پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳
بر اساس آمار موجود سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه به بخش کشاورزی در سطح کشور وارد می‌شود که سهم قابل توجهی از این خسارات متوجه آذربایجان غربی است.

شعارسال: وجود مناطق کوهستانی و بارش‌های شدید باران و تگرگ در برخی فصول سال از آذربایجان غربی استانی سیل خیز ساخته که همه ساله خسارات مادی و معنوی زیادی را اهالی آن متحمل می‌شوند.

آذربایجان غربی از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است و در اکثر فصول سال، سیل‌های مهیب به دنبال بارش باران و نزولات آسمانی در این منطقه کوهستانی جاری می‌شود و سرما زدگی‌های زودرس بهاره نیز به جان بخش کشاورزی استان می افتد.

از ۴۰ بلای شناخته شده در سطح جهان، ۳۱ بلای طبیعی در ایران وجود دارد که متوجه بخش کشاورزی است و ایران از این حیث رتبه ششم وقوع بلایای طبیعی جهان و رتبه چهارم آسیا بعد از کشورهای چین، هند و بنگلادش دارد.

تغییرات شرایط محیطی، متنوع‌تر شدن عوامل خطر و ترکیب با سایر عوامل خطرساز از جمله تهدیدها و مخاطرات جدی بخش کشاورزی هستند، بروز سالانه خسارات مادی فراوان در این منطقه لزوم توجه به زیرساخت‌ها، ابزارهای لازم برای پیشگیری و تسریع در روند بازسازی بعد در از وقوع این حوادث در استان را دو چندان می‌کند.

سیل و سرمازدگی خسارات زیادی به بخش کشاورزی آذربایجان غربی وارد می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی در خصوص وضعیت خسارات بخش کشاورزی در استان گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان سیل ، خشکسالی و سرمازدگی به محصولات کشاورزی منطقه خسارت وارد می‌کند در حالی که باورپذیری خسارت خشکسالی به کشاورزی استان برای برخی مسئولان باورکردنی نیست.

امیرعباس جعفری دوشنبه شب در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی، مدیریت بحران و بیمه کشاورزی با بیان اینکه سرمازدگی، سیل، گردوغبار و خشکسالی از مهمترین بلایای طبیعی مبتلابه استان است افزود: با این حال استان با داشتن خاک حاصلخیز جزو استان‌های برتر کشور در زمینه کشاورزی است.

وی تصریح کرد: سرمازدگی در ۴ سال اخیر خسارات مالی فراوانی را در استان ایجاد کرده و برای حل این مشکل و جلوگیری از وارد شدن خسارات بیشتر به باغداران و کشاورزان باید فرهنگ سازی مناسبی برای بیمه محصولات کشاورزی صورت گیرد تا بتوان قسمتی از این خسارات را جبران کرد.

جعفری با بیان اینکه در زمینه بیماری‌های دام و طیور نیز شاهد خساراتی در سطح استان بوده‌ایم، ادامه داد: خسارت وارده به بخش کشاورزی گاهی چند برابر بودجه عمرانی استان بوده و باید برای کاهش آن برنامه ریزی‌های دقیق و اساسی صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پایان بر لزوم روی آوردن کشاورزان به کشت محصولات استراتژیک کم آب بر و مقاوم به مشکلات اقلیمی اشاره و اظهار کرد: برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه که ناشی از کاهش بارش و افزایش دماست، بخش کشاورزی با روی آوردن به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری نقش مهمی ایفا می‌کند.

انتخاب آذربایجان غربی استان پایلوت مبارزه با خسارت سرمازدگی کشور انتخاب شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی از انتخاب آذربایجان غربی به عنوان استان پایلوت مبارزه با خسارت سرمازدگی در کشور خبر داد.

سیدمحمد موسوی هم در این نشست با بیان اینکه این امر با خرید ۲۰ سامانه مبارزه با سرمازدگی بعد از تائید فنی و بازدید سازمان هواشناسی و نصب آن در استان محقق می‌شود، گفت: این دستگاه‌ها حداقل تا ۵۰ درصد از مخاطرات سرمازدگی را کاهش می‌دهند.

وی با تأکید بر لزوم ورود فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی، ادامه داد: توسعه کشاورزی در گرو استفاده از تکنولوژی‌های جدید بوده و در نهایت به کاهش خسارت‌های این بخش و توسعه در سایر بخش‌ها می‌انجامد.

موسوی با بیان اینکه از ۴۰ بلای شناخته شده در سطح جهان، ۳۱ بلای طبیعی در ایران وجود دارد که متوجه بخش کشاورزی است، افزود: ایران از این حیث رتبه ششم وقوع بلایای طبیعی جهان و رتبه چهارم آسیا بعد از کشورهای چین، هند و بنگلادش دارد.

وی با اشاره به لزوم تأمین امنیت غذایی و حفظ پایداری منابع پایه تولید به عنوان مهمترین وظیفه فعالان بخش کشاورزی، ادامه داد: تغییرات شرایط محیطی، متنوع‌تر شدن عوامل خطر و ترکیب با سایر عوامل خطرساز از جمله تهدیدها و مخاطرات جدی بخش کشاورزی هستند.

موسوی با بیان اینکه خسارت وارده از طریق مخاطرات رشد فراینده و نگران کننده دارد، افزود: استمرار مخاطرات می‌تواند به پایداری تولید، امنیت غذایی و دستاوردهای بخش کشاورزی لطمه بزند و بنابراین مدیریت ریسک و بحران هسته اصلی توسعه پایدار است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی به تبعات خشکسالی و تغییر اقلیم بر بخش کشاورزی اشاره و اظهار کرد: افزایش نوسانات زمانی و مکانی پدیده‌ها و مخاطرات جوی و اقلیمی، کاهش بارش و افزایش آستانه بارش‌های سنگین و سیل آسا، تأثیر در بارش‌های پاییزه، جابجایی رژیم بارش به انتهای فصل سرما، افزایش دما و افزایش نیاز آبی، تشدید وابستگی، تخلیه و افت کمی و کیفی آب سفره‌های دیم از جمله تبعات این پدیده اقلیمی هستند.

خسارت ۶۴۴ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۶۴۴ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است افزود: در سال زراعی ۹۵-۹۶ نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان از خسارت سیل مربوط به بخش کشاورزی بود که این رقم ۵۰ درصد کل خسارت وارده را شامل می‌شد.

اسمعیل کریم زاده ادامه داد: تأمین امنیت غذایی از منویات مقام معظم رهبری و رییس جمهور است و به منظور پایش وضعیت تولیدات کشاورزی استان خسارت‌های وارده به این بخش، کارگروه خشکسالی و مدیریت مخاطرات بخش کشاورزی به صورت منظم برگزار می‌شود تا راهکارهای اجرایی کاهش خسارات بررسی و امنیت غذایی به مخاطره نیفتد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی جزو استان‌های اول تا ششم در تولید محصولات کشاورزی کشور است، گفت: کسب ۹ رتبه ملی در سال ۹۳، ۸ رتبه ملی در سال ۹۵ و ۷ رتبه ملی در سال ۹۴ نمونه‌ای از رتبه‌ها و افتخارات کسب شده توسط کشاورزان این استان است.

کریم‌زاده با اشاره به خسارت حوادث طبیعی به محصولات کشاورزی، به راهکارهای مقابله با این مشکلات اشاره کرد و افزود: تجهیز آبیاری بخش کشاورزی به سیستم‌های نوین باعث کاهش بحران دریاچه ارومیه شده و بحران خشکسالی نیز کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: با اینکه صنعت، گردشگری و معدن هم در استان در حال پیشرفت است، اما قطب اقتصادی استان تا امروز کشاورزی است و باید اهتمام ویژه‌ای به این بخش وجود داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: با توجه به حوادث و بلایای طبیعی موجود در استان ضرورت توجه به بیمه محصولات کشاورزی در جهت کاهش ریسک اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جمعیت روستایی ۳۵ درصد کل جمعیت استان است، باید با ایجاد شغل و بالابردن درآمد در روستائیان و به ویژه جوانان ایجاد انگیزه کنیم چرا که با این کار از مهاجرت جوانان روستا به شهرها جلوگیری می‌شود.

۵۵درصد مساحت آذربایجان غربی دچار خشکسالی متوسط شده است

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه ۵۵درصد مساحت استان دچار خشکسالی متوسط شده است گفت:۲۰ درصد مساحت استان نیز خشکسالی شدید شده که آذربایجان غربی بعد از استانهای خوزستان،کهگیلویه و بویر احمد، یزد جز چهارمین استان از نظر کمبود بارش هستیم.

صادق ضیائیان با اشاره به اینکه از اوایل مهر سال گذشته تاکنون یک هزار و ۱۴۵ میلیمتر تبخیر در استان صورت گرفته است افزود:متوسط دمای ۱۱.۳ درجه بوده که ۱۱۰ میلیمتر افزایش تبخیر را در آذربایجان غربی شاهد بوده ایم.

وی همچنین به کاهش بارندگی و افزایش تبخیر و دما در استان اشاره کرد و اظهارداشت: به غیر از بخش هایی از شمال استان خشکسالی مابقی نقاط را فراگرفته است.

مدیرکل سازمان هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به میزان خشکسالی در ارومیه طی سال جاری افزود: در ارومیه شاهد ۸۴ درصد دچار خشکسالی متوسط و ۱۶ درصد خشکسالی شدید هستیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۵۰ متر مکعب کاهش مصرف آب پیش بینی می شود تصریح کرد: متاسفانه غرب دریاچه ارومیه صد درصد دچار خشکسالی متوسط شده است.

ضیائیان افزود: تابستان امسال در ارومیه ۶۶ میلی‌متر و در کل استان ۱۶۲ میلی‌متر بر میزان تبخیر افزوده شده و تمامی این عوامل سبب سپری شدن سال خشکی بوده است به‌ طوری‌که ۱۰۰ درصد مساحت استان را خشکسالی فرا گرفته که از این مساحت ۵۷.۹ در دامنه خشکسالی متوسط و ۳۳.۱ درصد در دامنه خشکسالی شدید قرار گرفته است.

وی در ارتباط با فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه هواشناسی و اعتبارات اختصاص یافته به آن خاطرنشان کرد: اعتبارات سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ حدود ۳۲ برابر و اعتبارات تخصیصی نیز در این مدت ۱۵ برابر شده است که براین اساس تا پایان شهریور ماه جاری ۱۴ ایستگاه تمام خودکار در منطقه افتتاح خواهد شد.

ضیائیان با اشاره به شهرستان‌هایی که امسال این ۱۴ ایستگاه در آنجا افتتاح خواهند شد، بیان داشت: این ایستگاه‌های باران‌سنجی تمام خودکار در شهرستان شوط، نقده، بوکان، میاندوآب، سردشت راه اندازی مجدد شده، مهاباد تکمیل ایستگاه شده، بخش نازلو ارومیه، پل میانگذر دریاچه ارومیه ،باری، بخش سرو ارومیه، سیلوانا ارومیه، محمدیار و تخت سلیمان تکاب ایستگاه‌ها افتتاح می‌شود.

به هر روی بخش کشاورزی آذربایجان غربی که ۳۵ درصد از معیشت مردم این منطقه از طریق آن تامین می شود همه ساله متحمل هزاران میلیارد تومان خسارت ناشی از بلایای طبیعی می شود که آموزش به همراه ترویج فرهنگ بیمه می تواند کمی از این خسارات را جبران پذیر کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 14شهریور1396، کدخبر: 4078904: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین