پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با بیان اینکه یک چهارم جمعیت کشور دچار چاقی هستند، گفت: چاقی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ابتلا به دیابت است و در حال‌حاضر 15 درصد از ایرانی‌ها به دیابت مبتلا هستند، البته تعدادی نیز مبتلا اما تاکنون شناسایی نشده‌ است.

شعارسال : محمدباقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت (23 آبان) برگزار شد، اظهار کرد: 422 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند، ما در منطقه‌ای هستیم که 20 میلیون دیابتی شناخته شده دارد و تعداد قابل توجهی یعنی حدود 15 درصد ایرانیان به دیابت مبتلا هستند.

وی افزود: نتایج مطالعات نشان می‌دهد، شیوع دیابت در مردان ایرانی 11.5 درصد و در زنان 12.9 درصد است. شیوع دیابت در افراد بالای 25 سال بیش از 10 درصد و در افراد بالای 55 سال تقریبا 50درصد گزارش شده است.

به گفته لاریجانی، 50درصد افراد بالای 55 سال به دیابت مبتلا هستند و یا به نوعی از اختلال تحمل گلوکز رنج می‌برند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه چاقی و دیابت در کشورهای با درآمد متوسط شیوع نسبتا بالاتری دارد، یادآور شد: یکی از دلایل مهم ابتلا به دیابت، چاقی است. در دنیا بیش از 124 میلیون کودک و 670 میلیون افراد بالغ دچار چاقی هستند که چاقی می‌تواند زمینه‌ساز بروز دیابت باشد.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران افزود: 8.6 درصد دختران و 10 درصد پسران ایرانی دچار چاقی هستند. شیوع چاقی در بالغین متفاوت‌تر از کودکان است. به‌گونه‌ای که چاقی در زنان بالغ 33درصد و در مردان 20 درصد گزارش شده است. در واقع می‌توان گفت یک‌چهارم جمعیت کشور از چاقی رنج می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه اگر سیر شیوع چاقی در کشور به همین روال ادامه داشته باشد تا سال 1404 چاقی به شدت در کشور افزایش می‌یابد، گفت: اگر همین روند ادامه داشته باشد، در سال 1404، 27 درصد مردان و 40 درصد زنان از چاقی رنج خواهند برد. بنابراین ضروری است درخصوص پیشگیری از چاقی اقدامات لازم انجام شود.

معاون آموزش وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: دیابت بیماری شایعی است و چاقی می‌تواند موجب تشدید بیماری و بروز علائم آن شود. به همین دلیل به افرادی که دچار چاقی هستند توصیه می‌شود به صورت مرتب، فشارخون، فشار چربی و فشار قند خون خود را کنترل کنند.

وی یادآور شد: 30درصد ایرانیان دچار فشارخون و یک چهارم دچار چربی خون هستند که این آمار نشان می‌دهد علاوه‌بر چاقی، سایر ریسک فکتورهای ابتلا به دیابت در کشور بالا است.

لاریجانی با توجه به نتایج تحقیقاتی که درخصوص میزان فعالیت ایرانیان انجام شده است، عنوان کرد: نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد اگر ملاک داشتن فعالیت‌ بدنی را یک ساعت در روز در نظر بگیریم، نشان می‌دهد 90 درصد ایرانیان از فعالیت کافی برخوردار نیستند، اما اگر این ملاک را کمی آسان‌تر کنیم و ملاک را 150دقیقه در هفته در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که 57درصد ایرانیان از فعالیت کافی برخوردار نیستند. البته این آمار در افراد مختلف و در سنین متفاوت متغیر است، اما به طور کلی کاهش فعالیت در زنان جدی‌تر از مردان است.

معاون آموزشی وزیر با بیان اینکه دسترسی به داروی دیابت در کشور ما مناسب است، خاطرنشان کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که بیماران در سراسر کشور به صورت صددرصد می‌توانند به داروی دیابت و الکلی دسترسی داشته باشند، اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهد تنها 70درصد بیماران دیابتی از دارو به صورت مناسب استفاده می‌کنند، در واقع 30درصد بیماران یا دارو مصرف نمی‌کنند و یا اطلاع خوبی درخصوص مصرف آن ندارند که این امر یک هشدار جدی است و باید این افراد تحت آموزش قرار بگیرند که البته در این میان نقش رسانه‌ها غیرقابل انکار است.

وی در ادامه با بیان اینکه 70درصد داروهای بیماران دیابتی در کشور تولید می‌شود، گفت: برای بیماران دیابتی 26 قلم دارو وجود دارد که دسترسی به این سری از داروها در سراسر کشور برای بیماران وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران یادآور شد: افراد مختلف دیابتی که قند خون خود را به صورت منظم بررسی نمی‌کنند در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی دیابت از جمله قطع عضو (پا) قرار دارند.

لاریجانی در ادامه در خصوص شیوع دیابت در مناطق مختلف کشور یادآور شد: دیابت در سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری از شیوع کمتری برخوردار است و در استان‌های مازندران، اصفهان، یزد و تهران شیوع بالایی دارد، البته در استان هرمزگان نیز شیوع نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عدم کنترل قند خون و ابتلا به دیابت خطر سایر بیماری‌ها را برای این بیماران در پی دارد، گفت: افراد دیابتی 4 برابر سایر افراد در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند و احتمال بروز مشکلات عروقی در این افراد 60 تا 70‌ درصد سایر افراد جامعه است. همچنین باید گفت بیشترین قطع پا در افراد دیابتی انجام می‌شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: همچنین بروز نارسایی‌های کلیوی در افراد دیابتی 25 درصد بیش از سایر افراد است و همچنین خطر سکته مغزی در این بیماران بیشتر است، بنابراین بیماران دیابتی باید نسبت به کنترل قند خون، فشارخون و چربی‌خون خود آگاه باشند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقاتی که حدود 10 سال پیش انجام شده، نشان می‌دهد ابتلا به دیابت 300 هزار سال از عمر مفید انسان می‌کاهد که پیش‌بینی می‌شود این آمار اکنون به 400 تا 500 هزار رسیده باشد. همچنین باید گفت 15درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی هر کشور به دیابت و عوارض آن اختصاص دارد، بنابراین توجه به دیابت و کنترل آن علاوه بر افزایش عمر مفید افراد می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های حوزه سلامت کشور شود.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درخصوص شیوع دیابت بارداری نیز گفت: حدود 4.5درصد زنان باردار دچار دیابت بارداری می‌شوند که تعداد قابل‌توجهی از این افراد برای اولین‌بار است که باردار شده‌اند. به همین دلیل زنان باردار نیز ضروری است که ریسک فکتورهای دیابت را به صورت مداوم بر خود رصد و بررسی کنند.

لاریجانی یادآور شد: دیابت در زنان ایرانی به خصوص زنانی که دچار چاقی هستند، بیش از مردان است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگارمبنی‌بر اینکه آیا کنترل قندخون، داشتن تحرک و رعایت رژیم غذایی منجر به کنترل بیماری در افراد مبتلا به دیابت می‌شود، گفت: اگر افراد این عوامل را به خوبی رعایت و کنترل کنند، دچار عوارض ناشی از دیابت نمی‌شوند.


شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار:20 آبان 96، کد خبر:304583 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین