پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۶۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
۵ نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان با ظرفیت های تولید برق ۶۴۸ تا ۱۵۴۷ مگاوات در چین و هند واقع شده اند. اکنون برنامه ریزی ها برای ساخت ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات در ایران در حال انجام است.

شعاارسال : ایران با وجود 300 روز آفتابی از مجموع 365 روز سال در بیش از دو سوم مساحت خود و متوسط تابش 4.5 تا 5.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی است. طبق مطالعاتی که مرکز هوافضای آلمان (DLR) انجام داده، در مساحتی بیش از 2000 کیلومترمربع، امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.

با این وجود تا امروز در ایران استفاده چندانی از انرژی خورشید برای تولید برق نشده اما می توان گفت سال 96 با کلنگ زنی یک نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در اصفهان و یک نیروگاه 100 مگاواتی خورشیدی در کرمان، شاهد آغاز روند توسعه این انرژی در کشورمان هستیم.

در ادامه این روند دو روز پیش (چهارشنبه 29 شهریورماه 96) از توافق‌نامه وزارت نیرو با شرکت "کورکس" انگلیس به منظور احداث یک نیروگاه 600 مگاواتی خورشیدی در ایران رونمایی شد. این توافق نامه که در ادامه تفاهم نامه 24 تیرماه 95 دو طرف به امضا رسید، در صورت رسیدن به قرارداد، منجر به احداث ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان در ایران می شود.

در ادامه نگاهی به 5 نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان می اندازیم.

1. پارک خورشیدی "Tengger Desert" در چین

این پارک خورشیدی در منطقه Ningxia در شمال چین واقع شده است. ظرفیت تولید برق در این پارک خورشیدی که بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان است، 1547 مگاوات است.

2. نیروگاه خورشیدی " Datong" در چین

این نیروگاه خورشیدی در شمال چین در شهر Datong در استان Shanxi واقع شده است. ظرفیت تولید برق در بخش بهره برداری از این نیروگاه 1000 مگاوات است. چینی ها توسعه این نیروگاه را در سه فاز 1000 مگاواتی برنامه ریزی کرده اند. در صورتی که دو فاز دیگر این نیروگاه خورشیدی افتتاح شود، نیروگاه خورشیدی " Datong" با ظرفیت 3000 مگاوات بزرگترین سایت خورشیدی جهان خواهد شد.

3. پارک خورشیدی "Kurnool Ultra Mega" در هند

این پارک خورشیدی در شهر Kurnool در مناطق جنوبی هند احداث شده است. ظرفیت تولید برق در این پارک خورشیدی 1000 مگاوات تعریف شده اما در حال حاضر 900 مگاوات در مدار بهره برداری است.

4. پارک خورشیدی "Longyangxia Dam" در چین

این پارک خورشیدی در شرق چین در شهر Cixi در استان Zhejiang واقع شده است. ظرفیت تولید برق در این پارک خورشیدی 850 مگاوات است.


5. نیروگاه خورشیدی "Kamuthi" در هند



این نیروگاه خورشیدی در استان Tamil Nadu در جنوب هند واقع شده است. ظرفیت تولید برق در این نیروگاه 648 مگاوات است.

اکنون قرار است ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان با ظرفیت 600 مگاوات توسط شرکت انگلیسی "کورکس" در ایران احداث شود. «علیرضا دائمی» قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل و پشتیبانی صنعت آب و برق در این خصوص گفت: این نیروگاه جزو چند نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان با ظرفیتی بالغ بر 600 مگاوات خواهد بود که در نوع خود از نظر تکنولوژی و میزان نصب شده در جهان کم نظیر است.

دائمی تصریح کرد: توافقنامه به گونه‌ای است که انگلستان می‌بایست در زمان اتمام عملیات اجرایی نیروگاه، دانش ساخت آن را انتقال داده و همچنین از نیروهای داخلی جهت ساخت آن استفاده کند، که برآورد می‌شود در این نیروگاه برای هزار و 500 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود. 

وی افزود: این تفاهم نامه به صورت BOT  بوده و بر اساس آن قرار است ایران در 10 سال اول برق تولیدی این نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری کرده و طی 10 سال دوم نیز قیمت برق بر اساس نرخ بازار بورس انرژی تعیین شود.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه تأکید شده انگلستان می‌بایست ظرف سه سال آتی این نیروگاه را به بهره‌برداری برساند که در صورت ساخت این نیروگاه، بخش زیادی از تعهدات کشور در برنامه ششم توسعه مبنی بر ساخت سالانه 1000 مگاوات نیروگاه‌های انرژی نو انجام می‌شود.

قائم مقام وزیر نیرو خاطرنشان کرد: قراردادهای مشابه برای شرکت‌های داخلی در کشور وجود دارد و وزارت نیرو آمادگی دارد تا به هر میزان که این شرکت‌ها درخواست دهند مجوز ساخت دهد. 

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 31شهریور 96، کد خبر: 1526088،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
استفاده از این انرژی خدادادی باعث صرفه جویی انرژی های دیگه میشه .ن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین