پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
صادرات خدمات یکی از مؤلفه های حائز اهمیت در پیشرفت اقتصادی کشورها به شمار می رود، ظرفیتی که برخلاف بسیاری از جوامع توسعه یافته در ایران مغفول مانده و علی‌رغم برخی اقدامات انجام شده در این حوزه همچنان فرصت های متعددی وجود دارد که به آن توجه کافی نمی شود.
شعارسال: حصول پیشرفت و توسعه اقتصادی در هر کشوری وابسته به سه مؤلفه تأثیرگذار برنامه ریزی، صنعت و خدمات است و در صورت ناکارآمدی هر یک از عرصه‌های فوق، روند و سیرِ پیشرفتِ اقتصادی با کُندی و نارسایی های بسیاری مواجه خواهد شد.

به واقع، با برنامه ریزی دقیق و هدفمند در بخش های متعدد اقتصادی ،می‌توان از ظرفیت های ویژه و سازنده صنعت و تولید و خدمات به نحو شایسته‌ای بهره مند شد.

مسعود علیشاهی، کارشناس ارشد اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر دستگاه های ذ‌ی‌ربط اقتصادی کشور به مقوله حائز اهمیت صادرات خدمات، اظهار داشت: بر اساس گزارشات موجود در سال 2014 میزان صادرات خدمات به نسبت سال 1990 بیش از 9 برابر شده که این افزایش سطح صادرات خدمات، رشد اقتصادی کشورها و جوامع توسعه یافته را دو برابر ساخته که رقم و عدد قابل توجهی به نظر می رسد.

وی افزود: این میزان در کشورهای در حال توسعه نیز با رشد فزآینده ای همراه بوده و با عنایت به اخبار منعکس شده در رسانه ها، ضریب صادرات خدمات در سال 1970 قریب به سه درصد بوده که با بررسی ها و ارزیابی‌های انجام شده، این میزان در سال 2014 با 17 درصد رشد همراه بوده است.

علیشاهی گفت: البته در کشور ایران نیز، شاهد رشد 7 برابری سطح صادرات خدمات بوده ایم که به اعتقاد بنده با توجه به ظرفیت های موجود، در صورت تعریف و طراحی برنامه‌های مدون و هدفمند به مراتب از رشد و توسعه هر چه بیشتری برخوردار می شدیم.

کارشناس ارشد اقتصاد عنوان کرد: نباید با اتکای به رشد 7 برابری، این ذهنیت و تلقی ایجاد شود که در این عرصه موفق بوده ایم و به واقع در طول سال ها و دهه‌های گذشته، فرصت های بسیاری را در این خصوص از دست داده‌ایم که می‌طلبد با هوشمندی لازم از هدر رفت و سوخت شدن فرصت های کم نظیر و بالقوه موجودِ در بخشِ مذکور، پیشگیری کنیم.

وی افزود: یکی از ویژگی ها و خصوصیات برجسته تجارت خدمات، در مقایسه با تجارت کالا به موضوع مقاوم پذیری آن در برابر شوک‌های احتمالی باز می گردد و به واقع، ثبات هر چه بیشتری در این عرصه حاکم است که این میزانِ از انسجام، در حوزه‌ها و بخش های دیگر اقتصادی و تجاری کمتر مشاهده می شود.

* دانش آموختگان رشته های مهندسی، استعدادهای توانمند ایران در حوزه صادرات خدمات محسوب می شوند

صمد یاروند، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش سازنده و تأثیرگذار خدمات صادرات در ایجاد در آمد برای کشور، گفت: آنچه که در عرصه صادرات خدمات بسیار تعیین کننده و مؤثر است به توانمندی های نیروی انسانی معطوف می شود.

وی افزود: تحصیلکردگان رشته های فنی و مهندسی از عناصری به شمار می روند که نقش بسزایی در ارتقای هر چه بیشتر ضریب صادرات خدمات ایفاء می کنند.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: با چنین اوصافی، کشور ایران از حیث نیروی انسانی و نخبه در رشته های فنی و مهندسی نه تنها کمبودی احساس نمی‌کند بلکه در این حوزه با دانش آموختگان مازاد نیز مواجه هستیم که کاملاً فراتر از نیاز موجود بخش اشاره شده را اشباع کرده اند.

وی افزود: در صورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه، نه تنها نیروهای نخبه و تحصیلکرده حوزه مذکور به کار گرفته می شوند و یقیناً تا حدود بسیاری از بار معضل بیکاری در چنین رشته هایی کاسته می شود، بلکه شاهد حصول و دستیابی به درآمدهای قابل توجه و چشمگیری خواهیم بود که این میزان از درآمدها، روند توسعه و شکوفایی اقتصادی ایران را بیش از پیش تسریع خواهد کرد.

یاروند گفت: پیش نیاز حصول چنین توفیقاتی با بازاریابی کارآمد، رفع قوانین دست و پاگیر و حمایت مضاعف دستگاه‌های متولی از فعالان این عرصه (صادرات خدمات) معطوف می شود و قطعاً در خلأ و فقدان چنین مؤلفه های حائز اهمیتی، دستیابی به موفقیت‌های هر چه بیشتر، امکان پذیر نخواهد بود.

* بهره گیری از فناوری های نوین، ضریب توسعه صادرات خدمات را دو چندان می کند

رضا چاووشی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش برجسته و تأثیرگذار فناوری‌های نوین در توسعه ضریب صادرات خدمات عنوان کرد: یکی از مصادیق این تأثیرگذاری به خدمات الکترونیکی راهنمایی و رانندگی، دستگاه های قضائی و انتظامی و... معطوف می شود که می‌طلبد با اعمال اصلاحات لازم شاهد تَسَری هر چه بیشتر این ظرفیت به عرصه های مالی،بیمه ای و... نیز باشیم.

وی در خاتمه یادآور شد: البته نباید از تأثیرگذاری بخش های اجتماعی و فرهنگی در این حوزه نیز غافل شد، زیرا رویکردهای سنتی یکی از موانع جدی در مسیر حصول پیشرفت است که قطعاً با توجه به حرکت رو به جلویِ جوامع در استفاده از فناوری های نوین، هرگونه مقاومتی در برابر این حرکت، محکوم به شکست است، اما به هر ترتیب مقاومت هایی که کم و بیش در این حوزه ها مشاهده می‌شود، روند و فرآیند دستیابی به موفقیت های هر چه بیشتر را کند و فرسایشی خواهد ساخت که با اتخاذ تدابیر مؤثر فرهنگی و اجتماعی می توان در این عرصه و حتی فراتر از آن در مقوله صادرات خدمات نیز به پیشرفت های هر چه بیشتری نائل شویم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 9 خرداد 1396، کدخبر: ۶۱۰۷۹۱۹، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین