پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی چگونگی استفاده از ظرفیت های مردمی در امر مبارزه و پیشگیری از فساد را با توجه به تجربه کشورهای منتخب بررسی کرد.

شعار سالدفتر مطالعات اقتصادی در این گزارش با بیان این مطلب که یکی از جدیدترین مسائل امروز کشور، موضوع مفاسد سازمان یافته اقتصادی است، تاکید شده است که وجود فساد در نهادهای حکومتی علاوه بر ضررهای اقتصادی کلان، موجب نارضایتی‌های گسترده اجتماعی کاهش اعتماد مردم به حاکمیت می شود.

این گزارش افزوده است: دیگرکشورهای دنیا نیز با چنین مشکلاتی مواجهه بوده‌اند و روش‌ها و ابزارهای نوین مبارزه با فساد به دلیل مواجهه تخصصی با پدیده فساد به مرور شکل گرفته است.
همچنین این گزارش، یکی از قویترین ابزارهای مبارزه با فساد را استفاده از توان نظارتی مردمی برای کشف و کاهش تخلفات دانسته و تاکید کرده است: نظارت عمومی از پایین به بالا که مردم بازیگر اصلی آن هستند، طبق آمارهای جهانی اولین عامل کشف تخلفات است، به طوریکه حدود نیمی از فسادها در سازمان‌های دولتی و خصوصی از این طریق کشف می شوند. استفاده از ظرفیت نظارت مردمی برای مقابله با فساد، نیازمند بسترهای نهادی است که از جمله آنها می توان به «حمایت قانونی و حفاظت‌های امنیتی از گزارش دهندگان فساد» و «تشویق و پاداش برای آنها» اشاره کرد.
در ادامه این گزارش تصریح شده است: به رغم کارآمدی نظارت مردمی، در حال حاضر کشور فاقد بسترهای حقوقی و نهادی لازم برای تسهیل فرآیندهای نظارت عمومی و گزارش دهی فساد است ونه تنها حمایت کافی از گزارش‌ دهندگان فساد انجام نمی شود، بلکه در مواردی برخوردهای نامناسبی نیز با چنین افرادی صورت میگیرد.
در این گزارش همچنین تجربیات کشورهای مختلف در زمینه ایجادبسترهای حقوقی لازم برای فراگیر شدن نظارت مردمی در جامعه مورد مطالعه قرار گرفته و تعدادی از موفق ترین مثال‌ها ارائه شده‌اند.
در پایان گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده است: به نظر می رسد که با توجه به آمارها و تجربیات جهانی، می توان با ایجاد بسترهای لازم، گام مهمی در جهت مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی به خصوص مفاسد شبکه‌ای و سازمان یافته در کشور برداشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 20 شهریور96، کدمطلب:82661001، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین