پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۶۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
هرچند با وعده های حسن روحانی در دولت قبل مبنی بر لزوم زدودن فضای امنیتی از دانشگاه انتظار میرفت در مراسم 16 آذر همراه امسال همراهی بیشتری با دانشجویان وجود داشته باشد، اما آن طور که به نظر میرسد در بسیاری از دانشگاه های سراسری و به ویژه دانشگاه آزاد برخورد های سلیقه ای ادامه دارد.

شعارسال: در آستانه 16 آذر معمولا فضای پر جنب و جوشی بر دانشگاه ها سایه می اندازد، هر کدام از تشکل های اصلاح طلب و اصولگرا با همه توانی که دارند به دنبال برگزاری مراسمی هستند که دستاورد یک ساله خود را نشان دهند و موجی از فعالیت دانشجویی را در دانشگاه ایجاد کنند. اما در این فضا مسئولین دانشگاه نیز بعضا نه تنها همراهی لازم را با تشکل های دانشجویی ندارند، بلکه مشکلاتی را ایجاد می کنند.

تشکل های دانشجویی برای برگزاری مراسم 16 آذر باید هفت خوانی را بگذارنند که در بسیاری از مواقع در نهایت دستشان خالی می ماند. برخورد های سلیقه ای روسا و معاونین فرهنگی دانشگاه ها از یک سو و فشار هایی که خارج از دانشگاه بر تشکل ها وارد می شود از سوی دیگر مانع همین نفس های کوتاه و بریده تشکل های دانشجویی شده است.

هرچند با وعده های حسن روحانی در دولت قبل مبنی بر لزوم زدودن فضای امنیتی از دانشگاه انتظار می رفت در مراسم 16 آذر همراه امسال همراهی بیشتری با دانشجویان وجود داشته باشد، اما آن طور که به نظر میرسد در بسیاری از دانشگاه های سراسری و به ویژه دانشگاه آزاد برخورد های سلیقه ای و فضای امنیتی ادامه دارد.

لیست سفید اصولگرایان دانشگاه آزاد

طبق اخباری که در روز های پیش منتشر شد، دانشگاه آزاد لیستی صد نفره را در اختیار تشکل ها قرار داده و از آنها خواسته است که مهمان های خود را تنها بر اساس آن لیست دعوت کنند. مسئله جالب در این خصوص این است که همه 100 نفر اعضای این لیست اصولگرا هستند و در واقع دانشگاه آزاد تلاش دارد هیچ اثری از اصلاح طلبان در دانشگاه باقی نگذارد. علیرضا زاکانی، وحید جلیلی، زهره الهیان، یدالله جوانی، حسین شریعتمداری، فواد ایزدی، عبدالرضا خسروپناه و شهریار زرشناس از جمله افراد در این فهرست هستند.

یک‌شنبه گذشته خبرگزاری فارس به همین بهانه مصاحبه‌ای با ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد انجام داد تا چند و چون این قضیه را جویا شود. از فحوای کلام برمی‌آید که کلانتری اصل وجود چنین لیستی را تکذیب نکرده است؛ هرچند اجباری یا توصیه‌ای بودن چنین لیستی محل چالش است.

کلانتری در بخشی از این مصاحبه می‌گوید:«ماهیت 16 آذر یک ماهیت ضداستکباری و در راس آن ضدآمریکایی است و این هویت ذاتی که در ذات 16 آذر وجود دارد باید همیشه مدنظر باشد و تمام جریانات سیاسی دانشگاه به آن توجه کند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در مهم‌ترین بخش این گفت‌وگو در خصوص لیست ارائه‌شده می‌گوید: «این لیست تنها به عنوان یک پیشنهاد از افرادی که حاضر هستند در دانشگاه حضور داشته باشند، ارسال شده است و فقط در حد پیشنهاد است و البته محدود به این جمع هم نیستند و افراد دیگر هم می‌توانند در برنامه‌های دانشگاه آزاد شرکت کنند، البته افرادی که به دنبال مخالفت با نظام و تبلیغ استکبار و آمریکا نباشند».

قربانی گلشن‌آبادی، مدیرکل تشکل‌های سیاسی دانشگاه مقام مسئول دیگری بود که به اخبار منتشرشده واکنش نشان داد.

وی می‌گوید: این مطلب کذب محض است. تمام تشکل‌های دانشگاه می‌توانند بر اساس مصالح تشکیلاتی خود افراد، اساتید و صاحب‌نظران را دعوت کرده و این افراد در چارچوب قانون اساسی، ارزش‌های نظام اسلامی، مقررات و آیین‌نامه دانشگاه و در صورت تایید هیئت نظارت بر تشکل‌ها، به ایراد سخنرانی بپردازند. بنابراین هیچ لیست سیاه یا سفیدی در دانشگاه آزاد اسلامی برای سخنرانان وجود ندارد و موضوعات مطرح‌شده در فضای مجازی کذب محض است.

البته این مسئله واکنش وزیر علوم را به دنبال داشت و چنین عملی را معقول ندانست.

وزیر علوم در این خصوص گفت: معتقدم نباید برای دانشجویان دانشگاه آزاد محدودیت وجود داشته باشد.

وزیر علوم همچنین تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد هم مثل بقیه دانشجویان باید افکار، نظرات و سخنان احزاب، گروه‌ها و جناح‌های مختلف را بشنوند. ما باید به دانشجویان اجازه بدهیم خودشان قضاوت و انتخاب کنند و لذا اگر چنین کاری شده باز هم می‌گویم معقول نیست.

هرچند تشکل اصلاح طلب انجمن اسلامی دانشجویان واحد تهران جنوب پس از پیگیری های فراوان توانست مجوز برگزاری مراسمی را با حضور پروانه سلحشوری و مجید فراهانی بگیرند. اما همچنان فشار های زیادی در این دانشگاه وجود دارد.

شما را با تحکیم وحدت چه کار!

در حالی که چند روز پیش سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم بر حمایت از تشکل های دانشجویی با همه گرایش های فکری تاکید کرده بود، اما به نظر میرسد معاونت فرهنگی دانشگاه ها چندان به این مسئله پایبند نیستند.

به طور مثال در دانشگاه امیر کبیر با برگزاری برنامه ای درباره دفتر تحکیم وحدت مخالفت شد. این برنامه که قرار بود با حضور ابراهیم اصغرزاده، علی شکوری راد و علیرضا سیاسی راد برگزار شود، نتوانست از سد معاونت فرهنگی دانشگاه بگذرد.

علی محمدی، دبیر کانون اندیشه دانشجویان مسلمان در خصوص روند اخذ مجوز برنامه به خبرنگار جماران چنین گفت: طبق روالی که وجود دارد ما نامه ای را به صورت کتبی به معاونت فرهنگی دانشگاه ارسال و درخواست مجوز کردیم. اما با برنامه ما مخالفت شد. علی رغم پیگیری های صورت گرفته جواب درستی از سوی مسئولین به ما داده نشد و گویی مسئولین میخواستند تنها ما را از سر خود باز کنند. حتی دانشگاه به ما گفت این برنامه متناسب با شما نیست، این در حالی است که موضوع برنامه درمورد تحکیم وحدت بود!

وی ادامه داد: مسئولین به ما گفتند سیاست هایی اتخاذ کرده ایم که نمی خواهیم از این دست مراسم ها در دانشگاه برگزار شود. دلیلش را که جویا شدیم گفتند این مسئله محرمانه است و بزرگان دانشگاه این گونه صلاح دانسته اند. در نهایت نیز ما نامه ای به معاونت دانشجویی نوشتیم و از آنها خواستیم مخالفت را مکتوب به ما ارائه دهند؛ که هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

یکی دیگر از برخورد های صورت گرفته در دانشگاه خلیج فارس بوده است. انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه تلاش داشت برنامه ای را با حضور عبدالله مومنی برگزار کند که دانشگاه برای عدم مجوز به آنها تنها به ذکر «به صلاح نیست» اکتفا میکند.

انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش نیز از گزند کارشکنی ها در امان نمانده است. آنگونه که آرش زمانی، دبیر سیاسی این تشکل به خبرنگار جماران گفت، دانشگاه علامه حتی با دعوت برخی از ادوار انجمن نیز مخالفت کرده است. همچنین دانشگاه با دعوت سخنرانانی چون کامبیز نوروزی، فائزه هاشمی، مهسا اسداللهی، فخز السادات محتشمی پور، زهرا توحیدی و کمال رضوی مخالفت کرده است. این در حالی است که با پیگیری های دانشجویان هیچ جواب درستی برای چرایی این امر از سوی مسئولین داده نشده است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود نیز که بعد از ده سال تعلیق بالاخره در سال 95 توانسته بود مجوز فعالیت اخذ کند تا کنون نه تنها نتوانسته اند مراسمی برای 16 آذر برگزار کند، بلکه حتی مجوز برگزاری مراسم معارفه نیز دریافت نکرده اند. در واقع ٢ سال پیاپى است که با تصمیم و برنامه ریزى مسئولین دانشگاه برنامه برزگداشت روز دانشجو محدود به مسابقاتى نظیر بازى هاى کامپیوترى ، پرتاب دارت و ... شد است.

همچنین برنامه کرسی آزاد اندیشی دانجمن اسلامی دانشگاه دزفول نیز که قرار بود با حضور رسول منتجب نیا برگزار شود، به دلیل فشار ها و ناهماهنگی ها برگزار نشد. این در حالی است که مجوز این برنامه صادر شده بود. علاوه بر آن به حضور رسول منتجب نیا در دو دانشگاه دیگر مجوز داده شده است و به درستی مشخص نیست مسئولین دانشگاه دزفول به چه دلیل با سخنرانی وی مخالفت کرده اند.

تنها دانشگاه حق برگزاری مراسم دارد

فشار های ایجاد شده بر دانشگاه ها محدود به وزارت علوم نیست و دانشگاه های تحت پوشش وزارت بهداشت نیز از گزند مشکلات در امان نمانده اند.

علی رغم آنکه دکتر فراهانی، معاون فرهنگی وزارت بهداشت گفته بود «دستور العملی در خصوص نحوه برگزاری مراسم به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صادر شده است تا با سعه صدر و تحمل بیشتری با دانشجویان برخورد کنند و بتوانیم گردهمایی‌ها، همایش‌ها و جلسات مختلفی داشته باشیم.» اما برخورد های جالبی در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد.

به طور مثال در دانشکده علوم پزشکی همدان برنامه 16 آذر تنها توسط معاونت فرهنگی برگزار می شود. علیرغم آنکه تشکل های دانشجویی درخواست هایی برای برگزاری مراسم مطرح کرده اند، اما با آنها مخالفت شده است. همچنین طبق اظهارات دانشجویان این دانشگاه به نظر می رسد هدف دانشگاه غیر سیاسی شدن مراسم 16 آذر است. بنابر نامه ای که به تشکل های این دانشگاه فرستاده شده است، این مسئله مصوب شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است.

دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از جمله دانشگاه های است که مشکلاتی برای دانشجویان ایجاد کرده است. به طور مثال با اجرای ویژه برنامه ردا (رادیو دانشجویان ایران) در مراسم 16 آذر دانشگاه مخالفت شده است. در این زمینه مدیر اجرایی رادیو ردا مشکلات ایجاد شده را چنین توصیف کرد: ـ«با توجه به نزدیک بودن روز دانشجو و برگزاری بزرگداشت این روز در تاریخ، شنبه، یازدهم آذر ماه در سالن هزار نفره همایش های رازی دانشگاه ایران، رادیو دانشجویی ایران "ردا" به مانند سابق، برنامه ای در خور سلیقه و شایسته دانشجویان عزیز تدارک دیده بود و آماده‌ی اجرای آن برای دانشجویان بود، اما به دلیل پاره ای از مشکلات و نا‌هماهنگی ها و با صلاح دید مسئولین محترمِ این بزرگداشت، علیرغم تلاش تیم اجرایی، اجرای ردا در روز یازدهم آذر ماه لغو گردید.»

همچنین در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز با حضور فخز السادات محتشمی پور، محمدرضا خاتمی و مصطفی تاجزاده مخالفت شده است.

به مجلس پاسخ گو باشید

با پیگیری های خبرنگار جماران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص شد نمایندگان اطلاعی از چند و چون مشکلات ایجاد شده در دانشگاه ها ندارند و به بیان کلیاتی در خصوص اینکه دانشگاه باید به حقوق دانشجو احترام بگذارد اکتفا کردند.

در این زمینه محمد قمی، نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش به خبرنگار جماران گفت: دانشجو حق دارد هر مهمانی را که مد نظر دارد به دانشگاه دعوت کند و ایجاد لیست هایی تحمیلی به دانشجویان یا اقدامات سلیقه ای بر خلاف آزادی دانشگاه ها و حتی قانون اساسی است. وزارت علوم باید در این زمینه پیگیری های لازم را داشته باشد.

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و از اعضای کمیسیون اصل 90 نیز در این خصوص گفت: اگر اسنادی در این مسئله وجود داشته باشد، مجلس با توجه به قدرت نظارتی خود از وظیفه خود غافل نخواهد بود. در صورتی که لغو سخنرانی ها صورت گیرد، دیگر مشارکت 24 میلیونی مردم معنایی ندارد، مردم در انتخابات شرکت کردند و پیشرو این جریان ها دانشجوها بوده اند.

وی ادامه داد: به نظر من این گونه رفتار ها توجیهی ندارد و آقای رئیس جمهور هم بر حفظ امنیت جامع و دانشگاه تاکید داشت نه امنیتی کردن دانشگاه. بنابر این این موارد هم باید در راستای شعارهای دولت و وعده های پیش از انتخابات باشد. حمایت از تشکل های دانشجویی و آزادی بیان در دانشگاه ها از جمله وظایف رئیس جمهور است و وزیر علوم هم باید در این راستا تلاش کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری جی پلاس ، تاریخ انتشار: 12 آذر 1396 ، کدخبر: 802049 ، www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین