پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
نماهای ساختمانی در کلانشهرهایی همچون تهران،از مولفه های حائز اهمیتی است که در طول سالهای اخیر مورد توجه مسئولان و متولیان شهری و کارشناسان حوزه شهرسازی قرار گرفته است،امری که رعایت اصولی آن نقش بسزایی را در زیبایی سیما و نظم شهری ایفاء می کند.

شعار سال: فضاهای ساختمانی از نمونه مواردی به شمار می رود که علاوه بر سیمای ساختمان،در زیباسازی شهر بصورت کلان و گسترده نیز موثر است،مشروط بر اینکه با تنظیم برنامه ای اصولی و هدفمند تمامی ساختمان های شهری زیر ذره بین چنین شاخصه ای قرار گیرند. 

طرح ها و نماهای ناهمخوان و غیراصولی می تواند چهره ظاهری شهر را مخدوش سازد و چنین امری در دراز مدت در روح و روان ساکنان شهرها و حتی نظم حاکم بر چنین مناطقی تاثیرگذار خواهد بود. به واقع نمای ساختمان،در کنار حلقه هایی همچون فضای سبز،طراحی خیابان ها،بلوارها،نورپردازی،جانمایی اصولی تابلوها و در یک کلام مبلمان شهری،زنجیره ای را تشکیل می دهند که شهر را زیبا و دلنشین می سازد ودر صورت تحقق این امر،تعلق خاطر وبه تبع آن مسئولیت پذیری شهروندان به شهر محل سکونت خویش با افزایش هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

در شهر تهران کمیته ای تخصصی برای ساماندهی مطلوب نماهای ساختمانی تعریف شده است.

طبق آمار منتشر شده در برخی رسانه ها تا پایان آبان ماه سال جاری 9 هزار و 620 نمای ساختمانی در کمیته های تخصصی مرتبط با این امر در مناطق تهران مورد بررسی قرار گرفته است. این کمیته نوپا،فعالیت خود را از بهار امسال آغاز کرد و نماهای بسیاری را از بهار سال جاری مورد بررسی قرار داده و در طول این مدت،قریب به نیمی از فعالان ساختمانی،مجوز لازم را برای احداث بنای خویش دریافت نمودند.

به عبارتی می توان گفت نیمی از نماهای طراحی شده سازندگان،مورد تایید کمیته مذکور قرارگرفته است.
* استقبال بافت های فرسوده از نوسازی نما

با توجه به تسهیلات ویژه ای که برای نماسازی و بهبود وضعیت ظاهری ساختمان ها تعریف شده،اقبال مالکان بافت های فرسوده به اجرای این طرح بسیار قابل توجه بوده است. طبق ارزیابی های انجام شده،منطقه 5 تهران در زمره مناطقی به شمار می رود که بیشترین طرح نماها تا پایان آبان ماه در آن مورد بررسی قرار گرفته است و مناطق 4 ، 1 ، 7 ، 14 نیز به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. کمترین نمای ساختمانی بررسی شده نیز تا پایان ماه اشاره شده به ترتیب مشمول مناطق 19 ، 21 ، 8 ، 18 ، 6 می شود.

*لزوم افزایش اطلاع رسانی و تقویت فرهنگ سازی در حوزه بنا و نمای ساختمانی

امروزه نقش معماری و کیفیت آن در زندی شهری غیر قابل انکار است،اگر در دهه های پیشین قشرها و گروه هایی خاص نسبت به نمای ساختمانی خویش حساسیت به خرج می دادند اما در شرایط فعلی وجود نظم و هارمونی لازم در نمای بناهای ساختمانی شهر ها اصلی حائز اهمیت به شمار می رود.

تراکم فزاینده جمعیت در جای جای کلانشهرها،ایجاب می کند تا با اطلاع رسانی هر چه بیشتر و فرهنگ سازی مستمر،ثمرات و مزایای سیمای ساختمان ها و اماکن تجاری،مسکونی به نحو موثرتری مدنظر مالکان و فعالان عرصه ساخت و ساز قرار گیرد.

لازم به ذکر است که در حوزه نماهای ساختمانی عمده مشکل به مالکان جز و فعالان ساخت و ساز خرد باز می گردد،زیرا انبوه سازان حرفه ای به دلیل برخورداری از معماران متخصص،اغلب خود را مکلف به رعایت اصول مورد نظر می دانند زیرا رعایت اصول و استانداردها علاوه بر رفع موانع احتمالی در تایید مراجع ذیصلاح در عرصه جذب خریدار و مشتری نیز تاثیر گذار خواهد بود.

نباید از نظر دور داشت که ساختن شهری پویا و با نشاط،نیازمند الزاماتی است که یکی از این ضروریات آن به سیمای شهری معطوف می شود.

شهر خوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است و حصول این امر در کنار برنامه ریزی مدون و اصولی از سوی مدیران ذیربط شهرسازی در کلان شهرها،مستلزم آگاه سازی و فرهنگ سازی گسترده و فراگیر خواهد بود،و در چنین شرایطی است که یکی از پایه های پویایی،بالندگی و نشاط شهری استوار خواهد شد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 27 دي 1394، کد مطلب: 5463767 :www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین