پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و شاعر دفاع مقدس گفت: شعر انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های اخیر بین دو قطب شعارزدگی و نوگرایی تفننی در نوسان بوده است.
شعارسال: محمد مرادی امروز درباره جایگاه شعر دفاع مقدس و ادبیات پایداری در جامعه امروز ما اظهار داشت: به‌طور قطع جایگاه شعر دفاع مقدس در میان توده مردم خوب نیست، درست برخلاف شعر دهه 60 که هم‌زمان با جنگ با توده مردم پیوندی ویژه داشته است و در دهه‌های اخیر به‌ندرت می‌توان اشعاری با موضوع دفاع مقدس معرفی کرد که با ذهن مخاطب پیوند خورده باشد.

وی دلیل عدم استقبال از شعر دفاع مقدس را این‌چنین برشمرد: افول جایگاه شعر در جامعه را می‌توان نخستین دلیل دانست که شعارزدگی در اشعار و تبلیغ منفی از سوی مخالفان شعر دفاع مقدس نیز پس‌ از آن، بر این عدم استقبال افزوده است.

این شاعر دفاع مقدس در ادامه با اشاره به ابعاد گوناگون ادبیات پایداری اظهار داشت: اگر به کارنامه ادبیات پایداری در تاریخ ادبیات فارسی نگاه کنیم، جلوه‌های ژرف و دوره‌های باشکوهی در تاریخ این نوع ادبی با عنوان‌هایی مانند شعر حماسی، دینی، اجتماعی، انتقادی و سیاسی می‌توان دید.

مرادی افزود: ادبیات پایداری پس از انقلاب اسلامی از منظر داستان‌نویسی در بعد کمی و کیفی، رشد خوبی داشته اما در بخش شعر در دهه‌های اخیر، جایگاه اوایل انقلاب خود را ندارد چراکه در دهه نخستین انقلاب شعر پایداری ازنظر تنوع، تکثر شاعران و ظهور چهره‌های موفق، وضعیت مناسبی داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از شاعران در ارائه اثر خود، در بزنگاه بین واقعیت‌های دفاع مقدس و نگاه تخیل‌آمیز شعر به رویدادها، دچار شکست شده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز با وجود راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی و مجله‌های علمی و پژوهشی هنوز جای تحقیق‌های علمی دقیق درباره ادبیات پایداری حس می‌شود که جایگاه نقد تأثیرگذار در شعر پایداری نسبت به دیگر شاخه‌های شعر معاصر نیز مناسب نبوده است.

این استاد دانشگاه شیراز عدم ترجمه آثار ادبیات پایداری به زبان‌های دیگر را از دیگر ضعف‌های این حوزه دانست و گفت: میزان ترجمه آثار ادبیات پایداری دیگر ملل به زبان فارسی در این چند دهه اخیر به‌مراتب بیشتر از ترجمه آثار فارسی بوده است و جامعه ادبی و فرهنگی ایران نتوانسته آثار مربوط به این شاخه ادبی را به دیگر کشورها آن‌طور که شایسته است، صادر کند.

مرادی خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی مانند جذب مخاطب خاص، کاربردی بودن آثار و تبدیل آن به دیگر هنرها مانند سینما، تئاتر، موسیقی و پویانمایی نیز جز در مورد برخی آثار داستانی و کودک و نوجوان اتفاق ویژه‌ای را ندیدیم.

وی در ادامه به روند شعر انقلاب و دفاع مقدس در طول سال‌های گذشته تابه‌حال نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در کل شعر انقلاب و دفاع مقدس بین دو قطب شعارزدگی و نوگرایی تفننی در نوسان بوده و تعداد آثاری که تعادل محتوا و ساختار در آن‌ها رعایت شده باشد، چندان نیست، افزون‌بر اینکه هرچه به دهه‌های پس از جنگ نزدیک می‌شویم این شعر از ارزش‌های جنگ فاصله گرفته و به جنبه‌های ساختاری و ادبی اصرار ورزیده است.

این شاعر دفاع مقدس چهره‌های موفق شعر پایداری را اشخاصی مانند قیصر امین‌پور، علی معلم دامغانی، حمید سبزواری، نصرالله مردانی و علیرضا قزوه دانست و گفت: نویسندگانی مانند مجید قیصری، احمد دهقان، رضا امیرخانی و... را نیز می‌توان از کسانی دانست که در حوزه ادب پایداری آثار شاخصی را آفریده‌اند.

از دکتر محمد مرادی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، آثار متعددی در زمینه شعر و ادبیات پایداری به چاپ رسیده است که از آن جمله می‌توان به «خمپاره‌ها که اوج بگیرند»، «ترانه‌های مسلسل»، «به تاوان صبری که نداشتم» و... در این راستا اشاره کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395، کدخبر: 13951104001814، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین