پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۷۱۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های تابستانی و اوقات فراغت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان را اعلام کرد.

شعار سالمهدی فیض در نشستی خبری با بیان اینکه به تعبیر شهید رجایی در تابستان مدرسه تعطیل می شود، ولی تعلیم و تربیت تعطیل نمی شود گفت: در سند تحول بنیادین مکررا این نکته تاکید شده است که تربیت دانش آموز باید تربیت متوازن باشد. در طول سال تحصیلی به ساحت آموزش رسمی توجه می‌شود ولی در سه ماه تابستان اصل بر توجه به ساحتهای تربیتی دیگر دانش آموزان است.

وی افزود: شعار تابستان امسال "هر دانش آموز یک مهارت" است و تلاش ما این است که عمدتا فعالیتهای ما بر پایه مهارت آموزی دانش آموزان قرار بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بسترهای متفاوتی برای تحقق مهارت آموزی در دانش آموزان دیده شده است گفت: بخشی از برنامه‌ها را در قالب پایگاه‌های تابستانی تدارک دیدیم. بخشی از برنامه‌های ما توسط خانواده ها دنبال می شود و هر خانواده ای ممکن است بستری را برای آموزش فرزندش در زمینه مهارت‌هایی چون کشاورزی و امور تولیدی و فنی را فراهم کند.

فیض افزود: سیاست کلی ما استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌های درون و بیرون از آموزش و پرورش است. سال گذشته 22هزار و 500 پایگاه تابستانی داشتیم که امسال 20 درصد افزایش یافته و در تابستان جاری 25 هزار پایگاه خواهیم داشت که می تواند مدارس، کانون های تربیتی، دارالقرآن ها، اردوگاه‌ها و... را دربرگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته شمار دانش آموزان در پایگاه ها چهار میلیون و 200 هزار نفر بود که برای امسال تربیت پنج میلیون نفر را هدف گذاری کرده‌ایم.

به گفته وی برنامه‌های پایگاه‌های تابستانی بر پایه محورهای پنج گانه اعتقادی، علمی، فرهنگی و هنری، مهارت آموزی و کارآموزی و تربیت بدنی و سلامت شکل می‌گیرد. هر دوره در پایگاه‌های تابستانی 18 ساعت در 6هفته است که بسته به شرایط استانی ممکن است مشمول تغییراتی شود.

فیض درباره هزینه شرکت در دوره‌ها عنوان کرد: پایگاه‌ها خودگردان هستند و ما بودجه مختصری برای تقویت دوره ها در نظر گرفتیم. شهریه‌ها متنوع هستند و دوره‌هایی داریم که رایگان هستند.

وی به برگزاری 10 اردوی تشکیلاتی برای 15 هزار نفر توسط سازمان دانش آموزی اشاره کرد و گفت: دانش آموز در این دوره‌ها تمرین زندگی می کند.

فیض افزود: 60هزار نفر ساعت آموزش اختصاصی آشنایی با کارآفرینی با هدف اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است. همچنین در قالب دوره هایی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف 210 ساعت آموزش کارآفرینی در سه سطح خواهیم داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی نیز برنامه ها و اردوهای مختلفی را تدارک دیده گفت: اردوهای دوستی، اردوهای شکرانه ویژه مناطق محروم، المپیاد آمادگی طرح دادرس و مسابقات گفت وگوی بشردوستی و طرح شوق رویش نیز توسط سازمان جوانان هلال احمر در تابستان برگزار می‌شود.

وی به برگزاری جشنواره ها و مسابقات فرهنگی و هنری و پیش بینی شرکت 18 هزار نفر در این مسابقات اشاره و عنوان کرد: 1500 دانش آموز عشایری در اردوهای ویژه تابستانه شرکت می کنند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره امنیت برگزاری اردوهای دانش آموزی اظهار کرد: اردو به طور طبیعی دارای ریسک‌هایی است ولی همکاران ما ایثار می کنند و ریسک اردوها را می پذیرند. آیین نامه اردوها مبنای عمل است و در آن مواردی چون عدم استفاده از خودروهای مستعمل و... آمده و تابع استانداردهایی است که در کشور وجود دارد. علاوه بر این برنامه هایی ویژه توانمندسازی مدیران و مربیان برگزار کننده اردوها داریم و تلاش می کنیم اردوها در امنیت کامل برگزار شوند.

فیض درباره آثار تربیتی منفی برگزاری برنامه‌های تابستانی که از سوی دستگاه‌های مختلف برای فرزندان کارکنان برگزار می شود گفت: بعضا برنامه‌های فله‌ای تعریف می شود و حتی در دوره‌ها و اردوها دختران و پسران را هم تفکیک نمی کنند و گروه سنی را رعایت نمی کنند. از دستگاه‌ها درخواست می کنیم در هر استانی با آموزش و پرورش منطقه هماهنگ باشند و در مراکزی که آموزش و پرورش معرفی می کند، حضور پیدا کنند.


وی درباره راهکارهای درآمدزایی اردوگاه‌های دانش آموزی عنوان کرد: سیاست کلی آموزش و پرورش کاهش تصدی گری است و در همین راستا بخش زیادی از اختیارات به استان ها تفویض شده است. تصمیم بر آن است که برای افزایش راندمان و درآمدزایی بیشتر، اردوگاه‌ها با رعایت چارچوب های قانونی به سازمان های دانش آموزی استان ها واگذار شود. فرایندهای قانونی را دنبال می کنیم تا از اول مهرماه اردوگاه‌ها را با قانون و رویه جدید مدیریت کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 29خرداد 96، کدمطلب:96032916487، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین