پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
ظاهرا بنا نیست نمایشگاه کتاب سال آتی بی‌حاشیه شروع شود. حتی واسپاری امور به تشکل‌ها خود حاشیه جدیدی رقم می‌زند طوری که حاشیه‌ها با معرفی نمایندگان تشکل‌ها برای شورای هفت‌نفره اجرایی نمایشگاه کتاب کلید خورده است.

شعارسال: چندی پیش از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران «محمود آموزگار» به عنوان نماینده این اتحادیه به شورای سیاستگذاری سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد شد.

وزارت ارشاد از اتحادیه ناشران و کتابفروشان درخواست کرده بود نمایندگان خود را برای شورای هفت‌نفره هم معرفی کنند. از این رو «فتح‌الله فروغی، محمدرضا حاتمی، مسعود پایدار و عبدالعظیم فریدون» از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران معرفی شدند و قرار است از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران آشنا هم سه نفر معرفی شوند تا این هفت نفر «شورای اجرایی نمایشگاه کتاب» را تشکیل دهند.

اما نکته اینجاست که تاکنون اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران آشنا نمایندگان خود در شورای هفت نفره را معرفی نکرده است. از سوی دیگر اخبار حاکی از آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفته تا 2 نفر دیگر به «گروه هفت نفره» اضافه کند تا ترکیب «شورای اجرایی نمایشگاه کتاب» به 9 نفر ارتقا یابد.

این گزارش اضافه می‌کند، برای افزایش تعداد نفرات «شورای اجرایی نمایشگاه کتاب» ظاهرا قرار است از میان با نام‌های «گلی مدیر نشر گلی»، «همایی نشر نی» و «موسایی نشر فرهنگ معاصر» دو ناشر توسط ارشاد به جمع فوق بپیوندند.

با تمام این تفاسیر سال گذشته نیز این کمیته 7 نفره مشکلاتی را داشت، که ارشاد به عنوان راس هرم وارد میدان شد و قائله را فرو نشاند.

گفتنی است، در نمایشگاه سی‌ام بر اساس مصوبه شورای تشکل‌های نشر، تصمیم چنین بود که نمایشگاه کتاب را دو نهاد اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (به عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین نهاد صنفی حوزه کتاب) و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) (به عنوان حامی ناشران شهرستانی) برگزار کنند.

اصول این فرایند نیز چنین بود که شورای اجرای سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با هفت عضو تشکیل شود؛ سه عضو از اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) و سه عضو دیگر از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انتخاب شوند و این شش نفر، نفر هفتم را انتخاب و همچنین معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نیز به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند.

اما در انتخاب نفر هفتمِ شورای اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون اجرایی این دوره از نمایشگاه، میان این دو نهاد (اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا)) اختلافاتی پیش آمد. بعد از فراز و فرودهای زیادی در این حوزه، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از مشارکت در مدیریت نمایشگاه کتاب تهران استعفا داد و دو نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (سیدعباس حسینی‌نیک و یحیی دهقانی) نیز با هدف اعتراض به روند انتخاب نفر هفتم و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، از شورای اجرایی نمایشگاه استعفا دادند.

در نهایت، با وساطت معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تدبیر شخص سیدعباس صالحی، به صورت جداگانه جلسه‌هایی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) برگزار شد و نظر معاونت مبنی بر «لزوم رعایت حقوق مربوط به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران» ابلاغ و قرار شد جلسه‌ مشترکی میان نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) برگزار و شروط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران محقق شود تا اتحادیه به مدیریت نمایشگاه کتاب تهران بازگردد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 12مهر1396، کدخبر: 13960712000774: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین