پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
داستان توسعه فرودگاه جیرفت از جمله پروژه هایی در استان کرمان است که همیشه با وعده و وعید و آمارهای مختلف در خصوص پیشرفت و توسعه همراه بوده این درحالیست که توسعه اقتصادی جنوب کرمان به شدت وابسته به سیستم حمل و نقل هوایی است با این وجود تاریخ بازگشایی این فرودگاه همچنان در پرده ابهام قرار دارد.

شعار سال: طرح توسعه و تطویل باند فرودگاه جیرفت از مصوبات دور اول سفر هئیت دولت به استان کرمان می باشد که تا کنون بیش از 10 بار بر باند وعده های مسئولان به بهره برداری رسیده است.

توسعه هر منطقه ای در گرو فراهم کردن زیرساخت های لازم می باشد، اگر چه جنوب استان از پتانسیل های مورد نیاز برخوردار است ولیکن فراهم شدن آنها در گرو مصوباتی می باشد که در بلاتکلیفی بسر می برند.

جنوب استان کرمان با بیش از 800 هزار نفر جمعیت بر اساس سرشماری سال 85 و تولید بیش از 4.5 میلیون تن محصولات باغی و زارعی در امر توسعه خطوط هوایی و ریلی هیچ بهره ای نبرده است.

فعالیت پروازی فرودگاه جیرفت در سال 1374 با هفته ای دو پروازدر روزهای شنبه و چهارشنبه با 40 تا 60 مسافر آغاز که به منظور بر طرف شدن برخی از موانع ،چندین مرتبه دستخوش تاخیر در ادامه خدمات رسانی گردید که در نهایت به تعطیلی منجر شد.

این در حالی است ،از سال 87 تا کنون طرح توسعه و تطویل باند فرودگاه شروع ولی همچنان در پیچ و خم وعده های مسئولان و کمبود نقدینگی معطل مانده است.

کوچک بودن باند و عدم وجود قابلیت نشست و برخاست هواپیما های پهن پیکر از جمله مشکلات فراروی ادامه فعالیت فرودگاه جیرفت بشمار می آمد.

از دیگر مشکلات فرودگاه جیرفت برای ادامه پرواز ،عدم تناسب باند در شرایط بد جوی بود که هواپیمای موجود قدرت ارتفاع گیری بیش از 24 هزار پا را نداشت و در شرایط بد جوی همه پروازها کنسل و نارضایتی و تقاضای مردمی را بیشتر می کرد.

این مشکلات زمینه ای شد که بنا به ضرورت امر و اینکه فرودگاه جیرفت تنها مرکز خدمات رسانی هوایی به 7 شهرستان جزء مصوبات دور اول سفر هئیت دولت قرار گرفت و بر اجرایی شدن آن به دفعات تاکید شد.

اعتبار اولیه برای این پروژه 12 میلیارد تومان تعریف شده بود که ازاین مبلغ 7 میلیارد تومان مصوب که تا کنون 5 میلیاردو 500 میلیون تومان هزینه شده است.

البته علاوه بر کمبود اعتبار عدم پیگیری مستمر برای اتمام این پروژه حیاتی در امر توسعه منطقه و آمدو رفت پیمانکاران،مشاوران پروژ ها های ملی ،سرمایه گذاران ،گردشگران و توسعه صادرات غیر نفتی غیر قابل انکار می باشد.

*گلایه مندیهای مردم از وعده های مسئولان

محمد سالاری یکی از کشاورزان در این خصوص گفت: تولید بیش از 4 و نیم میلیون تن انواع محصولات و عدم توسعه خطوط ریلی و هوایی بزرگترین ضربه را بر گُرده کشاورزی جنوب وارد کرده است.

وی افزود:عدم فراهم شدن زمینه صادرات زخم عمیقی است بر گرده کشاورزان که همه ساله خسارات زیادی را هنگام برداشت متحمل می شوند.

احمدی یکی از فرهنگیان شهرستان جیرفت گفت: اگر چه همواره بر اجرایی شدن و پیگیری پروژه های سفر هیئت دولت و عدم تعریف پروژه جدید توسط مسئولان تاکید شده ولی فرودگاه جیرفت که یکی از چندین مصوبه سرنوشت ساز می باشد، همچنان بلاتکلیف است.

وی افزود: مسئولان برای افتتاح این پروژه دهها وعده داده اند که عمر دولت تمام شد ولی عده های آنها عملی نشدند.

امیری دیگر شهروند معترض به نحوه اجرایی شدن پروژه فرودگاه جیرفت گفت: آیا اینکه روزانه بنا به برخی آمار غیر رسمی تعداد قابل توجه ای مسافر از جنوب از طریق فرودگاه کرمان جابجا می شوند و شاید ورودی هم بیش از این باشد ضرورت محقق شدن این پروژه را در بر نخواهد داشت.

وی افزود: آیا اینکه مردم جنوب باید مسافت زمینی بطول بیش از 1200 کیلومتر را برای انجام امورات ضروری به مرکز کشور طی کنند باز هم باید در تامین اعتبار ،چانه زنی و تسریع در راه اندازی فرودگاه جیرفت به صرف گذشت زمان و توصیه به استفاده از امکانات موجود که همانا این هم اجرایی نیست بسنده کرد.
امیری خاطر نشان کرد: کدام مصوبه و پروژه در اولویت توسعه می باشد، مگر نه پایانه صادراتی می تواند بازوی ضعیف کشاورزان را توانمند سازد یا اینکه باید باز هم منتظر روز از نو و روزی هم از نو بود.

اگر چه به دفعات اخباری متنوع ولیکن بدون ثمر در باب ساماندهی و راه اندازی فرودگاه جیرفت از طرف مسئولان امر منتشر شده ولی هر روز افتتاح آن را به تاریخ دیگری موکول کرده اند.

این شهروند بیان کرد: توسعه زیر ساختهای صادراتی در این منطقه از جمله تسریع در راه اندازی فرودگاه شهر جیرفت، خطوط ریلی و تعریض جاده ها مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جنوب استان از محصولات کشاورزی متنوع برخوردار است، و همه ساله به دلیل عدم نیاز بازار داخلی به کشاورزان ضربه وارد می شود.

علی حسینی یک دیگر از کشاورزان منطقه جیرفت گفت:بخش اعظم کشاورزی در جنوب کرمان به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص یافته است و سالانه 250 هزار تن محصول در این گلخانه ها تولید می شود که بخش عمده ای از این محصول صادر می شود.

وی گفت: هم اکنون 25 هزار تن از این محصول به کشورهای آسیای میانه، بلغارستان و روسیه صادر می شود اما مشکلاتی در مسیر این صادرات وجود دارد که با توسعه خطوط هوایی مرتفع می شوند.

*فرودگاه جیرفت چزء مطالبات مردم است

محمود معناصری معاون برنامه ریزی فرمانداری جیرفت ضمن انتقاد از روند اجرایی شدن پروژه توسعه و تطویل باند فرودگاه جیرفت گفت:منطقه جنوب کرمان با 52 هزار متر مربع مساحت،دارای 7 شهرستان،12 شهر،14 بخش،40 دهستان،3 هزارو 901 پارچه آبادی و جمعیتی بالغ بر 800 هزار نفر، لازمه توسعه اش در امر صادرات راه اندازی فرودگاه می باشد.

وی افزود: جنوب کرمان با 80 گونه محصول و سالیانه بیش از 4 میلیون و نیم تن تولیدات زراعی و باغی از جایگاه ویژه در امر برآورده شدن نیازهای کشور و استان برخوردار است.

معناصری بیان کرد:جنوب استان کرمان بیش از 67 در صد از کل تولیدات استان و 4 درصد از تولید محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهارداشت:وجود منابع معدنی،فلزی و غیر فلزی از پتانسیل های این منطقه می باشند که تاثیر بسزایی در توسعه صادرات غیرنفتی،اشتغال ،ارتقاء ارزش افزوده منطقه و توسعه صنعتی می تواند داشته باشد.

معاون برنامه ریزی فرمانداری جیرفت ضمن تاکید بر ضرورت بهره برداری هر چه سریعتر از فرودگاه جیرفت خاطر نشان کرد:پروژه توسعه باند فرودگاه جیرفت از مصوبات دور اول سفر هئیت دولت به استان کرمان می باشد که بیش از 5 سال در دست اجرا است.

وی افزود:توسعه باند از 2 هزارو 200 متر به 3 هزارو 400 متر و عرض آن از 30 متر به 60 متر در دستور کار بوده است.

معناصری گفت:اگر چه تا کنون کارهای عملیاتی انجام شده ولیکن باید اجرای این پروژه به صورت جدی تر و با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی بیان کرد:تا کنون 2 هزارو 750 متر آسفالت بیندر بانداجرا شده است.

معناصری در ادامه گفت:اجرای لایه آسفالت توپکا،عملیات خاکریزی تاکسی دی و آسفالت آن باقی مانده است.

وی خاطر نشان کرد:اجرای این پروژه به مراتب شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی فرمانداری جیرفت افزود:وجود فرودگاه در منطقه حادثه خیز جنوب و جیرفت یکی از زیر ساخت های ضروری جهت انجام هر گونه عملیات امداد و نجات می باشد.

وی همچنین یادآور شد:عملیاتی شدن این پروژه نقش مهمی در جابجایی مسافران از جنوب به صورت میانگین روزانه 150 نفر،انتقال محصولات کشاورزی به سایر نقاط کشور و صادرات می تواند داشته باشد.

معناصری گفت:همه همانند مردم برای بهره برداری از فرودگاه جیرفت لحظه شماری می کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 15 مرداد 1394، کد مطلب: 2110980: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین