پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نبود طرحی از سوی وزارت صنعت باهدف حمایت از تولیدات دارویی،گفت: برخی داروهای تولید شده داخلی درشورای عالی بیمه تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

شعار سالمحسن علیجانی زمانی با اشاره به اینکه به حوزه دارو و رفع مشکلات آن باید توجه ویژه شود، گفت: وزارت بهداشت به عنوان تولیت سلامت در کشور باید سیاستگذاری قابل قبولی درحوزه دارو اتخاذ کند، یعنی باید مشخص شود که کدام دارو تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؛ گاهی مشاهده می شود درشورای عالی بیمه داروهایی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند که معمولا خود وزارت بهداشت تولید کننده آنها است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر وپردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: اینگونه داروها مانند آنتی بیوتیک ها دارای مصرف بی رویه بوده و هزینه های تقبل شده بابت این داروها از سوی بیمه ها بسیار زیاد است؛ ضمن اینکه این داروها اکثرا در مراکز تامین اجتماعی تجویز می شود؛ بنابراین برخی داروهای خاص و مهم با چنین رویکردی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند.

وی تاکید کرد: درحال حاضر شرکت های تولید کننده دارو درکشور دچار کمبود نقدینگی هستند، باید وزارت بهداشت و رفاه مشکلات شرکت های دارویی را حل کنند، شرکت های تولید کننده باید داروها را به مراکز پخش دهند؛ اما به دلیل اینکه این شرکت ها نمی توانند طلب خود از بیمارستان ها را دریافت کنند، متاسفانه در زنجیره پخش دارو مشکلاتی ایجاد می شود، بنابراین مطالبات باید هرچه سریعتر پرداخت شود.

علیجانی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید درحوزه صنعت دارو طرح جامعی را در حمایت از تولیدات دارویی و وارد کنندگان دارو تدوین کند، تصریح کرد: متاسفانه وزارت صنعت و معدن از صنعت دارو به خوبی نتواسته حمایت کند و یا اینکه برنامه جامعی را دراین حوزه در نظر بگیرد، همچنین عدم اجرای طرح تحول سلامت منطبق بربرنامه پنجم و ششم توسعه سبب افزایش هزینه های بخش درمان شده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با اشاره به اینکه در صورت عدم بازبینی در منابع و مصارف طرح تحول سلامت، اجرای این طرح درآینده ای نزدیک دچار مشکل می شود،گفت: حیف است که طرح تحول سلامت به عنوان یک برنامه اجتماعی و فرهنگی دولت دچار مشکل شود، در شرایطی که نظام ارجاع، پزشک خانواده، سطح بندی خدمات وجود نداشته و از منابع عمومی کارانه به پزشک تعلق می گیرد؛ وقتی تعرفه ها افزایش و تعریف بسته طرح تحول در مجلس مورد اتفاق نظر همه جریان ها و گروه ها قرار نمی گیرد، باید منتظر برخی مشکلات بود.

علیجانی با بیان اینکه حداقل طرح تحول طبق برنامه ششم توسعه باید اجرا شود، افزود: بی توجهی به این موارد سبب افزایش هزینه ها شده است، در شرایطی که کارانه پزشکان بیش از ویزیت دریافت شده است، چطور می توان مشکلات دارو را حل کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: همین کارانه نیز درحال حاضر به پزشکان تعلق نمی گیرد، زیرا تعرفه افزایش و بخشی از ویزیت به عنوان کارانه پرداخت می شود؛ یعنی از منابع عمومی کارانه پرداخت می شود؛ زمانی که مردم به مرکز تخصصی و فوق تخصصی مراجعه می کنند، یعنی 100 هزار پزشک عمومی جایگاهی درنظام سلامت ودرمان ندارند، مشکلاتی برای حوزه دارو یا طرح تحول به وجود می آید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دارو و سلامت ، تاریخ انتشار 30 مهر96، کدمطلب:9757، www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین