پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
با آغاز به کار پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در تعدادی از شهرها شاهد حضور خانم ها به عنوان شهردار هستیم.

شعارسال: با آغاز کار پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در روز چهارشنبه اول شهریور ماه 96 شاهد تغییرات در شورای شهر و روستاها و شهرداری ها بودیم که با تحلیف مراسم اعضای شورای شهر و روستاها آغاز شد.

این در حالی است که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درخواست مردم از دولت و شوراها مبنی بر انتخاب زنان در کابینه دولت و شهرداری ها بود. تا کنون تعداد معدودی از خانمها به عنوان معاونان وزرا، شهردار و روسای شوراهای شهرو روستا اعلام شدند.

همچنین ما شاهد این موضوع بودیم که حسن روحانی در حکم‌هایی جداگانه معصومه ابتکار را به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، لعیا جنیدی را به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور و شهیندخت مولاوردی را به سمت دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب کرد.

از سوی دیگر در تهران پایتخت ایران خانم ها زهرا نژادبهرام و بهاره آروین توانستند به عنوان منشی های شورای شهر تهران با کسب بالاترین آرا به داخل هیأت رئیسه شورا شهر تهران وارد شوند.

اسامی تعدادی از زنانی که در شهرداری و شورای شهر و روستا ورود پیدا کردند در جدول زیر می آید؛

نام شهردار

شهر

مهنا محمدی موحد

اسپکه/ سیستان و بلوچستان

شیفته بدرآذر

سهند/ آذربایجان شرقی

نام رئیس شورا

شهر

فائزه عبداللهی

گرگان

پریسا اینانلو

رباط کریم/ تهران

ستاره فتاح پور

سردشت/ آذربایجان غربی

زهرا حاتمی منفرد

مهاجران/ استان مرکزی

مهنا محمدی موحد 29 ساله فارغ التحصیل منابع طبیعی به عنوان شهردار شهر اسپکت در نیکشهر سیستان و بلوچستان است. وی در انتخابات شوراهای شهر نتوانست وارد شورا شود اما بعد از آن اعضای جدید پنجگانه شورا او را به عنوان شهردار انتخاب کردند.

سیستان و بلوچستان از استان هایی که بیشترین مشارکت زنان در انتخابات شوراها بود. 415 زن در جریان فعلی وارد شوراها شدند.

شیفته بدر آذر

مدتی شهردار یکی از مناطق تبریز در مرکز استان آذربایجان شرقی بوده و اکنون به عنوان شهردار جدید سهند انتخاب شده است.

بدرآذر اولین زنی است که در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی شهردار می شود. وی در رشته برنامه ریزی شهری تحصیل کرده و در انتخابات امسال رأی اول را به دست آورده است. سهند از شهرهای جدید در شهر اسکو است که برای اسکان جمعیت شهری تبریز تاسیس شده است.

فائزه عبداللهی

فائزه عبداللهی و ناصرگرزین دو کاندیدای مرحله پایانی برای انتخاب ریاست شورای شهر گرگان بودند که در پایان فائزه عبداللهی با 5 رای در برابر 4 رای ناصر گرزین به عنوان رئیس شورا انتخاب شد.

ستاره فتاحپور

رئیس شورای شهر سردشت با جمعیت 120 هزار نفره است. او معلم و مدیر مدرسه و مشاور وزیر امور زنان بوده است.

در دوره چهارم هم عضو شورای شهر بود. همچنین فتاح پور توانسته 600 میلیون تومان برای احداث پارک از استانداری گرفته و همچنین اولین زنان آژانس را در این شهر تاسیس کند.

وی در گفت وگویی بیان کرد: فکر می‌کنم حالا نوبت ما زنان است که مسئولیت‌پذیری خودمان را نشان دهیم. الان هم شاید باورتان نشود آقایان بیشتر از خانم‌ها به من تبریک می‌گویند.»

سوسن سلیمان آبادی

چندین سال عضو تیم ملی ووشو ایران و ورزشکار حرفه ای است. وی از نظر تعداد آرا، در انتخابات ماه اردیبهشت دومین عضو شورای این شهر است.

کنگاور با بیش از 80 هزار جمعیت در شرقی ترین قسمت کرمانشاه واقع است.

پریسا ایلانلو

اولین زنی است که به عنوان رئیس شورای شهر رباط کریم انتخاب شد؛ وی در پنجمین انتخابات شوراهای شهر و روستا در 29 اردیبهشت 96 بالاترین آرا را در رباط کریم به دست آورد.

رباط کریم در مرکز شهرستان رباط کریم بیش از 70 هزار جمعیت دارد و در جنوب غربی تهران واقع شده است.

زهرا حاتمی منفرد

وی با بالاترین آرا به عنوان رئیس شورای شهر مهاجران استان مرکزی انتخاب شد.

مهاجران یکی از شهرهای تازه بنیان در استان مرکزی است ونام آن را از روستایی به نام مهاجران که در مجاورت آن میباشد گرفته اند و بخش اصلی زمین هایی که شهر در آن ساخته شده مربوط به همین روستا است. یکی از اهداف ساخت این شهر کاهش معضلات حاشیه نشینی شهر اراک بوده‌ است.

سونیا اندیش

وی برای نایب رئیسی شورای شهر تبریز تنها کاندیدا بود که با 11 رأی به عنوان نایب رئیس شورا انتخاب شد.

* اسامی که نام برده شد تعدای از زنانی هستند با آغاز کار شورای شهر و روستاها در روزهای اخیر به عنوان شهردار و یا ریاست شورای شهر و روستا انتخاب شده اند. امید داریم در روزهای آینده شاهد افزایش حضور خانم ها به عنوان شهردار یا رئیس شورای شهر باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایسکانیوز، تاریخ انتشار: 9شهریور1396، کدخبر: 832015: www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین