پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۹۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
بودجه مصوب دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده، اما تاکنون در اختیار بانک‌های استان قرار نگرفته است

شعار سالحدود 5 ماه از وقوع زلزله 5.7 ریشتری خراسان شمالی که تعداد زیادی از منازل روستایی، انبار و دامداری‌های چند روستا و شهر را تخریب کرد، می‌گذرد. انتظارها بر این بود که قبل از شروع فصل سرما خانه‌های آسیب دیده ساخته یا بازسازی شود تا اهالی زمستانی بدون دغدغه را سپری کنند، اما آن‌طور که روستاییان عنوان می‌کنند، با وجود تلاش‌های خود اهالی و همکاری مسئولان استانی همچنان تعداد زیادی از خانه‌ها ساخته نشده و آنان مجبورند شب‌های سرد را در چادر بگذرانند. شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از مردم برای فرار از سرما به ناچار در همان منازل آسیب دیده و ترک خورده و عده‌ای دیگر در چادر بدون وسیله گرمایشی زندگی می‌کنند. سوخت روستاهای زلزله زده نفت است و امکان روشن کردن بخاری نفتی در چادرها وجود ندارد و مردم به ناچار با سرما کنار آمده‌اند.

مسئولان می‌گویند، پیگیری‌های فراوانی بعد از وقوع زلزله انجام شده تا مردم بتوانند در فصل سرما در خانه‌های جدید ساکن شوند، اما متأسفانه مشکلاتی رخ داده که هنوز نتوانسته‌ایم با گذشت چند ماه تمام آسیب‌ها را به طور کامل جبران کنیم. آنان دلیل اصلی این موضوع را همکاری نکردن بانک‌های عامل برای تزریق بودجه مصوب به استان می‌دانند.

آسیب به 14 هزار واحد مسکونی

«علی روحانی»، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: در زلزله اخیر، 77 روستا خسارت دید و 14 هزار و 500 واحد مسکونی تخریب شد که از این تعداد 4 هزار و 449 واحد در روستاها و 2 هزار و 500 واحد در شهرها بوده است. 2 هزار و 80 واحد مسکونی روستایی و 7 هزار و 500 واحد مسکونی شهری نیز آسیب دیده که نیاز به بهسازی دارد. خانه‌های خشتی و گلی در روستاهای «سرکانلو»، «قصر قجر»، «آقا نبی»، «احلی»، «دونگل»، «یک شاخ و شاخ اجاقی»، «سلولی»، «محمدآباد»، «قره چای»، «استاد» و «چوپلی تپه» دچار خسارت شده است. علاوه بر آسیب جدی به منازل روستایی در بجنورد٬ شهرک گلستان این شهر نیز با جمعیتی بیش از 17 هزار نفر٬ تخریب شده و مردم مستقر در واحدهای مسکونی این شهرک مدت‌ها در چادر اسکان داده شدند.
بودجه مصوب دولت زودتر به بانک‌های استان ابلاغ شود
وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما برای بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله، تأخیر در پرداخت اعتبارات مصوب در این زمینه است. با تصویب هیأت دولت قرار بر آن شد که تمام واحدهای آسیب دیده روستایی 20میلیون تومان و شهری 30میلیون تومان تسهیلات بگیرند. ضمن آنکه خسارت دیدگان در روستاها 5 میلیون تومان و شهرها 6 میلیون تومان کمک بلاعوض می‌گیرند. بودجه در جلسه هیأت دولت تصویب شده و بانک مرکزی نیز آن را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده، اما متأسفانه این بودجه تاکنون در اختیار بانک‌های استان قرار نگرفته است. به همین علت با وجود همکاری تمام دستگاه‌ها و بانک‌ها روند پرداخت تسهیلات با مشکل رو به رو شده است.
روحانی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌ها، تأمین ضامن برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان بود که این مشکل اکنون حل شده و این تسهیلات به صورت ضامن زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.

همکاری بانک‌ها

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی افزود: هر چند این اقدام گلایه‌های بقیه روستاییان را به‌دنبال داشته، اما چاره‌ای جز پرداخت تسهیلات از این محل تسهیلات نبود و اگر این تسهیلات به زلزله زدگان پرداخت نمی‌شد در عمل هیچ کاری برای بازسازی این مناطق قابل انجام نبود. بانک‌های استان همکاری مناسبی داشته‌اند و با وجود آنکه هنوز بودجه به آنها تزریق نشده تاکنون از یک هزار و 110 فقره پرونده‌ای که به بانک معرفی شده، یک هزار و 9 مورد به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است. وی تصریح کرد: در این استان مقاوم‌سازی از سال‌های گذشته انجام شده و با توجه به سرانه جمعیت می‌توان گفت که میزان مقاوم‌سازی رضایت بخش بوده است. در زلزله اخیر تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی آسیب دیده، اما تنها 2 نفر فوتی داشته‌ایم. بیشترین تخریبی‌ها در خانه‌های خشتی و مناطق حاشیه شهرها بوده که اکثراً بدون مجوزاقدام به ساخت و ساز کرده بودند. مردم بعد از زلزله سال 75 همکاری مناسبی در مقاوم‌سازی خانه هایشان داشته‌اند و همین امر خسارات جانی را کاهش داد.

مردم پای کار باشند

روحانی با تأکید بر اینکه برای شتاب دادن بازسازی، مشارکت مردم ضروری است، خاطرنشان کرد: با توجه به پایان فصل کشت و فراغت کشاورزان از برداشت محصول کارهای ساخت و ساز در چند روز گذشته سرعت بیشتری پیدا کرده است. بنیاد مسکن بر ساخت و سازها نظارت دارد و برای پیشگیری از خسارت‌ها در حوادث احتمالی، استفاده از مصالح مرغوب و به کار بستن ضوابط و مقررات فنی ضروری است. همچنین در روستاهای آسیب دیده طرح هادی روستا همزمان با بازسازی مسکن انجام می‌شود.
وی افزود: کمک‌های بلاعوض در مرحله سقف و کمک‌های معیشتی نیز در مرحله پایان کار داده می‌شود. آن دسته از افرادی که بضاعت مالی دارند و می‌توانند بازسازی را با هزینه شخصی آغاز کنند، نگران نباشند زیرا بعد از تخصیص اعتبارات به استان این هزینه در قالب تسهیلات به آنان برگردانده می‌شود.
2 هزار و 802 پرونده تشکیل شده که 918 فقره از این پرونده‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است. 845 فقره از پرونده‌ها منجر به انعقاد قرار داد شده، یک هزار و 305 واحد در مرحله پی کنی و یک هزار و 29 واحد در مرحله فونداسیون است. حدود 100 واحد مسکونی نیزپایان کار گرفته‌اند.

جا به جایی 2 روستا

این مقام مسئول تصریح کرد: 2 روستای «پسرکانلو» از توابع بجنورد و روستای «قره چای» از توابع مانه و سملقان نیز به علت مشکلات رانش زمین و زلزله جابه جا می‌شود که برای این موضوع 50 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است. 

پرداخت تسهیلات از محل طرح ویژه مسکن روستایی

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به ضرورت بازسازی واحدهای زلزله زده در 2 شهرستان «مانه» و«سملقان» به‌دلیل سرمای زودرس، بنیاد مسکن کل سهمیه تسهیلات نوسازی و بازسازی مسکن استان را که در قالب طرح ویژه«مسکن روستایی» در اختیار داشته به این 2 شهرستان تخصیص داده تا روند کار تسریع یابد، اما برای بازسازی نهایی باید بودجه مصوب دولت زودتر به بانک‌های استان ابلاغ شود. امسال سهمیه خراسان شمالی از اعتبارات طرح ویژه مسکن روستایی، ساخت 750 واحد مسکونی در روستاها بوده که تاکنون 40 درصد این اعتبارابلاغ شده و تمام آن را به بازسازی واحدهای خسارت دیده اختصاص داده‌ایم. در این راستا 485 فقره تسهیلات به روستاهای خسارت دیده مانه و سملقان و 683 فقره نیز به روستاییان بجنورد پرداخت شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 22 مهر 96، کدمطلب:203548، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fight
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
دولت و بانکها هر چه سریع تر به مشکلات مردم چه در کرمانشاه و چه در این استان رسیدگی کنید لطفا
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین