پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۸۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه اکنون سرانه فضای آموزشی 5.16 متر مربع به ازای هر دانش آموز است گفت: با احتساب حدود 13.5 میلیون دانش آموز، حدودا با کمبود 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی روبرو هستیم.

شعارسال:   محمدتقی نظرپور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها، سرانه فضای آموزشی 5.16 متر مربع به ازای هر دانش آموز است گفت: هنوز با استاندارد قابل قبول که 8.39 متر مربع است فاصله داریم.

وی افزود: با احتساب حدود 13.5 میلیون دانش آموز، حدودا با کمبود 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی روبرو هستیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه استان یزد، تنها استانی به شمار می‌رود که سرانه‌اش بیش از استانداردهاست گفت: قبولی دانش آموزان یزد در کنکور سراسری نیز زبانزد است. تصور می کنم فضای کالبدی مناسب برای دانش آموزان از عوامل موفقیت آنهاست.

نظرپور ادامه داد: آخرین استان ما به لحاظ سرانه فضای آموزشی البرز است که سرانه فضای آموزشی آن 3.38 متر مربع است و یکی از علل آن مهاجرپذیری و جمعیت بالاست. سیستان و بلوچستان ، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و تهران بعد از آن قرار دارند و سرانه فضای آموزشی تهران 4.32متر مربع است.


وی با بیان اینکه در سال جاری حدود هشت استان هر کدام بالای 200 کلاس درس را تحویل دادند عنوان کرد: خوشبختانه خراسان رضوی توانسته است  در مهرماه 592کلاس درس را به مجموعه کلاس های خود بیافزاید. در استان تهران نیز 483 کلاس درس به مجموعه قبلی اضافه شد.


معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال همزمان با بازگشایی مدارس 1178پروژه شامل 5380کلاس درس با زیر بنای 718هزار و 591 متر مربع تحویل دادیم. از این میزان 67 درصد کلاس های ما مربوط به دوره ابتدایی و 7 درصد پروژه‌های ما مربوط به متوسطه اول بودند.


نظرپور با اشاره به مشارکت خیرین در سال 96 گفت: حدود 50درصد پروژه های سال جاری به همت و مشارکت‌ خیرین ساخته شد. در سال 95 بالغ بر 50 درصد تعهدات خیرین محقق شد. در سال 96 هم تعهدات خیرین بالغ بر هزار میلیارد تومان است که پیش بینی می کنیم تا 700 میلیاردتومان آن محقق شود.

وی ادامه داد: طبق قانون دولت مکلف است معادل اعتبار صرف شده از سوی خیرین برای تکمیل پروژه ها بودجه تخصیص دهد، تلاش می کنیم این میزان را در بودجه سال آینده بگنجانیم. پیش بینی می کنیم متوسط سرانه فضای آموزشی را به 6 متر مربع تا پایان برنامه ششم توسعه برسانیم.


رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر ضرورت بروزرسانی و تجهیز هنرستان های کشور تاکید کرد و درباره وضعیت سیستم گرمایشی مدارس گفت: استانداردسازی سامانه281هزار کلاس درس در سال 90 شروع شد. طی شش سال اخیر 161هزار کلاس درس معادل 57 درصد استانداردسازی شده است. اکنون استانداردسازی  14 درصد معادل 38هزار کلاس درس در دست اجراست. 83هزار کلاس درس نیازمند تجهیز سامانه های گرمایشی است. یا به عبارتی در مجموع 15.6 درصد کلاس های درس ما نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی و سرمایشی هستند.

وی افزود: بحث اصلی ما حذف سوخت از کلاس های درس است.


نظرپور درباره قانون تخصیص عوارض مالیاتی سیگار به نوسازی مدارس عنوان کرد: این مبلغ درسال گذشته 10میلیارد تومان بود که حدود 20 درصد محقق شد. در سال جدید این مبلغ حدود 16.5 میلیارد تومان است که تا کنون 2.3میلیارد تومان از آن به منظور تکمیل و تجهیز فضاهای ورزشی تخصیص یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود:در مجموع حدود 37هزار و 733کلاس درس را در دست استانداردسازی داریم که اگر محقق شود 71 درصد کلاس های ما تا پایان سال استانداردسازی می شود.

نظرپور درباره پروژه‌های خیر ساز گفت: طبق قانون اگر یک خیر پروژه ای را تا 50 درصد تکمیل کند دولت باید معادل آن بودجه تخصیص دهد تا مدرسه کامل شود.  در سال 95، 170میلیارد تومان اعتبار مربوط برای این امر بوده که15 درصد از آن اختصاص یافت. در حالی که خیرین ما بالغ بر 500میلیارد تومان هزینه کردند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس افزود: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده به میزان اعتبارات سال گذشته پروژه های خیر ساز بودجه برای سال بعد در ردیف اعتباری مربوط قائل شود. از سوی دیگر مقرر شد پروژه های نیمه تمام دولتی را به خیرین واگذار کنیم.


وی درباره شاداب سازی مدارس و بهره گیری از معماری ایرانی اسلامی عنوان کرد: مجموعه مدارس در این خصوص اقداماتی را انجام می دهند. اکنون به معماری ایرانی اسلامی در مدارس توجه می شود همانطور که اقلیم جغرافیایی مورد توجه است.

نظرپور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدارس فرسوده پایتخت عنوان کرد: در شهر تهران مدارس قدیمی و استیجاری داریم. 50تا 70 مدرسه در تهران اینگونه اند و چون استیجاری اند امکان هزینه کرد در آن نداریم. اما در کنار آن مدارسی با قدمت بالا داریم که مالکیت آن با آموزش و پرورش است و اینها در برنامه مقاوم سازی قرار دارند. تهران امسال کلاس های درس زیادی ساخت اما جمعیت تهران رو به افزایش بوده و مهاجرپذیر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 243مدرسه با 3000 کلاس درس در مسکن مهر ساختیم گفت: اما در مسکن مهر هنوز به 25هزار کلاس درس نیاز داریم. استان تهران هم مستثنی نیست و دارای سایت‌های مسکن مهر است. در همین راستا با معاون وزیر راه جلسه ای برای ساخت مدارس در مسکن مهر داشتیم.

نظرپور ادامه داد: از دولت درخواست کردیم ردیف مستقلی  در بودجه برای احداث مدارس در سایت های مسکن مهر اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه طرح تخریب و بازسازی مدارس از سال 85شروع شد گفت: از سال 85تا 96، 50 درصد کلاس های درس مشمول این طرح شدند. اکنون 5 درصد فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی در دست اجرا هستند. بنابراین 45 درصد کلاس های درس نیازمند تخریب و بازسازی اند.

وی افزود: طرح مقاوم سازی مدارس نیز از سال 85شروع شد و از سال 85 تا 96، از 126هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی، 30هزار کلاس درس معادل 24 درصد مقاوم سازی شده اند و یک درصد از مدارس در دست مقاوم سازی اند و می توان گفت 75 درصد دیگر از کلاس های درس باید مقاوم سازی شوند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش در مجموع 11.6 درصد مدارس کل کشور نیازمند تخریب و بازسازی و 18.1 درصد نیازمند مقاوم سازی اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار 1 آبان 96، کد خبر:96080100206، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین