پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه که مصوب دولت در سال 89 است ولی عملیات اجرایی آن به تازگی شروع شد، گامی برای توسعه کردستان و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در این منطقه است.

شعار سال: طرح منطقه ویژه اقتصادی بانه در سال 89 در دولت دهم به تصویب رسید اما به دلایلی عملیات اجرایی آن با تاخیر هفت ساله مواجه شد، اکنون عملیات اجرایی این طرح در 85 هکتار زمین در 15 کیلومتری غرب بانه و پنج کیلومتری مرز سیرانبند آغاز شده و قرار است تا پایان سال 97 برای واگذاری به سرمایه گذاران آماده شود.
عملیات اجرایی این منطقه ویژه اقتصادی با تامین اعتبار 360 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، درآمد شهرک ها و اعتبارات ملی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی انجام می شود.
منطقه ویژه اقتصادی بانه ظرفیت بسیار مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و این فرصت را برای سرمایه گذاران پیش می آورد که از عوارض گمرکی و پرداخت مالیات معاف شوند و هیچگونه عوارضی بابت صادرات و واردت کالاهای خود پرداخت نکنند، نزدیکی آن به مرز سیرانبند و در مجاورت اقلیم کردستان عراق یکی از نقاط قوت این منطقه ویژه اقتصادی است.
هر چند تمایل سرمایه گذاران برای حضور در این منطقه ویژه اقتصادی و پتانسیل های موجود در منطقه باید تعیین کند که چه صنایعی در آن مستقر شوند، اما لازم است مسئولان اجرایی زیرساخت های مورد نیاز را برای این منطقه فراهم کنند.
در کنار نیروی انسانی متخصص و ماهر در بسیاری از زمینه ها، کردستان دارای یک میلیون و 150 هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی با تولید سالیانه بیش از دو و نیم میلیون تُن انواع محصولات زراعی و باغی، صدور بیش از 370 پروانه بهره‌برداری از معادن در گونه‌های مختلف از جمله مصالح‌ ساختمانی، طلا، سنگ‌های تزیینی و سنگ لاشه و تولید سالانه بیش از 300 هزار تن پلی اتیلن سبک در پتروشیمی کردستان بدون صنایع پایین دستی پتروشیمی می تواند بستری مناسب برای راه اندازی صنایع جدید در این منطقه ویژه اقتصادی باشد.
به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی یکی از مشکلات زیرساختی توسعه در استان کردستان مساله راه و کم برخورداری استان در این حوزه در مقایسه با سایر استان ها است.
کردستان از شبکه آزاد راه محروم است و در زمینه احداث بزرگراه هم محدودیت دارد و تنها حدود 180 کیلومتر از شبکه زمینی حمل و نقل این استان دارای استانداردهای نسبی بزرگراه است.
نبود شبکه حمل و نقل ریلی در کردستان و فعال بودن تنها یک فرودگاه با پروازهای محدود داخلی در سنندج نیز بر مشکلات دسترسی و حمل و نقلی در استان افزوده که مسئولان باید برای رونق بیشتر صنایع و توسعه کردستان این مساله را مورد توجه قرار دهند.
راه اندازی یک منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی مرز اقلیم کردستان عراق علاوه بر اینکه تمایل سرمایه گذاران خارجی بویژه عراقی را بیشتر می کند، مشکلات حمل و نقلی موجود در استان در زمینه صادرات محصول تولیدی و واردات مواد اولیه را کاهش می دهد.
هر چند هم اکنون کردستان دارای 29 شهرک و ناحیه مصوب از سوی هیات وزیران است که از این تعداد 14 مورد با مساحت حدود یک هزار و 100 هکتار فعال است اما معافیت های مالیاتی و گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بانه می تواند تمایل سرمایه گذاران را برای حضور فعال و سرمایه گذاری در این منطقه بیشتر کند.
یکی دیگر از نقاط قوت راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در بانه همجواری این شهرستان با استان آذربایجان غربی و نزدیکی آن به آذربایجان شرقی است که دسترسی به بازار و پایانه های مرزی این دو استان را نیز مقدور می کند.
وجود بیش از 120 پاساژ مختلف در بانه و مسافرت هر ساله شمار زیادی از شهروندان به این شهرستان نیز فرصت بازار مناسبی را در بانه فراهم آورده که در نوع خود در این منطقه بی نظیر است.
بیکاری شمار زیادی از جمعیت جوان استان بویژه در شهرستان های مرزی و روی آوردن مردم به کولبری و کار در مرزها، با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی امید این قشر را برای اشتغال در این منطقه و رهایی از این مشاغل سخت را نوید می دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 8 آبان 96 ، کد مطلب: 82713785: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین