پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
نخست وزیر ژاپن در جریان حضور در مراسم پنجمین سالگرد فاجعه اتمی فوکوشیما گفت، این کشور نمی‌تواند بدون انرژی اتمی بماند.

شعار سال: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در جریان پنجمین سالگرد سونامی و فاجعه اتمی در فوکوشیما در جمع خبرنگاران گفت: کشور ژاپن به دلیل نداشتن منابع معدنی کافی نمی‌تواند برای تامین و ثبات انرژی بدون سوخت اتمی بماند و البته در این حین به مساله تغییرات اقلیمی نیز توجه می‌کند.

تمامی راکتورهای ژاپن پس از فاجعه فوکوشیما در 11 مارس 2011 و در پی سونامی ناشی از زلزله 9 ریشتری تعطیل شدند اما نخست وزیر این کشور و کمپانی‌های تامین کننده انرژی در تلاش بوده‌اند تا این راکتورها را بار دیگر عملیاتی کنند.

این فاجعه اتمی باعث شد تا ژاپن برای تامین انرژی خود دست به دامان خرید سوختهای فسیلی گران شود.

اظهارات آبه درست یک روز پس از آن مطرح شد که دادگاهی در ژاپن دستور داد تا دو راکتور اتمی به دلایل ایمنی تعطیل شوند اما نخست وزیر این کشور گفته که سیاستهای کشورش درباره این راکتورها تغییر نمی‌کند.

نخست وزیر ژاپن می‌گوید که از سرگیری فعالیت این راکتورها مساله اصلی در سیاست انرژی کشورش است اما خاطره فاجعه اتمی فوکوشیما هنوز در جای خود باقی است.

وی گفته که باید اعتماد مردمی را برای فعالیت مجدد این راکتورها به دست بیاورد.

دولت ژاپن از زمان وقوع آن حادثه اتمی یک گروه نظارتی مستقل اتمی تشکیل داده است که بر راکتورهای اتمی نظارت دارد.

در همین حال به مناسبت پنجمین سالگرد وقوع سونامی که بیش از ۱۸ هزار کشته به جای گذاشت مراسم ویژه‌ای برای یادبود قربانیان، امروز در توکیو برگزار شد.

شینزو آبه، نخست وزیر و امپراتور آکیهیتو در مراسم یادبود قربانیان در توکیو حضور داشتند.

به این مناسبت در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه به وقت محلی، زمان وقوع زمین لرزه، مردم ژاپن در سراسر کشور به احترام قربانیان سر تعظیم فرود آورده و یک دقیقه سکوت کردند.

بعد از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۹ درجه در روز ۱۱ مارس ۲۰۱۱ میلادی، موجی عظیم از آب، ساحل شمال شرقی ژاپن را فرا گرفت و سونامی خودروها، کشتی‌ها و ساختمان‌ها را با خود برد و مناطق ساحلی را ویران کرد.

گزارش شده است که در زمین‌لرزه و سونامی ژاپن علاوه بر مرگ هزاران نفر، سرنوشت نزدیک به ۴ هزار نفر نیز نامعلوم مانده است.

اما فاجعه‌ای دیگر کمی بعد شروع شد. زلزله و اصابت موج‌های سونامی به نیروگاه‌های اتمی مستقر در فوکوشیما سه راکتور یک بلوک اتمی را از کار انداخت و به ذوب و انتشار مواد تششع‌زای هسته‌ای در آب و هوا انجامید.

بیش از ۱۰هزار تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو وارد دریا شد و تشعشعات رادیواکتیوی منطقه‌ای به وسعت نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر مربع را آلوده‌اند.

بیش از صد هزار نفر به همین دلیل مجبور به ترک خانه خود شده و آواره شدند. بسیاری از آنها هنوز در خانه‌های موقت زندگی می‌کنند و شاید هیچگاه دیگر امکان برگشت به محل سکونت خویش را نیابند.

دو میلیون نفر دیگر از اهالی فوکوشیما که مجبور به ترک محل سکونت خود نشده‌اند، باید تا سال‌ها به طور پیوسته مورد معاینه و آزمایش قرار گیرند تا اثرات احتمالی مواد رادیواکتیو بر سلامتی آنها مهار شود.

پیش از این، حادثه چرنوبیل در دهه هشتاد میلادی در اوکراین کنونی فاجعه بار ترین حادثه هسته‌ای محسوب می‌شد.

زلزله ۲۰۱۱ به عنوان یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین فجایع تاریخ بشر ثبت شده است اما این سونامی (زمین‌لرزه در بستر دریا) بود که جان بیشتر قربانیان را گرفت.

سونامی ناشی از این زلزله، با سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت (معادل سرعت یک هواپیمای مسافربری) عرض اقیانوس آرام را طی کرد و به جزایر هاوایی و ساحل غربی آمریکا رسید.

در پی سونامی دیواره‌هایی از امواج آب به ارتفاع ۱۵ متر تشکیل شد که شهرها و روستاهای بسیاری را در سر راه خود ویران کرد.

امپراتور آکیهیتو در سخنانی در مراسم یادبود گفت: "بسیاری از کسانی که با وقوع این فاجعه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند پا به سن گذاشته‌ و ما نگران آن هستیم که آنها در گوشه‌ای از کشور به دور از چشم ما از عواقب آن رنج می‌برند."

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21 اسفند 1394، کد مطلب: 94122113607:www. isna. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین