پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
روند منفي ورود گردشگران عراقي و حوزه خليج‌فارس به کشور درحالي همچنان ادامه دارد که سفر گردشگران اروپايي و آمريکايي با رشد فزاينده‌اي همراه بوده است. اين اتفاق در شرايطي است که بر‌اساس پيش‌بيني شوراي جهاني سفر و گردشگري سال 2017 براي گردشگري ايران رشد خوبي به همراه خواهد داشت و تعداد گردشگران ورودي با رشد 11,6 درصدي به پنج ميليون و 531 هزار نفر خواهد رسيد.

شعارسال: طبق اين گزارش، در سال 2027 تعداد گردشگران ورودي به ايران از مرز 10 ميليون نفر تجاوز خواهد کرد و اين درحالي است که طبق برنامه‌ريزي‌هاي داخلي، ايران بايد تا سال 2020 به رقم 20ميليون گردشگر دست يابد. طبق اين گزارش، مشارکت مستقيم و کلي بخش سفر و گردشگري در توليد ناخالص داخلي جهان با رشد خوبي ادامه پيدا خواهد کرد. علاوه‌بر اين، انتظار مي‌رود در سال جاري ميلادي، ايجاد اشتغال در منطقه خاورميانه با رشد کمتري نسبت به سال آينده اتفاق بيفتد اما به‌طور کلي در 10 سال آينده سهم اشتغال در بخش گردشگري نسبت به کل مشاغل موجود در خاورميانه افزايش اندکي خواهد داشت.

همچنين پيش‌بيني مي‌شود تعداد بازديدکنندگان و گردشگران در اين منطقه با رشد خوبي همراه باشد اما به‌دليل مبتني‌بر نفت بودن اقتصاد اين منطقه، با افزايش قيمت نفت از سال جاري ميلادي، سهم درآمدهاي گردشگري از کل رقم صادرات گردشگري (بازديد گردشگران خارجي از يک کشور صادرات گردشگري خوانده مي‌شود) با اندکي کاهش همراه خواهد بود. از نظر سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري نيز اين آهنگ در سال 2017 همچنان با قدرت ادامه خواهد يافت. در همين رابطه، عبدالرضا مهاجري‌نژاد، مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه گردشگري با اعلام آمار گردشگران ورودي به کشور در سه ماهه نخست امسال به ايسنا گفت: در اين مدت، يک ميليون و ۱۴۸ هزار و ۵۰ نفر به ايران سفر کردند، درحالي‌که آمار گردشگران سال پيش در زمان مشابه، يک ميليون و ۱۸۷ هزار و ۲۳۳ نفر بود که حاکي از رشد منفي به ميزان 6,9 درصد است.

او، افت اين آمار را منسوب به کشورهاي حوزه خليج‌فارس و عراق دانست و افزود: در سه ماه‌ نخست امسال ورود گردشگران از اين کشورها با ۹ درصد کاهش مواجه شده که تحت‌تأثير روابط سياسي کشورهاي حوزه خليج‌فارس با ايران پس از جريان سفارت عربستان، ناامني در کشورهاي پيراموني و وضعيت نامناسب اقتصادي در عراق و سوريه بوده و در دو سال گذشته آمار ورود گردشگران خارجي به ايران را نزولي کرده است.

به گفته مهاجري نژاد، سال ۹۵ نيز آمار کلي گردشگران ورودي به کشور با 5,2 درصد کاهش روبه‌رو شده است. وي ادامه داد: سال گذشته در مجموع چهار ميليون و ۹۱۱ هزار و ۹۲۰ نفر به ايران سفر کردند که در مقايسه با سال ۹۴، 5,2 درصد کاهش آمار داشته که ناشي از رشد منفي 9,9 درصدي سفر از کشورهاي حوزه خليج‌فارس و عراق بوده است.

مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه گردشگري درعين‌حال به رشد جذب گردشگر از بازارهاي اروپايي پس از برجام اشاره کرد و گفت: اگرچه ميل به سفر به ايران در کشورهاي حوزه خليج‌فارس و عراق بنا به شرايط اقتصادي و سياسي کمتر شده اما سفر گردشگران اروپايي و آمريکايي به ايران از سال ۹۵ (تا تيرماه) با 56,6 درصد رشد همراه بوده است. به گفته او، پس از برجام و از مردادماه سال ۹۴ تا پايان سال ۹۵ از کشورهاي غربي و بيشتر اروپايي ۴۷۸ هزار و ۸۲۶ نفر به ايران سفر کردند، درحالي‌که پيش از برجام در فاصله دي ماه ۹۲ تا تيرماه ۹۴، ۳۵ هزار و ۸۵۲ اروپايي به ايران سفر داشتند.

وي همچنين گفت: اين آمارها از پليس مهاجرت گرفته شده که ورود و خروج اتباع خارجي را براساس نوع ويزا از مرزها ثبت مي‌کند.

مهاجري نژاد در ادامه درباره تدابير درنظر گرفته شده براي خروج از اين وضع، اظهار کرد: برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده و قطعا رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برنامه‌هايي بنا به تأکيد رئيس‌جمهوري براي تغيير اين وضعيت دارد، طرح‌هاي شتاباني که رشد قابل‌ملاحظه‌اي را به دنبال خواهد داشت.

اگرچه او تأکيد کرد براي تغيير وضعيت موجود در گردشگري، رويه سياست خارجي ايران و اقداماتي که براي رفع ايران‌هراسي برداشته مي‌شود، اهميت دارد.مهاجري‌نژاد همچنين گفت: رشد منفي در آمار گردشگري ورودي به بازارهاي عربي محدود شده، وگرنه مهم اين است که روند مسافرت از کشورهاي اروپايي به ايران مثبت و افزايشي است که اگر اين رويه ادامه داشته باشد قطعا به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ مي‌رسيم. وي سپس بيان کرد: طبق آمار سازمان جهاني جهانگردي هر گردشگر اروپايي و آمريکايي دست‌کم ۱۵۵۶ دلار خرج مي‌کند، براي همين جذب گردشگر از اين کشورها براي ما مهم‌تر است. مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه گردشگري درباره نظريه حاکم در بازار ايران که گردشگران عرب را به مراتب درآمدزاتر از اروپايي‌هايي که ايران را براي سفر انتخاب مي‌کنند مي‌داند، گفت: اين نظريه درستي است که گردشگران حوزه خليج‌فارس درآمد بيشتري براي ما دارند چون آنها در کنار سفر زيارتي، براي درمان و تفريح هم به ايران مي‌آيند که درآمدزايي بيشتري دارد اما شرايط اين بازار فعلا معکوس است که بيشترين علت آن هم به وضعيت سياسي و اقتصادي آنها برمي گردد.

مهاجري نژاد همچنين درباره درآمدي که از محل ورود اين گردشگران عايد کشور شده است، توضيح داد: آمار واقعي از درآمد گردشگري کشور زماني به‌دست مي‌آيد که TCI (حساب اقماري) را اجرا کرده باشيم که بتوانيم تفکيک آماري کرده و توزيع درآمدها را در هر بخش مشخص کنيم. طبق گزارش پيش‌بيني شوراي جهاني سفر و گردشگري در سال جاري، ميزان صادرات گردشگر يا درواقع همان بازديدکنندگان خارجي از منطقه خاورميانه در سال 2016 به رقمي حدود 83,2 ميليارد دلار مي‌رسيد که معادل هشت درصد کل صادرات اين منطقه است. پيش‌بيني‌ها حاکي از اين است که ميزان گردشگران خارجي وارد شده به منطقه خاورميانه در سال 2017 شاهد رشد 5,1 درصدي خواهد بود و در خلال سال‌هاي 2027-2017 نيز به‌طور متوسط با رشد 5,4 درصدي به 148,3 ميليارد دلار دست خواهد يافت.

اما به‌رغم اين رشد، به دلايلي از جمله افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني، رقم به دست آمده از محل ورود گردشگران به منطقه خاورميانه تنها هفت درصد از کل صادرات منطقه را تشکيل مي‌دهد. نگاهي به وضعيت ايران نشان مي‌دهد عوايد حاصل از گردشگري در سال 2016 حدود 4,2 ميليارد دلار بوده است که 3,3 درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص مي‌دهد. پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان در سال 2017 با رشد قابل‌توجه 11,6 درصدي روبه‌رو شود و در فاصله سال‌هاي 2027-2017 نيز به‌طور متوسط با آهنگ 3,4 درصد در سال رشد کند و تا پايان سال 2027 به رقم 6,6 ميليارد دلار برسد که تنها معادل 2,7 درصد از کل صادرات کشور خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 2 شهریور 1396 ، کدخبر: 327048 ، .fararu.comwww

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین