پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
در حالی که رسانه‌های خبری درگیری اخیر در «شهرک بهرام» را به طرفدارانِ کاندیداهای شوشی نسبت می‌دهند، اما فرماندار این شهرستان آن را انتخاباتی نمی‌داند.
شعار سال: در حالی که می‌توان با شناسایی، تقویت و بهره‌گیری از فرصت‌های فرهنگی که در جامعه وجود دارد، فضای انتخاباتی مطلوبی را رقم زد اما به نظر می‌رسد که استفاده برخی از کاندیداها از ساز‌و‌کارِ «تخریب»، رفتار مجرمانه را در جامعه‌هدف به‌وجود آورده است.

اغلب صاحب نظران و فعالان اجتماعی در شوش، درگیری اخیر در این شهرستان را ناشی از تبلیغات زودهنگام، و ایجاد حساسیت‌های انتخاباتی می‌دانند.

آنها معتقدند که کاندیداها با رفتاری که برخاسته از خوی جاه‌طلبی آنها برای رسیدن به مجلس است، با خارج شدن از دایره «منِ مشترک» با کاندیداهای دیگر، سعی در چهره‌شدن می‌کنند و همین مسئله باعث شکل‌گیری رفتار دیگر ستیزانه در طرفداران آنها شده است.

براساس این نظریه ها، می توان «تخریب» و «اختلاف افکنی» را باعث اصلی ایجاد رفتار مجرمانه در بین طرفداران کاندیداهای شوش و در پی آن کشته و زخمی شدن 3 نفر از آنها دانست.

کاندیداهایی که به نظر می‌رسد، «نیمه بدِ من» آنها از آن کسی است که «غیر‌ منِ» آنها را تشکیل می‌دهد، به این معنی که آنچه و آن‌کس که همانند «منِ» آنها باشد خوب و «غیر من» آنها بد به‌شمار می‌رود.

*فضای مجازی بستری برای بی‌اخلاقی‌ها

با این اوصاف، فضای مجازی را باید بستر اصلیِ شکل‌گیری این اختلاف افکنی‌ها و دیگر ستیزی‌ها دانست. شبکه‌هایی که به نظر اغلب کارشناسان، با جولان کاندیداها و طرفدارانشان، زمینه‌سازی ناهشیارِ یک نزاع واقعی را در شوش رقم زده است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در این ارتباط موضع شفافی را اتخاذ کرده است، به‌نظر می‌رسد که خبر تبلیغات زودهنگام را در این اتفاق بی‌تأثیر نمی‌داند.

این مقام مسئول در این ارتباط با اشاره به درگیری طرفداران دو کاندیدا در شوش که منجر به قتل یک نفر و مجروح شدن 2 نفر دیگر شد، اظهار کرد: کاندیداهای انتخابات باید قانونمند، قانون‌مدار و پایبند به اجرای قانون باشند، ولی دیده می‌شود که تعدادی از کاندیداها پیش از آغاز رسمی زمان تبلیغات، در محدوده شهر حوزه انتخابی خود اقدام به تبلیغ می‌کنند.

خبیر با بیان اینکه برخی از افراد ظرفیت لازم را برای حضور در انتخابات مجلس ندارند، اضافه کرد: در حادثه شوش، طرفداران دو کاندیدای انتخابات با یکدیگر درگیر شدند؛ یکی از این کاندیداها تایید صلاحیت و دیگر رد صلاحیت شده است که کاندیدای ردصلاحیت شده موجب درگیری و نزاع بین گروهی شده که نسبت فامیلی و رقابت محلی نیز داشتند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان ضمن ابراز امیدواری به عدم تکرار این‌گونه برخوردها در بین طرفداران کاندیداها، در خطاب به کاندیداهای حوزه‌های مختلف انتخاباتی خوزستان تصریح کرد: کاندیداها با رعایت قانون و همه جوانب مورد نظر، از تخریب یکدیگر اجتناب کرده و همچنین تنها در زمان رسمی که برای تبلیغات انتخابات در نظر گرفته شده است، اقدام به تبلیغ کنند.

*درگیری انتخاباتی نبود!

اما در این میان فرماندار شهرستان شوش نظر دیگری دارد. وی معتقد است که علت این درگیری‌ها، انتخاباتی نبوده است.

رضا نجاتی در گفتگو با برخی رسانه ها، با تاکید بر اینکه این درگیری و نزاع انتخاباتی نبوده چرا که هنوز زمان تبلیغات انتخاباتی فرا نرسیده است اظهار کرد: در پی این حادثه برخی سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی این اتفاق را به تبلیغات انتخاباتی ارتباط داده‌اند که واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه طبق بررسی به عمل آمده قاتل و مقتول این درگیری هر دو فامیل هستند، ادامه داد: دستگاه‌های ذیربط در حال پیگیری علت و انگیزه این حادثه هستند.

با این وجود، فرا نرسیدن زمان تبلیغات انتخابات نمی‌تواند دلیلی بر غیر انتخاباتی بودن این درگیری باشد، چرا که این احتمال قوی وجود دارد که تبلیغات زودهنگام در شوش رخ داده است.

*اقدام سریع فرمانداری

اما در این میان اقدام سریع شورای تأمین شهرستان شوش و شخص فرماندار باعث کنترل اوضاع و جلوگیری از اتفاقات احتمالی شد.

فرماندار این شهرستان با حضور به‌موقع در منزل مقتول ضمن تسلیت به این خانواده آنها را به آرامش دعوت کرد و باعث جلوگیری از گسترش درگیری و خاموش ساختن شعله‌های آن شد.

رئیس شورای تأمین این شهرستان در این ارتباط گفت: بلافاصله پس از این درگیری، شورای تأمین شهرستان شوش با حضور معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان در محل فرمانداری شوش برگزار و تمهیدات لازم در این رابطه اتخاذ شد.

رضا نجاتی با بیان اینکه 15 نفر در این ارتباط دستگیر شدند، ادامه داد: تلاش برای دستگیری سایر عوامل و شخص قاتل ادامه دارد.

وی ادامه داد: پیگیری این حادثه تا دستگیری و مجازات تمام عوامل و روشن شدن علت آن ادامه دارد و دیگر ستیزی و تخریب به هر نام و به هر شکل و گسترش و اشاعه افکار تفرقه‌آمیز از ویژگی‌های منفی روانی است که هرقدر که نیرو صرف آن شود، ثمری شیرین نخواهد بخشید، بلکه خشونت و نفرت درونی را اضافه می‌کند و باعث می‌شود هر گروهی درصدد جداسازی و برجسته‌سازی خود جدای از اشتراکات کلی جامعه باشد.

چنین رفتاری بر اختلافات دامن زده و می‌رود ریشه‌های عمیقی از عدم انسجام و وحدت را رقم بزند.

اخیرا در جریان درگیری که اغلب آن را بین طرفداران دو کاندیدا در شوش می‌دانند، یک نفر با ضربات چاقو به قتل رسید و دو نفر دیگر زخمی شدند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 7بهمن ماه 1394،کد مطلب: 13941107000498، www.fna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین