پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 25 مورد در سال 92 به 3 هزار و 32 مورد در سال 96 رسیده است این روزها شرکت‌های دانش بنیان با توجه به نزدیک شدن به انتخابات دوازدهم محور بحث مناظرات و تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند چرا که در چهارسال دولت یازدهم این شرکت‌ها توانستند در اشتغالزایی و تولید محصولات در کشور نقش مهمی را ایفا کنند،
شعارسال: آن طور که آمار و ارقام می‌گوید در سال 92 تنها 25 واحد از این شرکت‌ها در کشور فعالیت می‌کردند این آمار در سال 96 به سه هزار و 32 مورد رسیده است تا جایی که حالا بودجه صندوق شکوفایی و نوآوری از 25 میلیارد تومان در سال 92 به 3 هزار میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته است این درحالیست که در دولت نهم و دهم کمتر توجهی به جایگاه شرکت‌های دانش بنیان می‌شد و حتی دانشجویان و دانشگاهیان امید این را نداشتند که روزی شرکت‌های دانش بنیان قدرت تولید و اشتغالزایی را در جامعه بدست آورند. موضوعی که پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه، فرهنگ، علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران به آن اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان داشت.همین موضوع موجب شد تا حالا شاهد بروز شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در سطح کشور باشیم این شرکت‌ها موفق شدند به عنوان عاملی مهم دربهبود اقتصاد جامعه ایفای نقش کنند و همچنین کمکی به اقتصاد مقاومتی باشند و حالا هم در مناظره‌های اکثر نامزدهای انتخاباتی می‌بینیم که روی سخن اکثرشان توسعه شرکت‌های دانش بنیان است موضوعی که اصلاً در دولت نهم و دهم دیده نشده بود. وی با تأکید بر اینکه حدود 6 هزار شرکت نیز در صف دانش بنیان شدن قرار دارند اظهار کرد: در دولت یازدهم حدود 3هزار و 25 شرکت دانش بنیان راه‌اندازی شدند این شرکت‌ها تا آخر سال 95 حدود 30 هزار میلیارد تومان در آمد داشتند و توانستند بیش از 100 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در جامعه ایجاد کنند.

کرمی با اشاره به اینکه ما بیش از 5 میلیون دانشجو در کشور داریم و اگر فارغ‌التحصیلان این سال‌ها را هم اضافه کنیم تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این سال ها به عدد قابل توجهی می‌رسد، اظهار داشت: هیچ نهادی نمی‌توانست برای این جمعیت اشتغال ایجاد کند، این در حالی است که تنها جایی که کشور و دولت می‌توانند در بحث کارآفرینی به آن افتخار کنند شرکت‌های دانش‌بنیان است که توسط فارغ‌التحصیلان شکل می‌گیرد؛ این شرکت‌ها علاوه بر کار آفرینی مشکلات مردم را هم حل می‌کنند. وی به شرکت‌های دانش بنیان صنعتی، خدماتی و تولیدی اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی این شرکت‌ها ایجاد اقتصاد دور از نفت و خلق ثروت از علم است. شرکت‌های دانش بنیان حول یک موضوع و یک مشکل آغاز به کار می‌کنند که در فرآیند بررسی باید به یک خلاقیت علمی دست پیدا کنند. بر اساس همین موضوع هم اکنون حدود 10 هزار شرکت نوپا یا استارتاپ داریم که در فرآیند کار به شرکت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند.

کرمی یکی از مزایای شرکت‌های دانش بنیان را بکارگیری متخصصان و نخبگان در ساختار اصلی آن عنوان کرد و گفت: ما احساس کردیم وقتی می‌خواهیم دانشگاه‌ها را ارتقا دهیم، باید بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان کار کنیم. این تغییر با شرکت‌های دانش‌بنیانی که استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان تأسیس می‌کنند اتفاق افتاده است. در چند سال اخیر در سیستم اقتصاد دانش‌بنیان تمام تلاش ما بر این بوده که به کشور بگوییم سرمایه اصلی ایران فقط نفت و گاز نیست، ما باید اقتصاد کشور را از سیستم نفتی دور کنیم. حتی در صنعت هم این اتفاق می‌افتد که تنها فولاد و صنایع مختلف به عنوان صنعت شناخته می‌شوند. بنابراین ما این موضوع را اجرایی کردیم و حالا با اتکا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم صادرات محصولات هم داشته باشیم. دبیر ستاد فرهنگ دانش بنیان با تأکید بر اینکه حدود 110 خدمت توسط نظام و دولت به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شود اظهار داشت: تسهیلات مالی بلاعوض، وام، لیزینگ خرید محصولات، معافیت‌های گمرکی، معافیت‌های مالیاتی، رفع مشکل سربازی و در اختیار گذاشتن زمین بخشی از تسهیلاتی است که در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد. همچنین از این پس وزیران اقتصادی، صنعت و معدن، امور خارجه با همراهی شرکت‌های دانش بنیان به دیگر کشورها سفر می‌کنند تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند محصولات خودشان را در دیگر کشورها عرضه کنند. این هم یکی از دستاوردهای برجام برای شرکت‌های دانش بنیان است.

وی به بودجه 3 هزار میلیارد تومانی صندوق نو‌آوری و شکوفایی اشاره کرد و افزود: در این صندوق تنوع خدمات ارائه شده از تنها یک خدمت در سال 92 به 20 نوع خدمت در سال 96 افزایش یافته، تعداد شرکت‌های ارائه دهنده طرح از 48 شرکت در سال 92 به دو هزار و سه شرکت، تعداد درخواست‌های ارائه شده هم به سه هزارو 533 درخواست، تعداد مصوبات طرح‌ها از 4 مصوبه به هزارو 947 مصوبه و رقم مصوبات طرح‌ها نیز از 3 میلیارد تومان در سال 92، به 1067 میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1396، صفحه 7 ، شماره: 6489 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین