پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۴۱۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
واقعا نمی دانیم برای شنیدن خبر کشف بیش از 57 هزار شی تاریخی قاچاق در 11 ماه اخیر و به عبارتی 38 درصد کشفیات بیشتر نسبت به سال قبل مسرور باشیم یا مغموم، این اعداد نشان از افزایش قاچاق دارد یا قدرت مبارزه با قاچاق، و برنده زورآزمایی یگان حفاظت میراث فرهنگی و دزدان ثروت و هویت مملکت کدامند؟

شعارسال: فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید تا اسفند سال جاری، 57 هزار و 692 شی تاریخی از قاچاقچیان کشف کردیم. این حاکی از افزایش قدرت و درایت این یگان دارد، اما افزایش 38 درصدی قاچاق نسبت به سال گذشته نشان می دهد میل مجرمان به این جرم کاهش نیافته است و این خوب نیست.

شاید یگانی با مسئولیت خطیر حراست از 32 هزار شیء و محوطه تاریخی و هزاران خانه و بنای ثبت نشده پایتخت فرهنگ و تمدن جهان، به تجهیزات نوین حفاظت الکترونیک و مشارکت های حداکثری مردم و نهادهای اجتماعی نیازی مبرم دارد.

شاید وقتی سردار رحمت اللهی فرمانده این یگان به درستی و با آبروداری از افزایش توان و برنامه ریزی برای تقویت قوای نیروهای تحت امرش می گوید، وظیفه مسئولان ذیربط هم در این است که نیازهای نگاهبانان هویت و ثروت این مرزو بوم را که بستر اصلی جذب گردشگر و اشتغال و ثروت در ایران است و از این مهمتر اوراق هویتی ما در گرو آن نهفته است را به جدیدترین امکانات مجهز کنند.

جایی که شوربختانه در برخی نقاط کشور محوطه های مهم ما با آثاری جهانی از داشتن چند سرباز و چراغ قوه و . . . محرومند تا چه رسد به ابزار حفاظت الکترونیک و شیوه های مدرنی که در برابر غارتگران و سوداگران اموال تارخی این مردم از به روزترین ابزار استفاده می کنند.

رحمت اللهی که یکی از بهترین فرماندهان تاریخ این یگان از زمان تشکیل آن است، دانش آموخته حقوق جرم است و در دوران مدیریت خود با تشکیل اداره مشارکت های مردمی و آموزش و آمایش نیروها، لباس جدیدی به تن افراد یگان کرده است. اما خوش فکری و کوشش بی دریغ این فرمانده و سربازانش نیاز به حمایت جدی و فوری در زمینه ابزار و امکانات نوین حفاظتی دارد.

** هفته ای جذاب با تماشای «داربی راهنمایان گردشگری»

هرساله هفته اول اسفند، با فرارسیدن 21 فوریه روز جهانی راهنمایان گردشگری بهانه ای پربهایی جفت و جور است برای تماشای داربی دو گروه تمام نشدنی، فعال و پرتوان «جامعه» و «کانون» راهنمایان گردشگری ایران.

مثل همیشه چشم انداز فوری وقایع هفته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جورچین رنگارنگی ست ولی قطعه راهنمایان گردشگری این هفته نقطه طلایی قطعات این جورچین بود.

هرچند ما ایرانی ها در بسیاری از کارهای تیمی به ناکارآمدی متهمیم، اما راهنمایان گردشگری ایران بی گمان جزء حرفه ای ترین و بهترین نمونه های موفق کار تیمی هماهنگ و اثرگذار در ایران هستند که در مقایسه با همکاران خود در جهان از رتبه برابر و در اغلب اوقات برتر قرار دارند. اما چرا؟

از آنجا که تور ایران به دلیل تنوع شهرها، طولانی بودن مسافرت بین شهرها و هزینه بالا، شرایط خاص تری نسبت به سایر تورهای بین المللی دارد، اغلب گردشگرانی که به ایران سفر می کنند توریست های حرفه ای با سن وسال بالا هستند که هر یک به حدود 40 کشور یا بیشتر مسافرت داشته اند.

راهنمایان ایران بر خلاف دیگر راهنمایان مسوولیت های پیچیده تری مثل رزو و هماهنگی برای رستوران، بیمارستان و غیره را برعهده دارند و چون توریست های ایرانگرد از سواد و تجربه بالا برخوردارند، راهنمایان ما باید دارای سواد و روابط عمومی بالایی بوده و از اطلاعات روز و پیچیده تری نسبت به سایر راهنمایاها سایر کشورها برخوردار باشند.

راهنمایان ما در اغلب کارگاه ها و سفرهای آموزشی حرفه ای تعلیم های چندوجهی می بینند و راهنمای ملی به شمار می روند، زیرا برخلاف راهنمایان منطقه ای دنیا از ابتدا تا انتهای سفر در ایران که حدود دو هفته است همه هماهنگی مهمانها بر عهده آنها است.

اما موفقیت آنها در این چندنکته خلاصه نمی شود؛ در فضای باز دیپلماتیک پسابرجام هرچه در صنعت و تجارت سخت توانسته ایم با دنیا به نتیجه برسیم، راهنمایان در امر مهم گردشگری به عنوان بخش خصوصی در صنعتی که قرار است به گفته دولتمردان ما جایگزین نفت باشد با همه تنگناها دست به کار بزرگی می زنند.

آنها موفق می شوند برای نخستین بار 320 نفر از بهترین تورلیدرها و تورگایدهای جهان را از 40 کشور دنیا از جمله امریکا، انگلیس، کانادا، ایتالیا و ... در رویدادی با نام کنوانسیون جهانی راهنمایان که به ثبت تقویم رسمی سازمان ملل نیز رسیده، میزبانی می کنند.

رویدادی که با یک جنگ تمام عیار دوساله از اجلاس قبلی آن در پراگ بدست می آید و با میزبانی مطلوب کانون راهنمایان گردشگری ایران به زعم مهمانان خاص اش به یکی از باکیفیت ترین و خاطره انگیزترین سفرهای این خبرگان سفر دنیا تبدیل می شود. طوری که در بازگشت هر یک سفیری برای تعریف تازه ایران امن و آماده برای سرمایه گذاری و سفر جهانیان به آن هستند.

از حدود 12 هزار نفر راهنمای موجود در کشور بیشتر فعالان این حرفه در دو تشکل غیردولتی «جامعه راهنمایان گردشگری» و «کانون راهنمایان گردشگری» با جمعیتی بالغ بر 2 هزار نفر هستند.

شاید توانمندی، خستگی ناپذیری، سطح سواد و تدبیر و پرانرژی بودن هر دو گروه و رقابت های ناتمام بینشان؛ و شیطنت های لفظی و عملی گاه و بیگاه بینشان که بیشتر ما را به یاد لجاجت تعصب روی عرق پیراهن در داربی فوتبالی استقلال و پرسپولیس می اندازد، باعث شده تا ما از بیرون این گود یک رقابت جذاب و تماشایی را برای سربلندی فرهنگی ایران و توسعه گردشگری کشور به دست جوانان امروز و دیروز در قالب این دو به سهم و بضاعت خودشان باشیم.

هفته اول اسفند 96 هم هر دو گروه یعنی جامعه در باغ موزه دفاع مقدس و کانون در کرمانشاه برنامه های مفصلی داشتند و با تعداد انبوه شرکت کنندگان همیشه طلبکار از کاستی ها و همیشه خلاق و همیشه پرامید برای ساختن شکوه گردشگری ما بر پایه فرهنگ و تمدن دیرین ایرانی و روزآمدی بین المللی هنوز هم ما را نسبت به آینده این صنعت سبز زرخیز فرهنگ محور در سایه این رقابت امیدوار کردند.

** ستاد استراحت و تفرج!

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر هم این هفته نشستی داشت و مهمترین نکات سفرهای نوروزی ما را برای نوروز پیش رو برشمرد.

محب خدایی گفت، در نوروز 97 با ایجاد کارناوال های شهری، استیج ها، رالی تور و نوروزگاه ها، نشاط هیجان و جذابیت را برای مسافران نوروزی فراهم می کنیم.

به گفته وی، استفاده از ظرفیت های قومی و فرهنگی، جاذبه های اقوام در خدمت گرفته می شود.

برای توزیع مقاصد سفر، پنج منطقه کمتر شناخته شده گردشگری کشور در برنامه های ویژه ما قرار گرفته است.

سامانه خدمات حوزه سفر نیز طراحی شده که همه خدمات از جمله پلیس، پمپ بنزین، خرید، هتل و ... از یک پنجره واحد انجام شود و سود آن برای مسافران این است که حداکثر خدمات از طریق این سامانه با حداقل هزینه انجام خواهد شد.

در سامانه دیگری به نام نظارت آنلاین نیز مسافران در صورت داشتن شکایت از طریق موبایل خود به صورت آنلاین با این سامانه ارتباط می گیرند و اتاق مونیتورینگ آنها را به مسوول مربوطه برای پاسخگویی وصل خواهد کرد.

شاید بتوان گفت هیچ نکته قابل تامل تازه ای جز سامانه های نظارت و خدمات آن هم به شرط اجرای صحیح نمی توان در این سیاهه خدمات ستاد پیدا کرد؛ ستادی که با 18 دستگاه عظیم دولتی عضو توقع بیشتری از آن می رود.

** هرکسی از ظن خود شد یار من

این هفته هیات عمانی با حضور وزیر گردشگری این کشور به ایران سفر کرد و در کاخ ملت سعدآباد با علی اصغر مونسان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیدار داشت.

اگرچه در این دیدار به طریق بیشتر فرمایشی بر گسترش همکاری های گردشگری دریایی، طبیعت گردی و درمانی ایران و عمان تاکید شد اما احمد بن ناصر المحرزی که به نظر می رسید با سفر به تهران و قزوین بیشتر برای الگوبرداری از نحوه احیای بناهای تاریخی و تبدیل آنها به هتل و رستوران به ایران آمده بود هیچ امتیاز و وعده قابل توجهی روی کاغذ به ما نداد.

حتی بعد از جلسه طولانی او در پاسخ به خبرنگاران برای کاهش قیمت ویزای عمان برای ایرانی ها در سایه روابط حسنه دیپلماتیک و فرهنگی دور و دراز، و امتیازهایی که ما برای روادید و ویزای عمانی ها دادیم، ذره ای کوتاه نیامد و گفت همین قیمت فعلی و بس.

او به رغم خبری شدن تفاهماتی مبنی بر گسترش همکاری های دوجانبه درباره گردشگری دریایی گفت قبلا یک تجربه ناموفق در مورد گردشگری دریایی با ایران داشته و این سخنان او مونسان را واردار کرد تا از او تامل بیشتر و حوصله برای نتیجه بخش بودن این مساله بعد از یک دوره همکاری برای جاافتادن این نوع گردشگری تقاضا کند.

ضمنا مقرر شد ایران تجربیات قیمتی خود درباره کاوش های میراث زیر دریا و احیای بناهای تاریخی و تبدیل آنها به هتل و رستوران را در اختیار طرف عمانی بگذارد و کارشناسان زبده اش را در اختیار همسایه سلطنتی بگذارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 10اسفند1396 ، کدخبر: 82847920: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین