پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
سران سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه فردا برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز و پایان دادن به بحران سوریه در شهر ساحلی سوچی گردهم می آیند و دیپلمات های ارشد سه کشور طی هفت روز گذشته ، برای فراهم کردن مقدمات این دیدار روزهای پرکار و رایزنی های فشرده ای را پشت سرگذاشتند.

شعارسال: حسین جابری انصاری مذاکره کننده ارشد کشورمان در روند صلح سوریه ، هفته گذشته طی سه روز به سه کشور روسیه ، سوریه و ترکیه سفر کرد ، به دنبال این سفرها کارشناسان ارشد سه کشور در تهران گرد هم آمدند ، دیدار وزیران خارجه سه کشور در آنتالیای ترکیه نیز نقطه پایان این تلاش های سه جانبه بود.

** سفرمعاون وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه

حسین جابری انصاری به منظور گفت و گو و رایزنی با مقامات روسیه پیرامون آخرین تحولات سوریه و همکاری های منطقه ای دو کشور،سه شنبه هفته پیش عازم مسکو شد و عصر روز سه شنبه 23 آبان در مسکو با میخائیل باگدانف، معاون وزیر خارجه و نماینده رییس جمهور روسیه در امور خاورمیانه دیدار و گفت و گو کرد.

طرفین در این نشست، در خصوص آخرین تحولات منطقه و همکاری های دو کشور برای حل و فصل بحران سوریه گفت و گو و رایزنی کردند ، سپس با الکساندر فومین معاون بین الملل وزیر دفاع روسیه و الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

در این ملاقات که در مقر وزارت دفاع روسیه انجام شد، در خصوص تحولات سوریه و آخرین تلاش ها و ابتکارات سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) برای کاهش تنش و حل بحران سوریه، گفت و گو و هماهنگی های لازم بعمل آمد.

** دیدار جابری انصاری با بشار اسد رییس جمهور سوریه

حسین جابری انصاری ، چهارشنبه ، پس از پایان دیدار کوتاه خود از روسیه، وارد دمشق شد و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار دو طرف در خصوص آخرین تحولات سوریه و منطقه و تحرکات سیاسی و دیپلماتیک جاری برای پایان بحران سوریه تبادل نظر کردند.

دیدار و گفت و گو با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و تلاشهای جاری برای پایان بحران سوریه از دیگر برنامه های معاون وزیر خارجه کشورمان بود.

** سفر جابری انصاری به ترکیه

جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در کنفرانس بین المللی سوریه (آستانه)، صبح و عصرروز پنجشنبه 26 آبان 96 در آنکارا با امید یالچین و سدات اونال قائم مقام و معاون منطقه ای وزارت امور خارجه و برخی دیگر از مقامات ترکیه دیدار و گفت وگو کرد.

جابری انصاری در دیدار از آنکارا که بلافاصله پس از دیدارهای وی از مسکو و دمشق انجام شد پیرامون بحران سوریه و آخرین تحولات روند آستانه رایزنی و تبادل نظر کرد.

** برگزاری اجلاس کارشناسان ارشد سه کشور ضامن در تهران

در ادامه این دیدارها ، اجلاس کارشناسان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه روز شنبه 27 آبان ماه در تهران، برگزار شد، در این کارشناسان ارشد سه کشور پیش نویس بیانیه پایانی روسای جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه را بررسی کردند و امروز وزرای امور خارجه این سه کشور بیشتر روی این موضوع کار خواهند کرد.

** اجلاس وزیران سه کشور ضامن در آنتالیا

برگزاری اجلاس وزیران خارجه سه کشورضامن در روز یکشنبه این هفته ، گامی دیگری بود که برای زمینه سازی دیدار سران این سه کشور برداشته شد ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این نشست، در دیدار دوجانبه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در مورد بررسی راه حل بحران سوریه به رایزنی و مذاکره پرداخت.

وزیر خارجه ایران در خصوص نشست امروز گفت: این نشست برای تکمیل بیانیه سران در نشست سوچی تشکیل شده تا زمینه موفقیت آمیز نتایج دیدار روسای جمهوری فراهم شود.

وی افزود: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه آماده هستند تا زمینه های صلح و ثبات و امنیت پایدار را در سوریه برقرار کنند.

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: روسای جمهور کشورهای ایران، روسیه و ترکیه تصمیم گرفته اند برای پیشبرد این روند و بررسی روشهایی که بتواند با اجماع مردم سوریه آینده بهتری را با همراهی و هماهنگی برای وحدت ملی فراهم کند، روز چهارشنبه در شهر سوچی روسیه اجلاسی در سطح سران داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری درباره اینکه روز چهارشنبه سران سه کشور نشست موفقی داشته باشند، افزود: امیدواریم بتوانیم زمینه مناسبی را برای پشت سر گذاشتن شرایط تلخ مردم سوریه فراهم کنیم.

** نگاهی به نتایج آخرین گردهمایی رسمی مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن

در 10 آبان ماه نیز شاهد برگزاری اجلاس عمومی دور هفتم مذاکرات صلح سوریه با حضور همه طرف های مذاکره در آستانه بودیم که این اجلاس با قرائت بیانیه مشترک که در آن بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و مبارزه با تروریسم و افراطی گری تاکید شده است ،به کار خود پایان داد.

نتیجه این دور از مذاکرات در سخنان دو مذاکراه کننده ارشد ایران و روسیه می تواند خلاصه کرد:

حسین جابری انصاری رئیس هیات ایران در مذاکرات صلح سوریه در آستانه پس از پایان دور هفتم این مذاکرات به خبرنگار ایرنا گفته بود که توافقی که بین سه کشور ضامن صورت گرفت این بود که در نوار امنیتی منطقه ادلب هر یک از سه کشور ، 12 پست نظارتی برای اجرای توافق های کاهش تنش ایجاد کنند که البته این نقاط در مناطق مختلف امنیتی ادلب منتشر خواهد بود.

وی در مورد مسئله بازداشت شدگان و تبادل اجساد و ابعاد انسانی بحران سوریه ، نیز اظهار کرده بود که گرچه دو سند در خصوص مین زدایی و تبادل بازداشت شدگان مطرح بود ، اما این دو سند به دلیل دیدگاه های متفاوت طرف های سوری امکان نهایی شدن پیدا نکرد ولی به عنوان یک بند از بیانیه پایانی بر ضرورت دسترسی کمک های انسان دوستانه به همه مناطق در سوریه تاکید کردیم .

نماینده ویژه پوتین در مذاکرات صلح سوریه نیز در مورد نتایج دور هفتم این مذاکرات نیز اعلام کرد که پیشنهاد روسیه در این دوره تشکیل کنگره ملی سوریه در شهر سوچی روسیه ، تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید و تصویب آن و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بر مبنای آن است.

اکنون باید منتظر ماند و دید که در اجلاس سران سه کشور ، چه تصمیمی در مورد تشکیل کنگره ملی و انجام تغییرات در قانون اساسی و برگزاری انتخابات اتخاذ می شود .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 30 آبان 1396 ، کدخبر: 82737729 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین