پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
سختی‌های تدریس در مناطق محروم به ویژه دوری مسافت، یکی از عوامل اصلی در فرسودگی شغلی و بی انگیزگی معلمان این مناطق است، معلمانی که گاه حدود 10 سال است در این مناطق تدریس می‌کنند گاهی مورد بی مهری قرار می گیرند.

شعار سال: آموزش و پرورش یکی از نهادهای بسیار مهم در جامعه است وظیفه تعلیم و تربین فرزندان ما بر عهده دارند معلم که نباشد سواد نیست سواد که نباشد در جامعه فرد دچار مشکل می شود به همین دلیل نقظ معلم و آموزش های معلم در زندگی حال و آینده ما تاثیرگذار خواهد بود.

تکریم و احترام معلمان با سابقه یکی از موضوعات بسیار مهم در آموزش و پرورش است و اینکه این معلمان باید جایگاه ویژه ای داشته باشند اما گاهی به دلایل مختلف شاهد بی احترامی هایی به این قشر در جامعه و حتی در خود آموزش و پرورش هستیم.

کهگیلویه و بویراحمد مناطق محروم زیادی دارد که این مناطق نیز کودکان زیادی برای درس خواندن دارند که برای آنها باید معلم فرستاده شود اما گاهی به دلیل مشکلاتی که در این مناطق وجود دارد معلمان نیز رغبتی به تدریس در این مناطق ندارند.

سختی‌های تدریس در مناطق محروم به ویژه دوری مسافت، یکی از عوامل اصلی در فرسودگی شغلی و بی انگیزگی معلمان این مناطق است، معلمانی که گاه حدود 10 سال است در این مناطق تدریس می‌کنند.

طی کردن کیلومترها مسیر برای رفتن بهمدرسهداستان معلمانی است که برای خالی نماندن کلاس‌های درس ناگزیرند 500 کیلومتر آنطرف تر از شهر و دیار خود بروند، معلمانی که گاه به دلیل صعب العبور بودن مناطق، ماه‌ها نیز به خانه خود نمی‌روند و گاهی هم به دلیل همین مسیر صعب العبور مشکلاتی برای آنها ایجاد می شود.

گاهی وقتی آزمون استخدامی از طرف آموزش و پرورش زده می شود و تعدادی نیز پذیرفته می شوند این افراد تعهد کرده اند مثلا پنج سال را در منطقه دور افتاده تدریس کنند اما وای به روزی که پارتی نداشته باَشی و پنج سالت به ده سال و 15 سال تبدیل شود اما می بینیم که هم دوره ای و همکار ما به دلیل خاص بودن بعد از چند سال راحت به محل مورد نظر خودش می رود آن گونه است که دیگر رغبتی به معلم بودن نداری.

جذب معلم در مناطق محروم بسیار سخت است. بسیاری از معلمان پس از استخدام در مدارس مناطق محروم نیاز به حمایت دارند زیرا به دلیل عدم توانایی در تحمل شرایط در اولین سال ورودشان مدرسه را ترک می‌کنند. آموزش معلمان امر دشواریست و وقتی آنان مدارس را ترک می‌کنند، تخصص و تجربه‌ی کاریشان را نیز به خود می‌برند و این به معنای هدر رفت حجم بالایی از منابع است و در عین حال به مناطق محروم آسیب پذیر جامعه نیزصدمه می‌زند اما برای جلوگیری از این موضوع چه کار باید کرد؟

شاید مواردی از جملهافزایش حقوق معلمان، پرداخت دستمزد بیشتر به معلمان در مدارس کم درآمد، افزایش فضای همکاری به جای رقابتی، توسعه مفهوم آموزش موثر بتواند در بی رغبتی تدریس معلمان در مناطق محرومکمک کند.

اگر فکر می کنند حقشان ضایع شده است شکایت کنند

معلمانی که در مناطق روستایی و محروم کهگیلویه و بویراحمد تدریس می کنند از آموزش و پرورش استان به دلیل اینکه گاهی آنها را تهدید می کند اگر به فلان منطقه نروید و تدریس نکنید تبعات بدی برای شما دارد گله و شکایت دارند.

با اینکه این معلمان سابقه بالای 8 سال دارند اما همچنان در این مناطق حضور دارند و بومی گزینی در اینجا تحقق پیدا نکرده است.

معلمان مناطق محروم سختی راه، دوری از خانواده و خیلی از مشکلات دیگر را تحمل می کنند و باز هم با کسر حقوق مواجهه می شوند برخی نیز گله دارند که به دلیل مازاد بودن خیلی اذیت می شوند و احترامی که باید به معلمان شود وجود ندارد.

واکنش مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: معلمان بر اساس قانون آنهایی که زیر بیست سال خدمت هستند باید حتما 24 ساعت برای آموزش و پرورش در رشته تخصصی خودشان کار انجام دهند این جز الزامات است.

هادی زارع پور عنوان کرد: افرادی نیز که بالای 20 سال خدمت هستند حتما باید در طول هفته بیست ساعت را کار کنند چرا که پرداخت حقوق ملزم به انجام این کار است در غیر این صورت حق التدریس محسوب می شوند.

وی بیان کرد: سازماندهی معلمان و دبیران بر اساس امتیازاتی است که در فرم های امتیاز بندی بر اساس ملاک ها و معیارهایی که تعیین شده است انجام می شود و معلمان بر اساس امتیازشان در روستاهای مختلف ملزم به تدریس می شوند اگر معلمی پستش در منطقه محروم مشخص شده است باید بر اساس امتیازش تدریس کند.

زارع پور تصریح کرد: اگر معلمی فکر می کند حقی از وی ضایع شده است به مرکز رسیدگی به شکایات و حراست اداره مربوطه مراجعه و شکایت کند قطعا بررسی می شود.

وی در خصوص استعفای دو مدیر آموزش و پرورش شهرستان دنا و بویراحمد گفت: بر اساس تمایل خودشان استعفا داده اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صبح زاگرس ، تاریخ انتشار آبان 96، کدمطلب:103178، www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین