پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
انتخابات مجلس دهم فرصت مجددی است تا یکی از جناح های سیاسی کشور که برای 6 سال از عرصه رقابت ها کنار گذاشته شد، مجددا به قدرت بازگردد. انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در نهایت اصلاح طلبان را در موضع ضعف قرار داد، هرچند نتیجه آن برخلاف تصورات اولیه به سود اصولگرایان نیز تمام نشد.

شعارسال: پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 محمود احمدی نژاد در تصویری که برای همیشه در یادها باقی ماند، در کنار سعید حدادیان مداح اهل بیت در میدان ولی عصر (عج) جشن پیروزی گرفت. خبرنگار ایرنا در توصیف آن جشن نوشت: "هنگامی که محمود احمدی نژاد درباره مطالبات مردم از وی و لزوم برقراری عدالت سخن می گفت، جمعیت حاضر فریاد زدند: احمدی بت شکن ... بت بزرگ را بشکن. پس از این که رئیس جمهوری وعده داد اسامی فاسدان اقتصادی را اعلام می کند، تصدیق های مداوم مردم و فریاد " احمدی احمدی ... حمایتت می کنیم " برای مدتی فضا را دربرگرفت."

تبر محمود احمدی نژاد اما به جای بت بزرگ! به سمت بدنه اصولگرایی فرود آمد. 4 سال بعد صحنه سیاسی ایران شاهد تنش های گسترده رئیس جمهور با قوای مقننه و قضاییه از یک سو و دیگر نهادهای نظام از سوی دیگر بود. اصولگرایان حالی که و تنها در بدنه قدرت از آنچه خودشان ساخته بودند، شکست می خوردند.

جریانی که بیش از همه در مدت 4 سال پس از سال 88 مورد هجمه های رسانه ای جریان اصولگرایی قرار گرفت، در خردادماه سال 92 چنان پرقدرت عمل کرد که توانست علیرغم پیش بینی های قبلی، حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور به پیروزی برساند. مردی که در سال های ریاست احمدی نژاد ابتدا از شورای عالی امنیت ملی کناره گیری کرد و سپس در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط دولت دهم منزوی شد.

کناره گیری عارف به سود روحانی تبدیل به تاثیرگذارترین حرکت سیاسی انتخابات ریاست جمهوری شد. حتی تاثیرگذارتر از همراهی ولایتی با روحانی در مناظره های انتخاباتی، آنجایی که ولایتی سعید جلیلی را آچمز و روحانی هم با جمله "من حقوقدانم نه سرهنگ" قالیباف را در چشم ها کم فروغ کرد. اصلاح طلبان نشان دادند که می توانند در شرایط بحرانی نیروهای خود را سازماندهی کرده و به سرعت برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور بازسازی کنند.

چنان نمایشی حالا در آستانه انتخابات مجلس دهم یکی از بزرگترین نگرانی های اصولگرایان است. نگرانی بزرگی که موتلفه را به پایداری نزدیک کرد و لاریجانی را برآن داشت تا دل از ائتلاف اصولگرایان برکند و راه مستقل خویش را در پیش گیرد.

اخبار منتشر شده از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز حاکی از آن است که محمدرضا عارف به عنوان سرلیست اصلاحات در انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد. عارف پیش از این برای انتخابات ریاست جمهوری احراز صلاحیت شده و نگرانی از رد صلاحیت وی در این انتخابات وجود ندارد، اما همه اصلاح طلبان نمی توانند این چنین به گذشتن از فیلتر شورای نگهبان امیدوار باشند.

از سوی دیگر ثبت نام های گسترده و ورود افراد گمنام در عرصه سیاسی می تواند فرصت جدیدی در اختیار اصلاح طلبان قرار دهد که سرانجام اکثریت نسبی در مجلس دهم را از آن خود کنند. تجربه سال های گذشته هم نشان داده هرگاه اقبال عمومی به انتخابات از سطح بالایی برخوردار بوده، اصلاح طلبان و یا نیروهای متمایل به آنان توانسته اند اکثریت قابل توجهی در مجلس شورای اسلامی بدست بیاورند.

اگر جبهه پایداری به دلیل آنچه مصباح یزدی آن را "هدف مقدس" یا احیای امر اهل بیت (ع) خواند به ائتلاف با سایر اصولگرایان تن داده است، اصلاح طلبان نیز در آستانه قدرت به احتمال زیاد تن به ائتلاف های دیگری خواهند داد. مهمترین انتخاب برای آنان در صورت بدست آوردن اکثریت مجلس نهم تن دادن به ریاست مجدد علی لاریجانی است.سیاستمداری که در دوران اصلاحات نزد اصلاح طلبان بیشترین دشمنی را برانگیخت و حالا با روی کار آمدن دولت حسن روحانی به مرور در دل ها جا باز کرده است. ریاست مجدد او بر مجلسی که حتی ممکن است اکثریت آن در دست اصلاح طلبان باشد امری که حداقل کارگزاران و هواداران دولت پیش از این با آن موافقت خود را اعلام کرده اند. اما سوال مهمی که پیش روی تحلیلگران است این است که آیا این بار هم محمدرضا عارف به دلیل مصالح کشور و اصلاحات از ریاست چشم پوشی خواهد کرد؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار خبر 21 دی 1394، کدمطلب: 448371، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین