پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۰۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
معاون اول رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم شروع به کار رسمی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کردند.

شعارسال: معاون اول رئیس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم شروع به کار رسمی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کردند.

صبح روز شنبه ششم آبان‌ماه اسحاق جهانگیری، سیدعباس صالحی و حسین انتظامی در محل مصلی تهران حاضر شدند تا به این ترتیب نمایشگاه مطبوعات به صورت رسمی کار خود را آغاز کند.

نخستین سخنران مراسم افتتاحیه صالحی بود که در سخنانی گفت: «نمایشگاه مطبوعات در آغاز دولت دوازدهم به عنوان نقطه عطفی در حوزه رسانه است. دولت یازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات گام‌هایی را برداشت که البته درخور اصحاب رسانه نبود و در حد توان ظرفیت رسانه بود. در دولت یازدهم در حوزه توسعه مطبوعات اتفاقات قابل توجهی به وجود آمد. پس از انقلاب 56 درصد صدور مجوز انتشار مطبوعات در این دوره بوده است. در دولت یازدهم تفکر ایجاد فضای آزاد برای اندیشه و تفکر نمایه‌ای از این درصد است. مدیران زن در حوزه مطبوعات در ابتدا 7 درصد و در پایان 14 درصد بودند و این بیانگر کنار گذاشتن نگاه جنسیتی در دولت یازدهم است. این‌ها نمونه‌هایی از تلاش دولت برای ایجاد فضای آزاد اندیشه است.»

او ادامه داد: «نکته دیگر اینکه طرح‌های حمایتی برای اهالی مطبوعات از سوی دولت است. البته در این حوزه دست دولت بسته بوده و هست. در ابتدای دولت یازدهم بیمه‌َشدگان حوزه رسانه پنج هزار نفر بودند و در پایان 16 هزار نفر. همچنین نظام حمایتی شفافیت پیدا کرده است و همگان می‌توانند گام‌های رو به جلوی این حوزه را ببینند.»

وزیر ارشاد گفت: «نکته دیگر از توفیقات دولت یازدهم در حوزه مطبوعات به قوانین مربوط می‌شود. رتبه‌بندی مطبوعات و مشارکت صنف و همچنین ایجاد چند قانون مانند سازمان رسانه‌ای، قانون مطبوعات، لایحه تبلیغات بازرگانی و در مجموع قانون‌هایی در حوزه توسعه رسانه‌ای از جمله توفیقات این دولت در بحث قوانین بوده است.»

صالحی گفت: «این همه با مشارکت جدی اصحاب رسانه اتفاق افتاده است و همچنین باید سپاسگزار وزرای پیشین ارشاد از جمله آقای جنتی و آقای دکتر سیدرضا صالحی امیری و همچنین معاون مطبوعاتی دولت یازدهم باشیم.»

او ادامه داد: «در آغاز دولت دوازدهم نمایشگاهی را افتتاح می‌کنیم که جشن ملی اهالی مطبوعات است و اصحاب رسانه زیر یک سقف قرار می‌گیرند تا با هم همراهی کرده و با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند تا حرف‌های مردم را به صورت مستقیم بشوند و مشکلاتشان را حل کنند. از آغاز دولت دوازدهم جدی گرفتن چند نکته در حوزه مطبوعات الزامی است: از جمله تقویت بنیه ملی رسانه، اگر تا دیروز غذا و سلاح دو رکن امنیت ملی بودند از امروز رسانه‌ هم به این ارکان اضافه شده است. اگر تا دیروز جامعه بدون غذا و سلاح نابود بود امروز جامعه بدون رسانه هم فرصتی برای حیات ندارد. جامعه‌ای که نتواند اخبار را درست و صریح و صحیح انتقال دهد جامعه ناامنی است و اینجاست که باید به رسانه و تقویت آن بها داد.»

صالحی گفت: «در دوران گسترش فناوری و تکنولوژی شاهد رشد رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستیم که در نوع خود مشکلی ندارند، اما اگر جایگاه رسانه حرفه‌ای را از بین ببرند پدیده بسیار خطرناکی است و قطعا دولت و اصحاب رسانه باید دست به دست هم دهند که رسانه را هم در زیرساخت و هم رویکرد به عنوان رکن امنیت ملی جدی بگیریم.»

وزیر ارشادادامه داد: «نکته دوم تقویت رسانه‌های خصوصی است. البته دردولت دوازدهم گام‌های خوبی برای تعامل با بخش خصوصی پیش آمده است. معاون مطبوعاتی این همت را داشت که به هیچ روزنامه دولتی مجوز نداده و پرداخت یارانه روزنامه دولتی متوقف شده است. در همین نمایشگاه امسال تعرفه اجاره غرفه‌های دولتی دو برابر خصوصی است. این‌ها نگاه‌هایی برای تقویت بخش خصوصی است که باید پیشرفت پیدا کند. دولت بیش از گذشته می‌تواند به محدود کردن رسانه‌های دولتی اهتمام ورزد. من خودم شاهد رویکرد آقای جهانگیری در این عرصه هستم.»

او گفت: «آخرین نکته در این بخش تقویت و ارتقای کیفی رسانه است؛‌ نکته‌ای که به اهالی و اصحاب رسانه و ما برمی‌گردد. اینکه تولید رسانه‌ای به جای دلالی و نقالی رسانه بنشیند. ما رسانه مولد می‌خواهیم نه رسانه دلال و نقال. رسانه با تولید به حیات خود ادامه می‌دهد نه با جا به جایی‌های گاه و بیگاه که بعضا به وفور دیده می‌شود. رسانه باید جای گفت‌و‌گو باشد نه جنجال. رسانه نماینده جامعه مدنی است و در این جامعه پرخاشگری نمی‌کند و گفت‌و‌گو و نقد می‌کند. همچنین باید رسانه‌ها توجه بیشتری به مردم‌سالاری داشته باشند.»

وزیر ارشاد در پایان گفت: «زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و اسلامی باید در رسانه‌های ایران پرتلالو و جاودان نمایان باشد.»

جهانگیری دومین سخنران مراسم افتتاح نمایشگاه مطبوعات بود. او در سخنانی گفت: «خدای بزرگ را سپاسگزارم که توفیق حضور در جمع ارزشی اهالی قلم و اصحاب اندیشه و مطبوعاتی عزیز را دارم. نمایشگاه مطبوعات میدان گفت‌و‌گو است خصوصا درباره مسائل عمومی کشور. فرصتی است که جنبه‌های مختلف مطبوعات به مردم و مسئولان توضیح داده شود. نمایشگاه مطبوعات مکانی است که همه با هم جمع می‌شوند، کنار هم می‌نشینند و گفت‌و‌گو می‌کنند و این گفت‌و‌گوها ظرفیت کشور را در حد ملی و محلی بالا می‌برد. همین جا لازم است درباره حضور نیافتن رئیس جمهور هم توضیحی ارائه دهم. رئیس جمهور هر سال با علاقه در نمایشگاه حاضر می‌شدند، امسال هم برای حضور برنامه‌ریزی کرده بودند، اما برنامه‌های ضروری‌تری پیش آمد. لازم می‌دانم مراتب سپاس و قدردانی دولت و رئیس جمهور را از اصحاب رسانه به پاس زحماتی که در این چند وقت کشیدند منتقل کنم. به همین دلیل از دولتمردان و شهروندان عزیز دعوت می‌کنم این هفته در این میدان گفت‌و‌گو حضور پیدا کنند.»

او ادامه داد: «همه ما وظیفه داریم جایگاه مطبوعات و رسانه را در اندازه خود بشناسیم. ما نباید از رسانه دوری کنیم یا خدای ناکرده به رسانه‌ هراسی روی آوریم.از رسانه‌ها نباید ترسید و حتی اگر زبانشان تند باشد باید با آنان کار کرد. رسانه جای بیان درست و صحیح وقایع است. مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف است نه محلی برای ترویج بی‌اخلاقی. روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت. رسانه محل دوستی است نه مکانی برای ایجاد دشمنی. رسانه و مطبوعات محلی است برای همگرایی و همبستگی ملت نه محلی برای واگرایی که جامعه امروز ما به این جهات مثبت رسانه نیاز دارد.»

معاون اول رئیس جمهو رگفت: «دولت وجود رسانه‌های مستقل،‌حساس و شجاع را به سود دولت و جامعه می‌داند. نقد رسانه‌ها مهمترین مزیتی است که در اختیار ما برای اداره کشور قرار می‌گیرد. هر کسی که نتواند نقد مطبوعات را بپزیرد بر اشتباه خود پافشاری کرده و با آن اشتباه کشور را دچار بحران می‌کند.اصحاب مطبوعات نیازمند امنیت روانی و شغلی هستند. ما به عنوان دولت موظف هستیم تلاش کنیم تا این امنیت روانی و شغلی را ایجاد کنیم با ثبات نگه داریم. دولت باید تلاش کند با استفاده از قانون مطبوعات را در متن جامعه نگه دارد نه آنکه قانون آن‌ها را به حاشیه جامعه براند. اخلاق حرفه‌ای باید در مطبوعات جدی گرفته شود در حال حاضر ما در هیات دولت مشغول تصویب لایحه سازمان نظام رسانه‌ای هستیم. که از وزیر ارشاد تقاضا دارم که محتویات این لایحه را در اختیار اصحاب رسانه قرار دهد تا اگر نکاتی مدنظرشان است برای تغییر بهبود آن را مطرح کنند.»

او گفت: «باید از تعطیلی رسانه‌ها جلوگیری کرده و ورشکست شدن و زیان‌دهی مطبوعات ما را نگران کند. تا برای آن چاره‌اندیشی کنیم. دوام و استمرار حیات مطبوعات علامت مهمی از توسعه کشور است و توسعه‌نیافتگی مطبوعات روی همه جنبه‌های توصعه تاثیر می‌گذارد. مطبوعات یکی از بخش‌های تاثیرگذار بر توسعه سریع کشور هستند که حتی اگر کشور توسعه‌یافته هم باشد می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.»

او ادامه داد: «می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و پس از بیان این ویژگی‌های مثبت مطبوعات از انتظارات دولت هم بگویم. کشور ما در شرایط ویژه و تعیین‌کننده‌ای قرار دارد و فرصت‌ها و تهدیدهای مهمی پیش روی ماست. مطبوعات نهاد واسط مهمی بین جامعه و حکومت هستند و محلی برای مساله‌شناسی و ارائه راهکار درست برای چالش‌های حساس. انتظار دولت است که آن را در پیشرفت و جلوبرد کشور همراهی کند. دولت از سال 92 تا امروز دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های مختلف چون بین‌الملل، فناوری و اقتصادی داشته است. به عنوان نمونه تلاطم اقتصادی به ثبات تبدیل شده است. آمار منفی به مثبت تبدیل شده است. باید این دستاوردهای در جهت بالا بردن امید ملت بیان کرد.»

جهانگیری گفت: «دولت تنگناهایی برای پاسخگویی به مردم دارد و برای باز شدن دست خود، دولت از همه رسانه‌ها و جریان‌ها کمک می‌کند.»

معاون اول رئیس جمهور سخنان خود را چنین ادامه داد: «ما برای حل مطالبات به حق مردم باید به توافق برسیم و به گفت‌و‌گو برسیم. کشور ایران توانایی حل این مشکلات را دارد و ما نیاز داریم برای حل چالش‌های پیش رویمان در منطقه و جهان سیاست‌هایی را پیش بگیریم که مورد وفاق همه باشد. سیاستی کارساز است که همانند دوران برجام از حمایت رهبری، مردم، ارگان‌ها و رسانه‌ها برخوردار باشد.»

او گفت: «من این نوید را به شما می‌دهم که اقتصاد ایران راه افتاده است و رشد بالای 12 درصد در سال گذشته و بالای شش درصد در امسال جزو رشدهای بالای جهان محسوب می‌شود و ما به رشدی بیش از این نیازمندیم. از شما می‌خواهم این فعالیت‌ها را برای مردم بیان کنید. رسانه‌ها در مقابله با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند. ما باید برای مقابله با چالش‌هایی که نیاز به حضور نهادهای مردمی دارد از رسانه‌ها کمک بگیریم.»

جهانگیری در پایان گفت: «از شما می‌خواهیم برای به کار گیری ظرفیت‌های کشور و استعدادهای موجود، توسعه و پیشرفت و عبور از تنگناها دولت را یاری کنید.»

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات پنجم تا دوازدهم آبان ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: ۶ آبان 1396 ، کدخبر: 721661 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حنیف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
برای ایجاد رسانه ی مولف دولت باید امکانات لازم را فراهم کند تا بتوان نتیجه ی مطلوبی از آن گرفت.الف م
Saeed3
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
صدا و سیما متاسفانه محلی برای تبلیغات شده و ان هم نه تبلیغات مولد از استارتاپ ها
Saeed3
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین