پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۰۲۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارشی از دوبی اعلام کرد که کشورهای عربستان سعودی و امارت متحده عربی از روز دوشنبه برای کاستن از بحران مالی ناشی از کاهش قیمت نفت، سیستم اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر کالاها و خدمات را اجرایی کردند.

شعارسال: براساس این گزارش، دولت های ریاض و ابوظبی با هدف جبران کاهش درآمدهای نفتی حاصل از افت قیمت نفت، طرح اخذ مالیات بر ارزش افزوده را از امروز برای اولین بار آغاز کردند.

اخذ این مالیات بر بسیاری از کالاها و خدمات که البته از قبل 5 درصد تعیین شده بود، در حالی از روز نخست سال جدید میلادی آغاز شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی برای سال‌ها از معافیت مالیاتی در این دو کشور و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برخوردار بودند.

دولت امارت متحده عربی که 80 درصد درآمد ارزی آن به نفت وابسته است امروز اعلام کرد که پیش بینی می کند با اجرای این طرح بتواند حدود 12 میلیارد درهم (3 میلیارد و 300 میلیون دلار) از این راه درآمد کسب کند.

بر همین اساس از امروز مواد غذایی، گاز، آب و برق و همچنین خدماتی نظیر هتل در امارات متحده عربی شامل اخذ این مالیات شده است، اما بعضی خدمات نظیر خدمات حمل و نقل عمومی، بهداشتی و خدمات مالی (نظیر بیمه) شامل این مالیات نمی‌شود.

البته این کشور از حدود سه ماه قبل نیز مالیات تنباکو و نوشابه‌های انرژی‌زا را 100 درصد افزایش داده بود.

اگرچه عربستان سعودی نیز که بیش از 90 درصد بودجه آن به درآمدهای نفتی وابسته و از امروز این طرح را اجرایی کرده است، اما دولت ریاض در تابستان دو سال قبل همچون دولت ابوظبی، مالیات تنباکو را 100 درصد افزایش داده بود.

شورای وزیران عربستان بهمن ماه سال گذشته با طرح یکپارچه سازی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای خاص شورای همکاری خلیج فارس موافقت کرده بود تا از این طریق کاهش کسری بودجه خود را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، این کشور به همراه دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس از قبل برای کاهش کسری بودجه های خود که در نتیجه کاهش شدید قیمت نفت حاصل شده است، مقرر کرده بودند در سه ماهه نخست سال 2018 که از امروز آغاز شده است، 5 درصد مالیات ارزش افزوده به همه تولیدات و خدمات به استثنای 100 قلم کالای ضروری اضافه کنند.

بر اساس این گزارش، در این میان توتون و مشتقات آن با مالیات 100 درصد، نوشیدنی های گازدار به میزان 50 درصد و نوشیدنی های انرژی زا به میزان100 درصد بیشترین میزان مالیات بر ارزش افزوده را از آن خود کرده اند.

البته عربستان پیشتر برای جبران بخشی از مشکلات مالی و در نخستین استقراض خود از بازارهای بین المللی مبلغ بی سابقه 17میلیارد و 500 میلیون دلار از بانک «اچ اس بی سی» انگلیس وام گرفته بود.

عربستان با ارائه چشم انداز٬2030 درصدد تنوع منابع درآمدی خود برای کاهش تکیه بر درآمدهای نفتی به عنوان بزرگترین منبع درآمد دولت این کشور است.

با این وجود، قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده در حالی در این دو کشور عربی آغاز شده که هنوز خبری از مالیات بر درآمد در این دو کشور نیست و بیشتر شهروندان این دو کشور مالیات نمی‌پردازند.

در ضمن سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر بحرین، کویت، عمان و قطر نیز به رغم اعلام قبلی برای همراهی با این دو کشور اعلام کردند که در آینده مالیات بر ارزش افزوده را معرفی خواهند کرد.

بعضی از این کشورها البته گفته‌اند که دست‌کم تا سال آینده میلادی (2019) این برنامه اجرایی نخواهد شد.

در ضمن از امروز علاوه بر عربستان سعودی، سه کشور دیگر عضو 'شورای همکاری خلیج فارس' شامل امارات، قطر و عمان قیمت بنزین را نیز در کشورهای خود افزایش دادند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری  ایرنا، تاریخ انتشار: 12دی 1396 ، کدخبر: ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین