پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
پس از گذشت بیش از سه ماه زلزله اردیبهشت‌ماه بجنورد٬ بخش زیادی از وعده‌های دولت برای پرداخت تسهیلات و ساخت واحد‌های مسکونی در روستاهای زلزله‌زده محقق نشده و مردم این مناطق چشم‌ انتظار نگاه ویژه‌ای هستند.

شعار سال: مردم روستاهای زلزله‌زده بجنورد٬ شب‌های سرد شهریورماه را به امید رفتن به زیر سقف‌های امن و محکم٬ در پناه چادرهای امدادی به صبح می‌رسانند و صبح‌ها چشم به‌راه رسیدن تسهیلات و وعده‌ها به جاده روستا می‌نگرند!

آغاز ماجرا

ساعت 22:30 روز شنبه، 23 اردیبهشت، زلزله ‌شدیدی به بزرگی 5.7 ریشتر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند. شدت این زمین‌لرزه به قدری بود که مردم هراسان روانه خیابان‌ها شدند و در استان مجاور و در شهر مشهد نیز برخی آن را احساس کردند. محل وقوع این زمین لرزه ‌در استان خراسان‌شمالی ‌حوالی پیش‌قلعه، از توابع مانه و سملقان بود که در ساعت‌‌ 22:30:58 در طول جغرافیایی‌ 57.22 و عرض جغرافیایی‌ 37.66 و عمق 11 کیلومتری زمین رخ داد.

بر اساس اعلام‌های اولیه مسئولان مدیریت بحران خراسان‌شمالی٬ در این زلزله نسبتا شدید٬ علاوه بر دو کشته و بیش از 40 مجروح٬ منازل مسکونی چندین روستا در کانون زلزله بین 30 تا 70 درصد تخریب و جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر متاثر از این زلزله قرار گرفتند. خانه‌های خشتی و گلی در روستاهای سرکانلو، قصر قجر، آقا نبی، احلی، دونگل، یک شاخ و شاخ اجاقی، سلولی، محمدآباد، قرهچای، استاد و چوپلی تپه دچار خسارت شدند. علاوه بر آسیب جدی به منازل روستایی در بجنورد٬ شهرک گلستان این شهر نیز با جمعتی بیش از 17 هزار نفر٬ دچار آسیب‌های جدی شد و مردم مستقر در واحدهای مسکونی این شهرک مدت‌ها در چادر اسکان داده شدند.

آغاز وعده‌ها

از اولین دقایق زلزله بجنورد٬ وعده بازسازی و جبران خسارت منازل مسکونی از طرف همه دستگاه‌های متولی داده شد. استاندار خراسان شمالی از بیمه بودن واحدهای مسکونی خبر داد و گفت:مردم نگران خسارت‌های ایجادشده ناشی از زلزله نباشند چراکه تمام منازل آسیب‌دیده توسط استانداری خراسان شمالی بیمه است.

وزیر تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی نیز که به نمایندگی از دولت در اولین روزهای پس از زلزله به بجنورد آمده بود٬ در بازدید از مناطق زلزله‌زده با دادن وعده‌ای انتخاباتی اظهار داشت: به هر یک از خانوارهای زلزله‌زده در روستاهای خراسان شمالی 20میلیون تومان تسهیلات و 20میلیون کمک بلاعوض اعطا می‌شود. از این میزان 20میلیون تومان بیمه خسارت روستائیان است و 20 میلیون تومان دیگر نیز به‌صورت بلاعوض به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: تعداد خانوارها و همچنین بازرسی کامل از تمام مناطق زلزله‌زده باید انجام و تا 24 ساعت آینده گزارش‌ها ارائه شود. غذای گرم و تمام امکانات بهداشتی باید هرچه سریع‌تر بین زلزله‌زدگان توزیع شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طعم تلخ زلزله را حس می‌کنم چراکه 80 درصد از اقوام خود را در زلزله بوئین‌زهرا از دست‌داده‌ام و اکنون احساس این مردم زلزله‌زده را درک می‌کنم.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با اعلام آغاز اعطای کمک بلاعوض پنج میلیون تومانی از حساب 100 امام (ره) به زلزله زدگان خراسان شمالی از مقاوم سازی 51 درصدی مساکن روستایی استان خبر داد.

مجید جودی در مورد اجرایی شدن این برنامه، گفت: پرداخت تسهیلات باید مصوبه دولت و از خزانه دولتی به مردم پرداخت شود که زمان‌بر است. اما به منظور امدادرسانی به اسیب‌دیدگان برای افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات از طریق منابعی که در اختیار بنیاد مسکن است به افراد اعطا می‌شود. کمک بلاعوض پنج میلیون تومانی به آسیب دیدگان از محل حساب 100 امام (ره) پرداخت می‌شود تا تسهیلاتی که بعدها دولت می‌دهد جایگزین منابع بنیاد شود.

سه ماه پس از زلزله؛ هنوز تسهیلات نیامده!

اما اینک پس از گذشت سه ماه از زلزله بجنورد و تخریب بیش از 1000 واحد مسکونی٬ تنها 100 واحد آماده بهره‌برداری بوده و به اذعان مدیران استان٬ هنوز کمک‌ها و تسهیلات دولتی به استان نرسیده است. مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی در جدید ترین اظهار نظر در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: اعتبارات مصوب هیئت دولت هنوز نرسیده است با این وجود، بنیاد مسکن از منابع داخلی خود اعتباراتی را در بجنورد و مانه و سملقان متمرکز کرده است.

وی در ادامه گفت: تاکنون 916 سهمیه ساخت مسکن داشته‌ایم و بالغ بر 200 فقره پرونده در شهرها تشکیل شده است. طبق آخرین آمار نزدیک به 100 واحد پایان کارشان را گرفته‌اند و تا قبل از رسیدن فصل سرما 1000 واحد را قطعاٌ به پایان می‌رسانیم.

محمدی بیان داشت: دولت با کاهش نرخ تسهیلات از18 درصد به پنج درصد در شهرها و چهار درصد در روستاها و بنیاد مستضعفان نیز با دادن 5 هزار سیمان رایگان در مرحله اول کمک‌های خوبی به زلزله‌زدگان کرد.

مردم روستاها از وعده‌ها می‌گویند؛ تقریباٌهیچ

مردم روستاهای زلزله‌زده با نگاهی نا امید و نالان از پیشرفت ساخت منازلشان٬ هم‌چنان تنها راه حل مشکلات را تخصیص سریع اعتبارات و تسهیلات می‌دانند.

فریده دلدار از اهالی روستای فخرالدین اظهار داشت: قرار بوده وام 27 میلیونی ساخت مسکن به ما اختصاص یابد ولی تا این لحظه هیچ خبری از وام نیست. هم‌چنین خبری هم از سود وام نداریم و متاسفانه کسی در این مورد به ما پاسخی نمی‌دهد.

وی افزود: آن‌هایی هم که وام را گرفته‌اند با توجه به پرداخت مرحله ای وام٬ در مراحل 30 یا 40 درصدی٬ ساخت خانه متوقف شده و توان ادامه کار را ندارند. اگر سپاه و بسیج به داد ما نرسیده بودند٬ هم‌اکنون با این وضعیت بهداشتی روستا٬ مشکلات بزرگ‌تری برای ما پیش می‌آمد.

بی‌بی گل رضایی یکی دیگر از مردم روستاهای زلزله‌زده هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: کمک‌های دولتی به هیچ نحوی مشکلات ما را حل نکرده. هنوز خانه‌های ما ساخته نشده و زیر چادر به‌سر می‌بریم. با هشت فرزند و بچه‌های کوچک چگونه شب‌های سرد را در چادر بگذرانیم؟

ایوب محمدخانی٬ روستایی دیگری که می‌خواست صدایش به گوش مسئولان استان رسانده شود گفت: در روستای «اخلی دنگل» بیش از 50 خانه تخریب شده و یا نیاز به بازسازی دارد ولی فقط دو خانه٬ آن هم با همت نیروهای بسیج سازندگی و گروه‌های دولتی ساخته شده و خبری از وام و تسهیلات ساخت مسکن نیست. کسی به داد ما نمی‌رسد و سرمای سخت منطقه در راه است.

سخنگوی گروه‌های جهادی منطقه شعبان نیز از بی توجهی دولت به ساخت منازل مسکونی روستاهای تخریب شده در زلزله گلایه داشته و اظهار می‌کند: تا کنون تعداد کمی از واحدهای آسیب‌دیده ساخته شده است و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و سرمای زودرس این مطقه٬ نیاز جدی به ساخت واحدهای مسکونی و تحویل به صاحبان آن مورد انتظار مردم منطقه است.

سیدرضا گوهری افزود: نیروهای جهادی با کمک مردم و توانایی مالی محدود به میدان آمده‌اند ولی همین فعالیت‌های کوچک به خاطر عدم انجام مسئولیت دستگاه‌های دولتی٬ بسیار چشم‌گیر و مفید است.

محسن پولادی مسئول گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خراسان‌شمالی نیز، با ارائه آماری از خدمات گرو‌های جهادی مستقر در مناطق زلزله‌زده بجنورد اظهار داشت: همت گروه‌های جهادی بسیج در روستاهای زلزله‌زده بجنورد بی‌نظیر است. تاکنون 60 چشمه حمام و سرویس بهداشتی در این روستاها ساخته شده و شش واحد مسکونی با کمک‌های مردمی و سپاه پاسداران تکمیل و تحویل شده است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین بخش فعالیت گروه‌های جهادی بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله است و هم‌اینک شش گروه جهادی مرکب از 80 بسیجی متخصص در بخش‌های مختلف کار عمران و آبادی این مناطق را به دست گرفته‌اند و برای ساخت 200 واحد مسکونی هم‌قسم شده‌اند.

پولادی خاطرنشان می‌کند: همه این واحدها با کمک سپاه‌ پاسداران و بنیاد برکت ساخته می‌شوند و کمک‌های دولتی تا کنون به دست ما نرسیده است. مردم همه امیدشان به سپاه است و سپاه هم تا پایان عملیات بازسازی روستاهای زلزله زده در این‌مناطق و درکنار مردم می‌ماند.

مسئول گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی استان خراسان‌شمالی افزود: علاوه بر فعالیت‌های عمرانی چندین گروه پزشکی نیز با استقرار در مناطق محروم استان٬ کار مداوای بیماران و خدمات دندان‌پزشکی را به صورت کاملا رایگان ارائه می‌دهند. گروه‌های فرهنگی و آموزشی نیز در کنار مردم روستا به آموزش‌های هنری و علمی و مهارت‌های خانواده می‌پردازند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 12 شهریور 96، کد مطلب: 1508405 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین