنجایی که آسیب های اجتماعی نسبت به آسیب های جسمانی پیچیدگی خاصی دارد همکاری میان دستگاههای دست اندرکار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا شرایطی برای کنترل و کاهش آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید با سه رویکرد تلاش همه جانبه و اقدامات فزاینده در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیت، کیفیت بخشیدن به خدمات و رویکرد اجتماع محور به عنوان راهبرد در برنامه استفاده از ظرفیت های ارزشمند سازمان های مردم نهاد و افراد نیکوکار و همه ظرفیت ها را مدنظر قرار داده است.

وی گفت: این سازمان در زمینه شیوع معلولیت موفق عمل کرده به گونه ای که در سال گذشته از مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک متولد شده در کشور یک میلیون و ۱۶ هزار نفر آنان غربالگری شنواسنجی شدند.

محسنی بندپی افزود: در بیش از سه سال گذشته از ناشنوا شدن ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت طرح تنبلی چشم بر روی سه میلیون کودک سه تا ۶ سال کشور انجام شد.

وی با بیان اینکه ماده ۹۰ در مجلس شورای اسلامی مطرح و در برنامه ششم به تصویب رسید، گفت: سازمان بهزیستی آماده است قبل از اعلام این ماده برای جلوگیری از گسترش معلولیت در کشور با همکاری سه جانبه بین ثبت احوال، اسناد معاونت بهداشتی و بهزیستی در قالب یک تفاهمنامه هزینه انجام آزمایش کسانی که فعلا نیاز به آزمایش ژنتیک دارند و زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، پرداخت شود.

وی با اشاره به طرح غربالگری اضطراب در کودکان گفت: ۲۳٫۴ درصد بیماری های روحی و روانی که نیاز به مداخله روانشناسی دارند به مسایل کودکی بر می گردد.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: این سازمان آماده اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان در سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینکه در طلاق رویکرد پیشگیری از طریق برخی اقدامات نظیر آموزش مهارت های زندگی و فرزند پروری است گفت: از آنجایی که اجرای طرح پیشگیری از طلاق در مشهد ۱۸ درصد موفقیت را به دنبال داشته است و در پنج شهر خراسان رضوی در حال اجراست، آمادگی داریم این طرح را در زاهدان به عنوان پایلوت اجرا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اورژانس های اجتماعی گفت: در پنج شهرستان سرباز، هیرمند، دلگان، سیب و سوران و مهرستان سیستان و بلوچستان آماده راه اندازی اورژانس اجتماعی هستیم.

وی افزود: اورژانس های اجتماعی در سال گذشته با ارائه مشاوره از خودکشی چهار هزار و ۲۰۰ نفر در کشور جلوگیری کردند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین برای افزایش کمک شهریه مهدهای کودک سیستان و بلوچستان ۲ برابر اعتبار امسال برای سال آینده اعتبار در نظر خواهیم گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سوء تغذیه انسان را برای پذیرش بیماری آماده می کند این سازمان آمادگی دارد علاوه بر تمامی مهدها و مهدهای حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان، مهدهای و پیش دبستانی هایی که در درون شهر در این زمینه مشکل دار تشخیص داده شوند نیز یک وعده غذای گرم توزیع کند.

وی گروه همیار( طرح تامین مالی خرد) را یک طرح موفق سازمان بهزیستی در سطح جهان ذکر کرد و گفت: این سازمان آمادگی دارد ۱۰۰ گروه همیار ۱۵ تا۲۰ نفره را در سیستان و بلوچستان گسترش دهد تا توانمندی و مهارت افراد در این استان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچسنتان در پیشگیری از اعتیاد یکی از استانهای اولویت دار است بیان کرد: علاوه بر صدور مجوز پنج مرکز شبانه روزی در این استان، هیچ مرکز روزانه بدون یارانه در این استان وجود ندارد.

وی از راه اندازی یک مرکز تی سی در ایرانشهر در سالجاری و ۲ مرکز در سال آینده در این استان خبر داد.

وی با اشاره به کمک یارانه درمان اعتیاد معتادان گفت: تا پایان امسال سه میلیارد ریال به سیستان و بلوچستان کمک می شود.

وی با اشاره به ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای خانواده های دارای ۲ معلول به بالای سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر ۳۰ میلیون تومان کمک مسوولان و خیران در ساخت این واحدهای مسکونی در این استان سازمان بهزیستی نیز ۲۰ میلیون ریال اضافه کمک می کند تا زودتر این واحدها تحویل متقاضیان شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اهمیت اشتغال در سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان علاوه بر بند جیم تبصره ۱۶ در اختیار استان ۲۵ میلیارد ریال سهمیه جدا به این استان اختصاص می دهد تا افرادی که تمایل ندارند از بانک وام بگیرند و بهره بدهند از این اعتبار به صورت وام بدون بهره استفاده کنند.

وی با قدردانی از استاندار سیستان و بلوچستان در انجام اقدامات ارزشمند در این استان گفت: با توجه به اهمیت مسایل مختلف این استان پهناور امروز پنج تیم از معاونان و مسوولان این سازمان علاوه بر زاهدان در شهرستان های مختلف این استان از جمله ایرانشهر، دلگان، سیب و سوران و خاش حضور یافتند تا از نزدیک مشکلات و مسایل این حوزه ها را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: با وجود اینکه زیرپوشش قراردادن افراد جدید برای این سازمان مشکل است اما درنظر داریم از مجموع ۵۲۴ هزار جمعیت حاشیه نشین این استان افرادی که دچار معلولیت هستند و زنان سرپرست خانوار را زیرپوسش قرار داده و کسانی که آمادگی مهارت آموزی دارند را آموزش دهیم.

وی گفت: به پاس زحمات کارکنان بهزیستی سیستان و بلوچستان در این سفر برای هر کارمند این نهاد در استان ۵۰۰ هزار تومان واریز شد که در مجموع معادل ۳۰۰ میلیون تومان می شود.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: رسیدن این استان به شاخص های ملی اراده قوی می خواهد.

علی اوسط هاشمی با بیان اینکه این استان با وجود مشکلات مهمی نظیر افزون بر ۵۰۰ هزار حاشیه نشین، قرار داشتن در بدترین شرایط آبی، عدم برخوداری ۳۳ درصد مرکز استان از شبکه بهداشت و ۱۸ سال خشکسالی برای رسیدن به شاخص های ملی در بخش های مختلف اراده قوی ملی می خواهد.

وی گفت: آینده خوشی برای استان در زمینه صنایع بزرگ و زیر ساخت ها پیش بینی می کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به عدالت در بخش های مختلف ضروری است یک مقطع برخی استان هایی که در سخت ترین شرایط قرار دارند در اولویت قرار گیرند.

وی با قدردانی از تلاش های وزیر بهداشت و آموزش و پرورش در سیستان و بلوچستان گفت: در سفرهای وزیر بهداشت به استان افزون بر ۶۰۰ پروژه با ۱۶۸ هزار متر مربع زیربنا اجرایی شد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی سمن ها و واحدهای هم سو با رسالت سازمان بهزیستی باید دراین استان را متفاوت با سایر استانها ببینند گفت: سمن ها توان عملی با عشق به انسان ها دارند اما تمکن مالی ندارند پس باید مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: سکونت ۵۱ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها اهمیت تهیه سند روستایی را دوچندان کرده است.

وی اظهار داشت: همچنین به دلیل افت تحصیلی پایه اول در این استان به دلیل ۲ زبانه بودن بایستی روستا مهدها افزایش یابد تا از این افت تحصیلی جلوگیری شود.

استاندار بر امضای تفاهمنامه در زمینه سوء تغذیه در مناطق مورد نیاز تاکید کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت: از انجایی که هم اینک با اجرای این طرح در همه جای استان خانه بهداشت داریم و همه مراکز بهداشت نیز پزشک دارند می توان با هماهنگی بین بخشی از ظرفیت خانه های بهداشت در پشگیری از معلولیت بهره گرفت.

وی آمار معلولیت در سیستان و بلوچستان را بالا ذکر کرد و گفت: با توجه به برخی مشکلات در این حوزه از جمله ازدواج های فامیلی یک راه پیشگیری نقش فعال خانه بهداشت و بهزیستی در راستای ارایه خدمات مشاوره است.

هاشمی گفت: با توجه به اینکه این استان در کنار بیکاری و دیگر مشکلات از واردات مواد مخدر نیز رنج می برد به گونه ای که نیروی انتظامی امسال تاکنون در اقدامی بی سابقه ۱۰۲ تن کشفیات مواد مخدر داشته و ۹۰ درصد کسانی که در مراکز بهزیستی خدمات دریافت کردند مصرف کننده مواد صنعتی مخدر بودند باید در این زمینه نیز توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه مراکز شبه خانواده به عنوان نخستین تجربه موفق سازمان بهزیستی در سیستان و بلوچستان نجات دهنده ۸۳ پسر و ۴۹ دختر بوده است گفت: در این استان نیازمند چنین طرح های موفقی هستیم.

وی در زمینه فاقدین شناسنامه در سیستان و بلوچستان گفت: در ۲ سال اخیر ۲۱ هزار سند در این زمینه تنظیم و افرادی دارای هویت شدند که مداخله دیگران موجب تضییع حق آنان می شد.

وی با بیان اینکه هزار پرونده دیگر در این زمینه وجود دارد، گفت: حدود پنج هزار نفر در این استان فاقد هویت هستند.

استاندار با قدردانی از مدیرکل، مسئولان و کارکنان بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: استانداری نیز ۳۰۰ میلیون تومان به کارکنان این نهاد در استان اختصاص می دهد.

مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: هم اینک حدود ۵۰۰ هزار نفربه صورت مستقیم و غیر مستقیم در سه بخش پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی در استان از خدمات این نهاد بهره مند می شوند.

محمد رضا سراوانی با بیان اینکه هم اینک ۱۸ دفتر نمایندگی سازمان بهزیستی در سیستان و بلوچستان وجود دارد گفت: این سازمان در استان ۴۸۸ پست بدون تصدی دارد و دچار کمبود نیرو است.

وی مهمترین آسیب های اجتماعی در سیستان و بلوچستان را حاشیه نشینی، بیکاری، طلاق، کودکان کار، اعتیاد و غیره ذکر کرد.

مدیر کل بهزیستی تعداد مراکز دولتی و غیردولتی شبه خانواده در استان را به ترتیب چهار و هشت مرکز ذکر کرد و گفت: هم اینک۶۸۳ روستا مهد در استان وجود دارد.

سراوانی با بیان اینکه ۹ مرکز اورژانس اجتماعی در سیستان و بلوچستان فعال است گفت: ۳۲ دفتر غیر دولتی توانمندسازی خانواده و زنان در استان فعال است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انصاف، تاریخ انتشار: 30 دی 1395، کدخبر: 50341، www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین