پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۱۴۲۹۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
موضوع آموزش به زبان مادری و یا آنگونه که وزیر آموزش و پرورش گفته است : آموزش به زبان محلی که گاهاً با آموزشِ زبان مادری نیز اشتباه گرفته می شود چندین سال است که از سطح آموزش و پرورش فراتر رفته و به یکی از مسائل مناقشه برانگیز در سطوح مختلف حاکمیت تبدیل شده است. اواخر فروردین ماه امسال نماینده مردم اردبیل در مجلس از تدوین طرح تدریس به زبان مادری در مدارس کشور خبر داد و گفت : جمع‌آوری امضا در مجلس برای این طرح با جدیت دنبال می‌شود و در حال افزایش است.
شعار سال : چند روز پیش، وزیر آموزش و پرورش در نشست معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش و پرورش عشایر سراسر کشور در اصفهان ضمن آنکه آموزش به زبان محلی را امری "خطرناک" توصیف کرد، گفت : «آموزش دانش‌آموزان به ادبیات و تکلم فارسی خط قرمز ما است و در مناطق دو زبانه معلم برای ارتباط بهتر با دانش‌آموز از زبان محلی استفاده می‌کند در حالی که زبان فارسی به عنوان خط وحدت کشورمان باید در مدارس استفاده شود.»

*موضوع آموزش به زبان مادری و یا آنگونه که وزیر آموزش و پرورش گفته است : "آموزش به زبان محلی" - که گاهاً با "آموزشِ زبان مادری" نیز اشتباه گرفته می شود - چندین سال است که از سطح آموزش و پرورش فراتر رفته و به یکی از مسائل مناقشه برانگیز در سطوح مختلف حاکمیت تبدیل شده است.
اواخر فروردین ماه امسال نماینده مردم اردبیل در مجلس از تدوین طرح "تدریس به زبان مادری" در مدارس کشور خبر داد و گفت : "جمع‌آوری امضا در مجلس برای این طرح با جدیت دنبال می‌شود و در حال افزایش است."
اما در حالی که بنا به گفته نماینده اردبیل طرح مذکور با "جدیت" دنبال می شده و جمع آوری امضا برای آن در حال افزایش بوده، ناگهان در اردیبهشت ماه این طرح با طرح جدیدی موسوم به "آموزش زبان ترکی در مدارس" کشور جایگزین می شود.
این اتفاق و البته اتفاقات مشابه دیگر حاکی از واقعیتی غیرقابل انکار است و آن اینست که : حداقل تا اطلاع ثانوی و عمدتاً بنا بر دلایل امنیتی، سیاست "آموزش به زبان مادری" مورد تائید سطوح بالای نظام سیاسی کشور نیست. از سوی دیگر، سیاست نظام هم - حداقل تاکنون - مبتنی بر علنی نکردن این موضوع در سطوح بالا بوده است. بدیهی است که حفظ تمامیت ارضی خط قرمز تمام حکومت هاست و چنین تصمیمی در شرایطی که بخش هایی از کشور به لحاظ تنوع اقوام مستعد انواع تنش های قومیتی است که از نظر حکومت ممکن است به تحرکات جدایی طلبانه دامن بزند، قابل درک است‌.

*اما در مورد اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش آنچه مورد انتظار است، اینست که وزیر به عنوان یک شخصیت سیاسی بتواند ضمن تشخیص درست و به موقعِ یک ضرورت، سخن و موضعی درست را در زمان و موقعیتی مناسب و به جا اظهار کند. بنابراین زمانی سخن و موضع وزیر تاثیرات مثبت و مطلوب را در پی خواهد داشت که هر سه مولفه ی ضرورت ، مضمون و موقعیت به طور همزمان مثبت ارزیابی شوند. بر این اساس تنها درست بودن محتوا و مضمون سخن یا اظهار نظر وزیر به هیچ وجه کافی نیست و باید دید این موضع بر اساس چه ضرورتی بیان شده و آیا در شرایط و موقعیت درست و مناسبی نیز مطرح شده است یا نه؟ چه بسا اظهاراتی که مضمون درست و صحیحی دارند ولی به دلیل اینکه در شرایط نادرستی اتخاد می شوند، تاثیرات منفی و مخربی بر جای می گذارند. از این رو تعبیر "خط قرمز" در موضوعی مناقشه برانگیز، آنهم در شرایطی که حاکمیت راهبرد تقویت وحدت ملی علیه دشمن خارجی را با جدیت بیشتری دنبال می کند نه تنها حرکت روی "خط وحدت" ارزیابی نمی شود بلکه ممکن است ناخواسته به تقویت "خط تفرقه" نیز بیانجامد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از کانال اخبار فرهنگیان ، تاریخ انتشار: 31 تیر 1397 ، کدخبر: - ، FarhangianNews1@
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین