پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
معلمی شغلی زیبا و پر طرفدار است اما اگر این شغل در مناطق محروم نیز باشد علاوه بر زیبایی سختی های زیادی دارد که هر کسی نمی تواند آن را انتخاب کند.

شعار سال: معلمی شغل انبیاست و این را همه ما بارها شنیده ایم و می بنیم که شغل معلمی چقدر زیبا است اما همین شغل زیبا سختی هایی نیز در کنارش دارد اما این سختی ها باعث نمی شود که کسی از شغل معلمی بدش بیاید.

12 اردیبهشت به نام روز معلم نامگذاری شده است روزی که دانش آموزان با دادن یک شاخه گل و هدیه آن را پاس میدارند و از زحمت های یک ساله معلمشان قدردانی می کنند.

معلمی شغلی زیبا و پر طرفدار است اما اگر این شغل در مناطق محروم نیز باشد علاوه بر زیبایی سختی های زیادی دارد که هر کسی نمی تواند آن را انتخاب کند.جذب معلم در مناطق محروم بسیار سخت است. بسیاری از معلمان پس از استخدام در مدارس مناطق محروم نیاز به حمایت دارند زیرا به دلیل عدم توانایی در تحمل شرایط در اولین سال ورودشان مدرسه را ترک می‌کنند.

آموزگاری که در یک منطقه محروم درس می‌دهد افزون بر اینکه با سختی‌های عام کار آموزشگری رو‌به‌رو است با چالش‌های خاص منطقه نیز درگیر است. البته آموزگاران مناطق محروم دو دسته‌اند: بومی و غیر بومی. آموزگاران غیربومی، آنهایی هستند که از دیگر منطقه‌های کشور و بیشتر در سال‌های نخست کاری خود،از طرف آموزش و پرورش به منطقه‌های محروم فرستاده می‌شوند تا چند سالی را در منطقه ای محروم بگذرانند. اما آموزگاران بومی، بیشتر از نیروهای خود آن منطقه یا منطقه‌های نزدیک هستند و بسیاری از آنان تا پایان خدمت خود در آن منطقه باقی می‌مانند.برخی نیز بومی آن منطقه نیستند مشکلات زیادی را تحمل می کنند.

یکی از دشواری‌های دیگر کار یک آموزگار در منطقه‌های محروم به بحث رفت و آمد روزانه یا اسکان دائمی آموزگاران، به ویژه غیربومی، برمی گردد. یک آموزگار غیربومی منطقه یا باید در آن منطقه اسکان دائم یابد یا هر روز رفت و آمد کند. یکی از موضوع‌های مهم در آموزش و پرورش بررسی میزان تصادفات و مر گ و میر آموزگارانی است که هر روز در جاده‌های کشور مشغول رفت و آمد هستند تا خود را به محل‌های کار خود برسانند

به همین مناسبت این پایگاه خبری گفت و گوی خواندنی با معلمان دور افتاده ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد داشته است که در زیر می خوانید.

سید ابراهیم پروین که در منطقه محروم و دور افتاده زیلایی زندگی می کند امسال اولین تجربه شغل معلمی را داشته است اما به گفته این معلم تدریس در منطقه زیلایی برایم لذت بخش است.

پروین گفت: زیلایی زادگاه خودم است اما با وجود اینکه خانواده ام بیرون از این منطقه است اما منطقه محروم زیلایی را برای تدریس انتخاب کرده ام.

این معلم روستایی که 40 دانش آموز در پایه های مختلف تحصیلی را تدریس می کند ادامه داد: وقتی دانش آموزی خواندن و نوشتن می آموزد و قرآن خواندن را یاد می گیرد شیرین ترین لحظات را برایم رقم می زند.

وی افزود: در کنار شغل معلمی به خصوص در مناطق محروم مشکلاتی نیز دارد از جمله اینکه این منطقه راه های صعب العبوری دارد که دو سه ماهی یک بار به خانه می روم و گاهی نزی مشکلات دیگری را ایجاد می کند در این مناطق والدین به درس و تحصیل فرزندانشان اهمیتی نمی دهند.

پروین در پاسخ به این سوال که نظرتان را در باره انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا بگویید گفت: درست است که مشکلات زیادی در کشور وجود دارد اما همه مردم بخاطر سخنان رهبری و خون شهدا در انتخابات شرکت کنند تا دشمن ناامید شود.

عبدالستار فرهادی یکی دیگر از معلمانی است که 10 سال قبل بازنشسته شده است وی متولد پانزدهم شهریور 1336 است و از سال 1355ورود به تربیت معلم تا مهر 1386جمعا 31سال در آموزش وپرورش مشغول بوده است.

این معلم بازنشسته در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: 12سال در مقطع ابتدایی پایه اول و پنجم تدریس می کردم و معمولا کلاسم در رتبه اول تا دوم در مسابقات علمی وامتحانات نهایی میدرخشید.

وی بیان کرد: شش سال از سال 70 تا 76 مسئول کانون فرهنگی تربیتی علامه طباطبایی مربوط به آموزش وپرورش بودم بقیه را در مدارس راهنمایی شهرسی سخت به تدریس دینی قران و عربی مشغول بودم .

فرهادی در رابطه با شغل معلمی گفت: معلمی شغل شریفی است و باید علاقمند بود تا بتوان آن را سهل انگاشت درغیراینصورت سخت است باید وقت گذاشت خصوصا دوره ابتدایی علاقه زیادی به شغلم داشتم ودارم.

این معلم افزود: اگر به عقب برگردم باز هم معلم خواهم شد چون گذران اوقات با بچه ها را دوست دارم و شیرین ترین لحظات شغل معلمی برای یک معلم واقعی لحظه ای است که بداند هدفش از معلم بودن تربیت صحیح دانش آموز است واگر مورد احترام دانش آموز وجامعه است دلیلش ترس از معلم نیست بلکه ارزشمند بودن مقام ومنزلت اوست.

وی ادامه داد: همه لحظات زندگی یک معلم واقعی به نوعی شیرین است چون هدفش رساندن دانش آموزان به کمال است اما باز هم لحظات شیرینی که هیچگاه فراموش نمی شوند وجود دارد که بستگی به نوع نگرش دارد هرکس شیرینی را در چیزی میداند.

فرهادی تصریح کرد: شیرین ترین لحظات ورود اولیه به کلاس درس در درچه پیاز اصفهان در 1358 که که در زیر عکس آن را می بینید و تلخترین خاطره در دوران معلمی یکی سال 76و دیگری سال 86نزدیک به بازنشستگی ام بود که در دو نوبت تصادف کردم وخیلی سخت گذشت.

از سال 92 فراموش شده ایم

فرهادی در پاسخ به این سوال که بهترین هدیه ای که در روز معلم گرفتی چه بود گفت: در دوره معلمی ودر روز معلم هدیه ای تحت عنوان روز معلم دریافت نکردم اما تقدیرنامه وهدایایی تحت عنوان کسب رتبه در مسابقات علمی و روش تدریس و معلم نمونه داشته ام که رضایت خداوند از هر هدیه ای مهمتر بود.

این معلم بازنشسته با تبریک هفته معلم گفت: هفته معلم را خدمت همه همکارانم تبریک وازهمه دانش آموزان تحت تعلیم خودم که اکثریت آنها در ادارات وسازمانها مشغول هستند یادی کنم وآرزوی توفیق بیشتربرای همه داشته باشم اما بعد از بازنشستگی خصوصا از سال ن92 فراموش شده ایم خوب بود آموزش وپرورش حداقل هفته معلم یادی از بازنشستگان می کرد.

بجه های مناطق محروم بامرام تر هستند

حمدالله بشار که در منطقه محروم دیشموک مشغول به تدریس است در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: 13سال است که به عنوان معلم و مدیر در دیشموک و روستاهای اطراف این منطقه مشغول به کار هستم و چون زادگاهم هست این منطقه را انتخاب کردم.

وی بیان کرد: بچه های مناطق محروم از لحاظ معرفتی بهتر و بامرام تر هستند من در کنار معلمی شغلهای دیگر داشتم و در آزمون استخدامی استانداری قبول شدم اما بخاطر عشق و علاقه ای که به معلمی داشتم معلمی را انتخاب کردم.

بشار تلخ ترین خاطره از دوران معلمی را اینگونه بیان کرد: به دلیل عدم وجود مشاور در آموزشگاه چند سال قبل یکی از دانش آموزان به دلیل مشکلات روانی قصد داشت خود را از پنجره طبقه دوم پرتاب کند که توانستم آن دانش اموز را از خودکشی منصرف کنم و خاطره اردوهای دانش آموزی نیز بهترین خاطره ها را برایم رقم می زنند.

بشار افزود: یک شاخه گل از دانش آموز بهترین هدیه من در روز معلم بود.

وی در رابطه با مشکلات تدریس در مناطق محروم گفت: در کنار صفا و صمیمت تدریس در مناطق محورم اما مشکلاتی نیز وجود دارد از جمله کمبود امکانات بهداشتی و آموزشی از مهمترین مشکلات مناطق محروم است.

این معلم زیبایی های شغل معلمی را در کنار دانش آموزان بودن و بگو بخند با آنها بیان کرد.

سعید حسنی مقدم که دوره های معلمی را می گذراند در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: ترم چهار دانشگاه فرهنگیان هستم و 22 سال سن دارم.

وی در رابطه با شغل معلمی گفت: این شغل را بیشتر بخاطر امنیت شغلی که دارد انتخاب کرده ام.
این دانشجوی دوره تربیت معلم مشکلاتش را اینگونه بیان کرد: مشکل اصلی من نداشتن درآمد و وضع مالی بد است که آدم را مجبور میکند شخصیت معلمی را رها کند و با شغل دوم و حتی سوم بتواند این مشکل را برطرف کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی ایل بانو، تاریخ انتشار 12. ارديبهشت 1396، کد مطلب:161201 : www.il-bano.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین