پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۵
رئیس اداره مطالعات منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره به خطر زمین لغزش در استان، گفت: جابه‌جایی برخی روستاها نتیجه این اتفاق است.

شعار سال: رئیس اداره مطالعات منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره به خطر زمین لغزش در استان، گفت: جابه‌جایی برخی روستاها نتیجه این اتفاق است.

«جعفر بیات» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه شمار زمین لغزش‌ها و مساحت پهنه‌های فرسایش توده‌ای در برخی مناطق به‌گونه‌ای است که به ناچار باید تصمیم به جابه‌جایی محل مسکونی واقع در این مناطق گرفت و این امر نیاز به هزینه بالایی دارد و در برخی موارد نیز این اتفاق رخ داده است.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از 7000 پهنه فرسایش توده‌ای که برخی از آن‌ها از نوع زمین لغزش(رانش زمین) است در استان زنجان شناسایی شده و باید پذیرفت که این پدیده یکی از اثرات تغییرات اقلیمی و زمین‌شناسی است.

این مسئول با بیان این‌که زمین لغزش پدیدهای طبیعی است که از پائین افتادن یا حرکت یکپارچه و اغلب سریع حجمی از مواد رس در امتداد دامنه‌ها رخ می‌دهد، خاطرنشان‌ کرد: سرعت عملکرد و وسعت این پدیده اغلب پدیده‌های دیدنی و فاجعه‌باری به وجود می‌آورد و ممکن است ده‌ها و صدها هزار مترمکعب سنگ و خاک را یک‌جا تحت تأثیر قرار دهد.

بیات با اشاره به این‌که رشد سریع جمعیت در دهه‌های اخیر و گسترش شهرها به طرف نواحی با شیب بیشتر و کوهستانی از یک سو و دخالت هرچه بیشتر بشر در طبیعت از سوی دیگر، باعث شده است که این دو عامل به شکلی نگران‌کننده، سبب افزایش تعداد وقوع زمین لغزش‌ها و بالا رفتن میزان خسارت و تلفات این پدیده در سال‌های اخیر شوند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که به علت ادامه فزاینده تغییرات انسان در طبیعت و استفاده از نواحی کوهستانی و مستعد لغزش، وقوع زمین لغزه‌ها و خسارات حاصل از آن‌ها ابعاد وسیع‌تر و گسترده‌تری پیدا کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 20 آبان 96، کدمطلب:96082011157، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین