پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم درباره برنامه ششم توسعه گفت: شایسته بود جزئیات اجرای نقشه مهندسی فرهنگی به لایحه اضافه می‌شد، همچنین سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، فرهنگ‌سازی شده و الگوی مصرف بیان شود.

شعارسال: مقام معظم رهبری در تیرماه امسال در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان، سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه را ابلاغ کردند. این سیاست‌های کلی بر پایه‌ محورهای سه‌گانه‌ی «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه‌ی علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» و با درنظرگرفتن واقعیت‌های کنونی در صحنه‌ی داخلی و خارجی تنظیم شده است تا با تحقق اهداف برنامه‌ی ششم، به ارائه‌ الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه‌ پیشرفت که به‌کلّی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، کمک کند.

رئیس جمهور نیز در اواخر دی‌ماه لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را تقدیم مجلس کرد.

بر اساس نظر برخی از مسئولان و کارشناسان فرهنگی، حوزه فرهنگ در لایحه‌ای که تقدیم مجلس شده دارای نواقص و کاستی‌هایی است.

محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم با اشاره به بند 19 لایحه برنامه ششم توسعه به خبرنگار فارس، گفت: یکی از نکاتی که معمولاً در برنامه‌های توسعه مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد، مسائل فرهنگی است.

وی با بیان اینکه به سیاست‌های ابلاغی مدنظر رهبری در برنامه ششم توسعه، توجه کافی نشده است، ابراز داشت: در خصوص برنامه ششم توسعه، 6 مورد را مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغ فرمودند که به اعتقاد بنده لازم بود به تمام این موارد توجه شود. یکی از موارد خیلی مهم در میان این سیاست‌های کلی برنامه، بحث اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم بود.

سخنگوی انجمن قلم ایران عنوان کرد: شاید بندهای دیگر هم حائز اهمیت باشند اما چون زمانی که سند مهندسی فرهنگی در حال تدوین بود، بعضی از مسائل مورد تأکید قرار گرفت؛ یکی از نکاتی که در تدوین سند مهندسی مورد تأکید بود و تمام دوستان حاضر نسبت به آن متفق‌القول بودند، این بود که ما نباید حوزه با فرهنگ را از سایر قسمت‌‌ها جدا کنیم و سیاست‌های فرهنگی ما باید در تمام بخش‌ها جاری باشد.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر، حوزه اقتصاد ما از حوزه فرهنگ جدا نیست که در برنامه تدوین شده توجه فوق‌العاده‌ای به بحث اقتصاد شده است، در همین برنامه تدوین شده باید قاعدتاً توجه بیشتری به بحث فرهنگ در همان حوزه‌های اقتصادی می‌شد.

*باید سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به طور کامل در حوزه فرهنگی مورد توجه قرار می‌گرفت و بند بند نکته‌هایی که ایشان مورد اشاره قرار دادند شکل اجرایی آن را در برنامه ششم توسعه گنجانده می‌شد

پرویز تصریح کرد: اگر ما سند مهندسی فرهنگی را به شرط پیاده‌سازی، به طور کامل اجرا کنیم بسیاری از مشکلات حوزه فرهنگی ما کم خواهد شد و اگر به سند مهندسی فرهنگی توجه کافی در زمان مناسب نکنیم طبیعتاً‌ وقت طلایی که برای اجرای محتویات این سند می‌توانستیم داشته باشیم از بین می‌رود و کار خیلی سخت می‌شود.

وی گفت: باید سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به طور کامل در حوزه فرهنگی مورد توجه قرار می‌گرفت و بند بند نکته‌هایی که ایشان مورد اشاره قرار دادند شکل اجرایی آن را در برنامه ششم توسعه گنجانده می‌شد. از این رو لازم است مواردی که در لایحه هیأت دولت مورد غفلت قرار گرفته، مورد توجه مجلس قرار گیرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم ابراز داشت: شایسته بود جزئیات اجرای نقشه مهندسی فرهنگی به لایحه اضافه می‌شد، همچنین سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، فرهنگ‌سازی شده و الگوی مصرف بیان شود. البته در بحث‌های اقتصادی، تا حدودی اقتصادی مقاومتی بحث شد، اما به نظرم آن ترویج سبک زندگی ایرانی ـاسلامی اگر به طور درست انجام شود سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مجموعه‌های کوچک به راحتی حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دستاوردهای جمهوری اسلامی بسیار اهمیت دارد و باید واقعا برای این کار برنامه داشته باشیم، عنوان کرد: دستاوردهای جمهوری اسلامی اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شود و به شکل شوخی در مثل و طنز مطرح می‌شود، گاهی اوقات هم به صورت جدی در حرف‌هایی که زده می‌شد به نظر می‌رسد، سیاست‌گذارانمان، مسئولان و دست‌اندرکاران‌مان خودشان هنوز دستاوردهای جمهوری اسلامی را باور ندارند.

*گاهی اوقات به نظر می‌رسد، سیاستگذاران، مسئولان و دست‌اندرکاران‌مان خودشان هنوز دستاوردهای جمهوری اسلامی را باور ندارند

پرویز افزود: بنابراین وقتی مسئولان و سیاست‌گذارانمان دستاوردهای جمهوری اسلامی را باور ندارند طبیعتاً در این زمینه فعالیت نمی‌کنند لذا جوان ما یک تصور غلطی برایش ایجاد می‌شود و فکر می‌کند که اگر جمهوری اسلامی هم اتفاق نیفتاده بود خیلی از پیشرفت‌های ایجاد شده، حاصل می‌شد در حالی که به واقع این طور نیست و اگر جمهوری اسلامی نبود این دستاوردها هم نبود به نظرم لازم است برای این موارد، برنامه‌ای نوشته شود و دستگاه‌های مختلف مکلف شوند در این زمینه به فعالیت بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه باید رد پای توسعه و ترویج مفاهیم و شاخص‌های هویت اسلامی ایرانی در مقابله با تهدیدات نرم دشمن که در سیاست‌های کلی ابلاغی وجود دارد را در جزء جزء برنامه ششم ببینیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند هم در ساختار اقتصادی، هم در ساختار اجتماعی و هم در ساختار فرهنگی به تجلی مفاهیم و نمادها توجه ویژه شود و مجلس شورای اسلامی، جاهایی را که مورد غفلت قرار گرفته است را به برنامه ششم توسعه اضافه کند و توجه داشته باشیم این، محدود به حوزه فرهنگی صرف نمی‌شود.

*احتمالاً بعضی از نظرات بخش‌هایی که در تدوین، تنظیم، بررسی و نگارش برنامه دخیل بودند در جمع‌بندی لایحه برنامه ششم توسعه مورد غفلت قرار گرفته است

سخنگوی انجمن قلم ایران ابراز داشت: گاهی اوقات ما بی‌توجهی می‌کنیم و فکر می‌کنیم که باید مثلا چند ماده فرهنگی بنویسیم و موارد مدنظر را در آن قید کنیم در حالی که سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار دادند و بحث‌های فنی و کارشناسی که در شورای تدوین سند مهندسی فرهنگی صورت گرفته، تاکید همه کارشناسان بر این بود که حوزه فرهنگ را نباید از سایر حوزه‌ها جدا کنیم بلکه در متن کلیه بخش‌ها، رویکرد فرهنگی باید مدنظر قرار گیرد و باید در دل تمام بخش‌ها نگاه فرهنگی دیده شده باشد.

وی گفت: احتمالاً بعضی از نظرات بخش‌هایی که در تدوین، تنظیم، بررسی و نگارش برنامه دخیل بودند در جمع‌بندی لایحه برنامه ششم توسعه مورد غفلت قرار گرفته است و شایسته است که در این خصوص از مجلس محترم کمک گرفته شود و یک بازنگری در این بحث صورت گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 13 بهمن 1394، کدمطلب: 13941112000760، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
مغفول که چه عرض کنم مفقود است
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین