پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۷
تنها یک روز پس از نهایی شدن فروش ۷۳ فروند هواپیمای مسافرتی جدید از سوی ایرباس به ایرلاین‌های ایرانی، یکی از شرکت‌های ایرانی خبر از نهایی شدن توافق خود با بوئینگ برای خرید هواپیماهای جدید داد.

شعار سال: طبق اعلام شرکت قشم ایر، این ایرلاین ایرانی موفق شده در جریان مذاکراتی که در طول هفته‌های گذشته با مقامات شرکت بوئینگ داشته، به امضای یک تفاهمنامه جدید دست پیدا کند. بر این اساس دوطرف متعهد شده‌اند با پیگیری مقدمات لازم، شرایط را برای نهایی کردن قرارداد تا مرداد ماه امسال فراهم کنند.

قشم ایر اعلام کرد: این 10 فروند هواپیما از خانواده MAX ۷۳۷ خواهد بود و در کنار آن مذاکراتی برای وارد کردن تعدادی بوئینگ با سن کم نیز آغاز شده که در آینده شرایط قطعی آن مشخص خواهد شد.

تأمین مالی این هواپیماها مانند دیگر قراردادهای ایران از طریق فاینانس انجام خواهد شد و بوئینگ خود تعهد کرده که موافقت‌های لازم از خزانه داری امریکا را اخذ کند. به گزارش ایسنا، با نهایی شدن این قرارداد تعداد هواپیماهای بوئینگ خریداری شده از سوی ایرلاین‌های ایرانی پس از برجام به ۱۵۰ فروند می‌رسد. پیش از این ایران‌ ایر ۸۰ و آسمان ۶۰ فروند بوئینگ را به سبد خرید خود اضافه کرده بودند و نخستین بوئینگ ایران ایر در اردیبهشت سال آینده تحویل خواهد شد.

برجام نوسازی ناوگان هوایی ایران را وارد فاز جدید کرده است و علاوه بر قراردادهای پیشین برای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ، 3 شرکت هواپیمایی دیگر کشور نیز تفاهمنامه خرید 83 فروند هواپیمای مسافربری جدید را با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ امضا کردند. بر این اساس، 3 شرکت زاگرس و ایران ایر تور و قشم ایر پس از ماه‌ها مذاکره توانستند، روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری پنجاه و دومین نمایشگاه هوایی «لوبورژه» پاریس، تفاهمنامه‌های خرید 83 فروند هواپیمای جدید ایرباس را امضا کنند.

تفاهمنامه ایرباس با زاگرس برای خرید 28هواپیما

شرکت هواپیمایی ایرباس در بیانیه‌ای مطبوعاتی از امضای یادداشت تفاهم خرید 28 فروند هواپیمای تولیدی این شرکت با شرکت هواپیمایی زاگرس ایران خبر داد.

این تفاهمنامه که شامل خرید20 فروند هواپیمای« A320neo» و هشت فروند هواپیمای «A330neo» است، در پنجاه و دومین نمایشگاه هوایی «لوبورژه» پاریس توسط «عبدالرضا موسوی» مدیر عامل شرکت زاگرس و «فابریس برژیه» مدیرعامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس امضا شده است. سیدعبدالرضا موسوی مدیرعامل هواپیمایی زاگرس در این باره گفت: از اینکه توانستیم برای خرید این هواپیماهای جدید با ایرباس توافق کنیم، خرسند هستیم. ما اپراتور وفادار به خانواده ایرباس ای 320 بوده‌ایم و عملکرد، هزینه‌های عملیاتی و مقرون به صرفه بودن هواپیمای ایرباس نقطه قوت ما برای سفارش این هواپیما بود.

وی افزود: این توافق گویای گام عملی نوسازی ناوگان هوایی زاگرس و گسترش عملیات آن در داخل و در سطح بین‌المللی است. فابریس برژیه مدیر عامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس نیز از هواپیمایی زاگرس به دلیل اعتماد به کارآمدترین محصول تک راهرو و دو راهرویی ایرباس قدردانی کرد و گفت: این توافق به زاگرس اجازه می‌دهد ناوگان خود را با کمترین تغییر و با استفاده از خدمات منحصر به فرد ایرباس توسعه دهد. در بیانیه مطبوعاتی ایرباس آمده است: یادداشت تفاهم امضا شده منوط به تصویب از جمله از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا (OFAC) است. ایرباس به پایبندی کامل به توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مقررات مربوطه ادامه خواهد داد.

خرید 45 فروند هواپیمای ایرباس توسط ایرتور

شرکت هواپیمای ایرتور نیز تفاهمنامه خرید 45 فروند هواپیما را در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس با ایرباس به امضا رساند. پایگاه اینترنتی ایرباس در بیانیه دیگری که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور مستقر در تهران با امضای تفاهمنامه خرید45 فروند در نمایشگاه هوایی پاریس به جدیدترین مشتری هواپیمای خانواده A320neo تبدیل شده است.

این شرکت هواپیمایی که 45 سال از تأسیس آن می‌گذرد اکنون به فهرست مشتریان جدید ایرباس افزوده شده است. مجید شکاری رئیس هیأت مدیره ایران ایرتور گفت: خانواده A320neo با ویژگی منحصر به فردی که امکان بهره‌وری عملیاتی و اعتمادپذیری را فراهم می‌کند به راهبرد رشد و توسعه ما کمک خواهد کرد. موفقیت ما به‌عنوان یک شرکت هواپیمایی داخلی و منطقه‌ای با سرمایه‌گذاری در هواپیمای تک راهروی پیشتاز در جهان تقویت خواهد شد. فابریس برژیه مدیر عامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس نیز گفت: تعهد به خرید 45 هواپیمای خانواده neo‌ـA320 اطمینان شرکت‌های هواپیمایی به نقش پیشتاز ما در بازار هواپیماهای تک راهرو به دلیل کارآمدی عملیاتی و راحتی بی‌نظیر مسافران را نشان می‌دهد. یادداشت تفاهم امضا شده باید تأییدهای لازم را کسب کند و از جمله مورد تأیید دفتر کنترل دارایی‌های امریکا (OFAC) قرار گیرد. ایرباس اعلام کرده که مطابق با توافق هسته‌ای و مقررات مربوطه عمل خواهد کرد.

خانواده A320 پرفروش‌ترین محصول هواپیماهای تک راهرو هستند که تاکنون 13 هزار سفارش داشته و بیش از 7 هزار و 600 هواپیما به حدود 400 مشتری درسراسر جهان تحویل داده شده است. خانواده A320 در چهار سایز (A318، A319، A320 و A321) دارای ظرفیت 100 تا 240 مسافر است. این نوع هواپیما در بازار هواپیماهای تک راهرو پهن‌ترین کابین را دارد. مرضیه جعفرزاده مدیر روابط عمومی هواپیمایی ایران ایرتور، با اشاره به 18 ماه مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، در مجموع 45 فروند از خانواده 320 NEO شامل ایرباس 318، 319، 320 و 321 با ظرفیت‌های متفاوت از 100 تا 240 صندلی خریداری شده که به مرور به ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور اضافه می‌شوند. جعفرزاده افزود: ارزش کلی این تفاهمنامه 4.5 میلیارد یورو است که در فرانسه و با حضور «فابریس برژیه» مدیرعامل ایرباس، «کریستوف موریه» قائم مقام ارشد رئیس قراردادهای ایرباس، «رضا موسوی» مدیرعامل ایران ایرتور و مجید شکاری رئیس هیأت مدیره به امضا رسید.

خرید هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک

نکته مهم درباره تأمین مالی این قراردادها این است که خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک بوده و قرار است ایران ایر

85 درصد منابع مالی آن را از فاینانس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی تأمین کند و تاکنون چندین شرکت و مؤسسه مالی از کشورهای مختلف جهان برای تأمین فاینانس مالی خرید 200 فروند هواپیما از ایرباس، بوئینگ و «ای تی آر» اعلام آمادگی کرده‌اند.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با توجه به استقبال شرکت‌ها و کشورهای خارجی برای تأمین فاینانس قرارداد خرید هواپیماهای ایران‌ایر گفته بود: تنها در یک سفر کاری سه شرکت خارجی تقاضای تأمین فاینانس داده‌اند و هر روز به تعداد شرکت‌های متقاضی تأمین فاینانس قرارداد ایران‌ایر با ایرباس بوئینگ و ATR افزایش می‌یابد تا از طریق مناقصه بین‌المللی فاینانسر مناسبی انتخاب شود.

وی درباره تأمین مالی این قراردادها گفته بود: بخشی از فاینانس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس توسط شرکت ایرباس با بازپرداخت 10 ساله و بخشی دیگر از فاینانس از مؤسسات مالی و بازپرداخت 18 ساله تأمین می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین گفته بود: پیش پرداخت ایران ایر به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس یک میلیارد دلار است که در چهار سال پرداخت می‌شود. صنعت هوا نوردی ایران در سال‌های تحریم با مشکلات زیادی دست به گریبان بود، به طوری که عمر ناوگان بالا بوده و همچنین به علت کمبود هواپیماهای مناسب، برخی فرودگاه‌های کشور، بدون پرواز بودند.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری وکیل ملت، تاریخ انتشار: 3 تیر 1396، کد مطلب: 234300:www. vakilemelat.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین