پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۵۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: ۲۷ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در اراضی مستعد شش استان شمال غرب و غرب کشور از محل اعتبار مهار آب های مرزی اختصاص یافته است.

شعار سال: خلیل آقایی روز چهارشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری یک هزار و ۸۳۰ هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین افزود: این طرح ها در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، ایلام و کردستان درحال اجراست.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد دلار ارز برای وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته ، اظهار کرد: به منظور سرعت دهی در اجرا، طرح های یاد شده از ملی به استانی تبدیل شده است.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس یادآوری کرد: طرح های ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار در این استان ها در قالب ۵۲ کارگاه فعال است و با افزایش ۱۰۰ کارگاه دیگر تا پایان سال ۹۶ این طرح ها به پایان می رسد.
آقایی ادامه داد: سهم خداآفرین از حجم ۲۲۰ هزار هکتاری، پنج هزار و ۲۹۰ هکتار است که عملیات اجرایی دو هزار و ۱۵۰ هکتار آن نیز در روستاهای این شهرستان از خرداد ماه سال جاری آغاز شده است.
وی از دلایل فعال بودن این طرح ها را سیستم سیال و فعال در اجرای طرح ها عنوان کرد و گفت: آب، موضوع و بحث مهم در کشور است و اگر در کشاورزی برای بهره وری آب فکری نکنیم دچار مشکل می شویم.
آقایی با بیان اینکه آبیاری نوین و تحت فشار مورد توجه دولت و این وزارتخانه است، افزود: در سال آینده برای آبیاری تحت فشار در کشور ۳۵ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته ایم.
وی با بیان اینکه کل مجموعه ۸۰ هزار هکتار اراضی پایاب سد خداآفرین توجیه فنی اقتصادی دارد گفت: کشاورزی نقش مثبت در اقتصاد کشور داشته و موجب رشد اقتصادی می شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس یادآوری کرد: منطقه آزاد ارس در اجرای طرح های خود موظف به حفظ اراضی کشاورزی است و اختیار تغییر کاربری را ندارد.
آقایی ادامه داد: در بهره برداری از این طرح اولویت اول با مردم بومی، ساکنان، عشایر و مالکان اراضی است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب رونق اقتصادی و افزایش درآمد کشاورزان و عشایر می شود، گفت: شبکه آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی یک هزار و ۸۳۰ هکتار از اراضی دیمی پایاب سد خداآفرین با هزینه ۵۵۰ میلیارد ریال در روستاهای ایری بوجاق، داغلی مقدم و قلی بیگلو در مدت ۱۸ماه به بهره برداری می رسد.
نماینده مردم خداآفرین، کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: باید مردم بومی از ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی و مرتعی بهره مند شوند.
قلی الله قلی زاده افزود: در اجرای این طرح باید حق و حقوق قانونی مردم رعایت شود و هم دولت به هدفش برسد.
وی یادآوری کرد: آبرسانی به اراضی کشاورزی روستاها با فناوری جدید درآمد مردم را چند برابر کرده و موجب جهش اقتصادی، افزایش تولید و ایجاد صنایع تبدیلی می شود.
در این آئین عملیات اجرایی شبکه آبیاری یک هزار و ۸۳۰ هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین آغاز شد.
یکی از چهار سند تدبیر توسعه خداآفرین کشاورزی است و بیش از نیمی از جمعیت این شهرستان عشایر و روستایی هستند و با کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
شهرستان خداآفرین در ۱۴۶کیلومتری شمال تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و در حاشیه رودخانه مرزی ارس واقع است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1395، کدخبر: 40549، www.iana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
0
کار بسیار ضروری و مناسبیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین