پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۵۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نیازمند سازمان و مجموعه‌ای است که تمام فعالیت‌های آموزش بزرگسالان را در آن سامان دهد گفت: اکنون فقط کار سوادآموزی را برای بزرگسالان انجام می‌دهیم در حالی که افراد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از ابتدایی با نوعی سردرگمی مواجه‌اند و نیازها و خواسته‌های آنها با برنامه‌های آموزشی تناسب ندارد.

شعار سال: علی باقرزاده درباره اولویت‌های سوادآموزی در دولت دوازدهم اظهار کرد: در دولت دوازدهم نیز به حداقل رساندن تعداد بیسوادان اصلی‌ترین ماموریت سازمان نهضت سوادآموزی است که می‌تواند به عنوان اولویتی مهم در دستورکار وزیر آینده آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی افزود: همچنینافزایش دسترسی کودکان لازم‌التعلیم به آموزش رسمی باید مدنظر قرار بگیرد. باید برای باسواد شدن افرادی که از تحصیلبازمانده‌اند و امروز امکان ثبت نام در مدارس ابتدایی را ندارند و همچنین کودکان لازم التعلیم که بیرون از مدرسه مانده‌اند، ظرفیتی را اختصاص دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه دکتر بطحایی روز گذشته در مجلس به انسداد مبادی ورودی بیسوادی ناظر به دسترسی حداکثر افراد لازم التعلیم به مدرسه بخصوصدر دوره ابتدایی اشاره کرد گفت: البتهمشکلاتی وجود دارد که لازم است دستگاه‌های دیگر برای حل آنها مشارکت کنند. به عنوان مثال باید اطلاعات کودکان لازم‌التعلیمی که شناسنامه و اوراق هویت ندارند و همچنین اتباع خارجی و پناهندگان به صورت دقیق در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد تا نمایندگان مدارس بتوانند برای ثبت نام آنها در مدرسه اقدام کنند.

باقرزاده ادامه داد: اولویت دوم این است که در راستای تحققعدالت آموزشی، توسعه آموزش و سوادآموزی بزرگسالاندر دستورکار قرار بگیرد. البته در دولت یازدهماقدامات خوبی صورت گرفتو اگر با جدیت دنبال شود، با وظیفه مند کردن تمام مدیران مدارس و کارکنان مناطق، در کانون توجه و برنامه ریزی قرار می‌گیرد و می‌توان جمعیت باقی مانده بیسواد را تحت پوشش قرار داد.

وی درباره آخرین آمار باسوادی نیز گفت: طبق آخرین سرشماری سال 95، میانگین نرخ باسوادی گروه زیر 50 سال، تقریبا 95 درصد است. البته دربرخی استان‌ها چون تهران،مازندران،البرز،اصفهان و سمنان درصد باسوادی بالای 97 درصد است ولی در برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان بیش از18 درصد افراد زیر 50 سال خود را به عنوان بیسواد مطلق اعلام کرده‌اند. این نشانگرها می‌تواند چراغ راهنما باشد تا تمرکز منابع و ظرفیت‌های خود را به سمتی ببریم که عقب ماندگی بیشتری دارند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: البته طی چهار سال گذشته استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به این موضوعتوجه کردند و ما ظرفیت قابل توجهی از امکانات و منابع خود رابه سمت استان‌های محروم گسیل کردیم.برای شش استان با بالاترین نرخ بیسوادی برنامه ویژه طراحی شده وامید است این مسیر حمایت و پشتیبانی از سوادآموزی استمرار یابد.

باقرزاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد وزارت آموزش و پرورش نیازمند سازمان و مجموعه‌ای است که تمام فعالیت‌های آموزش بزرگسالان را در آن سامان دهد. اکنون فقط کار سوادآموزی را برای بزرگسالان انجام می‌دهیم در حالی که افراد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از ابتدایی با نوعی سردرگمی مواجه‌اند و نیازها و خواسته های آنها با برنامه‌های آموزشی تناسب ندارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 25 مرداد 96، کدمطلب:96052515655، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین