پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
حضور زنان در حوزه های مختلف مدیریتی همچنان مورد غفلت واقع شده است؛ این در صورتی است که هر ساله زنان بیشترین آمار ورودی به دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهند.

شعار سال: مديريت زنان در سازمان هاي ساير كشورها دستاوردهاي شايان توجهي داشته است، ولي تمايل عمومي در بيشتر سازمان هاي دولتي كشور ما به برگزيدن مديران مرد معطوف است. به نظر مي رسد در اين ميان عامل جنسيت بيش از شايستگي و توانمندي مورد توجه است.

در این راستا موضوع حضور زنان در عرصه های مدیریت شهری این روزها آنقدر جدی شده که حتی همایش ملی نیز در این زمینه تدارک دیده شده و بسیاری از متولیان امر این وعده را هر روزه تکرار میکنند و از عدم حضور زنان گله مند هستند؛ اما این مطالبه همچنان در صدر وعده های تو خالی دولت و مدیریت شهری باقی مانده است.

سطوح مدیریتی جایی برای زنان باز نمی کند
بر اساس یافته‌های گزارش حقوق و دستمزد سال 95، مشارکت زنان در بازار کار در سه سال اخیر افزایش داشته است.چهل درصد از کسانی که طی سه سال گذشته وارد بازار کار شده‌اند زن هستند.

بر اساس این گزارش حضور زنان در شرکت‌های بین‌المللی فعال در کشور 29 ، در شرکت‌های خصوصی 32 و در سازمان‌های دولتی 20 درصد است.

گزارش حقوق و دستمزد حضور زنان در سطوح غیرمدیریتی را 39 درصد، در سطح مدیران میانی 25 و در سطوح مدیریتی عالی را تنها 19 درصد از سهم بازار کار اعلام کرده است.

بر این اساس حضور زنان در حیطه منشی‌گری و امور دفتری 60 درصد، در امر ترجمه و ترجمه همزمان 54 درصد و در حیطه طراحی و هنر 50 درصد است.

جای خالی زنان در سطوح مدیریتی
مدیریت یکى از مؤثرترین عوامل توسعه کشورهاست و توسعه هر جامعه منوط به توسعه منابع انسانى آن است. توسعه جامعه به مدیریت کارآمد نهادها و سازمان‏هاى اجتماعى از سویى و منابع انسانى کارآمد و متخصص بستگى دارد.

با این دیدگاه محروم کردن زنان به عنوان نیمى از منابع انسانى جامعه از حضور در فرآیند مدیریت به مفهوم کُند کردن چرخ توسعه جامعه است. اما از دیدگاه صاحب‏نظران موانع و مشکلات زنان شاغل براى احراز پست‏هاى مدیریتى، پیرو متغیرهاى محیطى، فردى و تخصصى است.

دولت پاسخ زنان را بدهد!
در این راستا اما برخی زنان نسبت به عدم استفاده از زنان در حوزه دولت و مدیریت شهری واکنش نشان داده اند؛ زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در این باره و در ارتباط با عدم استفاده از زنان در کابینه دولت می گوید: من برای کابینه متاسفم. به رقم اینکه همه دوستانی که حضور دارند عزیزان ما هستند و من مطمئنم افراد کارآمدی هستند؛ اما تعجب می کنم که آقای روحانی چگونه می خواهند پاسخ نیمی از جامعه که با این شوق و شور و شتاب و توانمندی به ایشان رای داد و منتظر مطالباتش هستند را بدهند.

وی ادامه داد: ایشان حتی دو سازمان اجرایی را از زنان گرفتند. واقعا چطوری می خواهند پاسخ دهند. ما صدای زنان ایرانی هستیم که تا آخرین لحظه پای تعهداتمان نسبت به دولت دوازدهم و رای آوری آقای روحانی ایستادیم. آقای روحانی به روشنی می دانند ستادهای انتخاباتی با حضور زنان روشن بود و در هر شهری که ستادها فعال بود حضور زنان مشهود بود. آقای روحانی می دانند که بیشترین رای را زنان به ایشان دادند و می دانند زنان در دهه چهارم انقلاب اسلامی، با امید و دستیابی به مطالباتشان به ایشان رای دادند؛ واقعا چطوری می توانند پاسخ بدهند؟

در این راستا اما با وجود قول های داده شده، خبری از آقای شهردار برای انتخاب زنان در معاونت ها و لایه های بالای مدیریتی وجود ندارد. بر این اساس ناهید خدا کرمی در خصوص عدم حضور زنان در سیستم مدیریت شهری واکنش نشان داد.

تجربه و تخصص بیش از جنسیت اهمیت دارد!
ناهید خداکرمی در این باره به تیتر شهر گفت: هنوز انتصابات کامل نشده است و باید منتظر سایر انتصابات بود. تنها مسئله جنسیت برای سیستم مدیریت شهری مطرح نیست. چالش های شهر تهران در حدی زیاد است که نمی توان کسانی که در سیستم مدیریت شهری سابقه ندارند، استفاده کرد. گرچه می توان در کنار زنان و جوانان مشاورانی استفاده کرد.
وی افزود: آقای نجفی نسبت به این مسئله حساس هستند ولی تجربه و تخصص بیش از جنسیت برای ما اهمیت دارد.

عضو شورای شهر بیان کرد: صحبت هایی برای حضور زنان شده است و ما منتظریم تا برای لیست های مدیریتی که به تدریج انتخاب می شوند، زنان را داشته باشیم.

و اما آینده...
از آن جایی که زنان تحصیل کرده و متخصص بسیاری در سطح جامعه حضور دارند تا جائی که این زنان برای شهرداری تهران معرفی شده بودند اما برخی عنوان می کنند که جنسیت اهمیت ندارد و تخصص مهم است. از سوی دیگر تا زمانی که به جوانان و زنان میدانی داده نشود تجربه لازم را کسب نخواهند کرد و بدین ترتیب دور باطل عدم حضور زنان تکرار خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تیتر شهر ، تاریخ انتشار 25 شهریور 96، کدمطلب:۵۱۶۰۰، www.titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین