پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۷۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
وزیر راه و شهرسازی دلیل اجرایی‌نشدن مسکن اجتماعی را تشریح کرد.

شعارسال: نشست فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی صبح روز دوشنبه، 29 آبان با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی و با اکثریت اعضای فراکسیون برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به خواسته‌های نمایندگان که بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری و اتمام پروژه‌های عمرانی بود، اظهار کرد: حوزه سرمایه‌گذاری اعم از آزاد و فاینانس خارجی است که به دولت بازمی‌گردد و پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی نیز از مهم‌ترین خواسته‌هاست که مردم از نمایندگان پیگیری می‌کنند که البته از فاینانس نمی‌توان برای این پروژه‌ها و تملک اراضی بین‌شهری استفاده کرد.

آخوندی به وضعیت نامساعد وزارتخانه متبوعش در حوزه طرح‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های راهسازی تا رسیدن به تملک‌ها انجام می‌شود، اما خرید املاک مردم نیاز به اعتبار دارد که به‌علت عدم وجود این اعتبار، پروژه‌ها روی زمین می‌ماند البته قوانینی در زمینه‌های مختلف راه‌سازی تصویب شد اما اجرایی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه، در قانون مقرر شده است 20 درصد درآمد حاصل از فروش گازوئیل و 10 درصد حاصل از فروش بنزین به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: اما تا کنون ریالی از محل این درآمدها به وزارتخانه نرسیده است.

آخوندی در ادامه درباره فاینانس اظهار داشت: زمانی که فاینانس امضا می‌شود باید 15 درصد به شرکت مربوطه داده تا کار آغاز شود اما ریالی برای این کار در بودجه پیش‌بینی نشده است لذا باید تصمیماتی به‌صورت خرد و کلان گرفته شود که البته هزینه‌هایی دارد، هزینه‌هایی اجتماعی که هیچ کس نیز آن را نمی‌پذیرد.

وزیر راه با تأکید بر اینکه، با ساختار بودجه فعلی امکان ادامه راه وجود ندارد، گفت: هزینه جاری ما بیش از درآمد کل دولت است لذا نیازمند اصلاحاتی هستیم که قطعاً هزینه اجتماعی دارد و باید آن را پذیرفت.

آخوندی با ابراز اینکه "برای اتمام پروژه‌های ریلی نیاز به 28 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم که ظرف 5 سال پروژه‌ها به اتمام برسد"، تصریح کرد: برای این سرمایه گذاری نیازمند اختصاص 15 درصد به شرکت‌های سرمایه گذاری هستیم که می‌تواند از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یابد چرا که به‌علت خارجی بودن با سیاست‌ها تطابق دارد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخش دیگری از نشست به پیشنهادات برخی از نمایندگان مبنی بر دریافت عوارض در بزرگراه‌ها همچون آزادراه‌ها، اشاره کرد و گفت: این امکان وجود ندارد چرا که باید از 75 درصد حمل‌ونقل عوارض دریافت کرد که عملی نیست اما این عوارض می تواند همانند سایر کشورها بر سوخت قرار گیرد چنانچه در حال حاضر برای گازوئیل 20 درصد عوارض قرار داده‌ایم اما برای بنزین این عوارض وجود ندارد.

وزیر کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: از طرف دیگر لازم است صندوق توسعه حمل‌ونقل که تأسیس آن در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید ایجاد شود اما در بودجه هیچ اعتباری برای آن اندیشیده نشده است که باید در بودجه سال 97 این اتفاق بیفتد.

آخوندی درباره نحوه خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه گفت: افرادی که واقعاً پس‌انداز کننده باشند می‌توانند خانه‌دار شوند اما برای افراد کم‌درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به‌علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

در پایان جلسه نیز اعضای فراکسیون نقطه نظرات خود را در حوزه وزارت راه و شهرسازی مطرح کردند که وزیر راه توضیحاتی را ارائه داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: ۲۹ آبان 1396 ، کدخبر: 1578877 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین